כלכלהמבזקים

יו"ר ועדת הכלכלה: האוצר צריך לממן את כל העלייה האחרונה בתעריף החשמל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום (שלישי) את סדרת דיוניה בנושא יוקר המחיה במשק, ודנה ביישום הרפורמה במשק החשמל והשפעתה על עליות המחירים. במהלך הדיון הוסבר כי מחיר החשמל עלה בגלל השימוש בפחם וכי ישנם צעדים, כמו מכירת תחנת אשכול, שצפויים להביא בקרוב להפחתת התעריף. לנוכח זאת דרש היו"ר ביטן מהאוצר לממן בשלב זה את מלא העלייה האחרונה של כ-7.2% בתעריף, כשהמקור התקציבי יכול להיות המיסוי על המכוניות החשמליות ומכירת תחנת אשכול. הוא ביקש התייחסות של האוצר תוך שבועיים ואמר כי יקבע דיון המשך.

קודם לכן ביקש ח"כ אברהם בצלאל התייחסות להתנתקות החשמל בבית משפחת אשר נתן מרלי, שנרצח בירושלים בערב שבת. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, התייחס לכך ואמר כי מדובר היה במונה תשלום מראש שנותק בלי קשר לחברת החשמל ותוך חצי שעה מהרגע שבו הדבר הגיע לידיעתו חודשה אספקת החשמל והחוב בוטל. "בין זה לבין לקחת את האירוע הקשה הזה ולהפוך אותו לכללי של קבלת כותרות בתקשורת זה ירידה לשפל של השפל של המדרגה. יש גבול, לאן הגענו", אמר שפיגלר.

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, החוקר נועם בוטוש, התייחס לרפורמה במשק החשמל וציין כי הדברים המשפיעים על התעריף, בין היתר, הם עיכוב בסגירת היחידות הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין ומעבר לגז טבעי, שלפי האומדן השפעתה כל התעריף היא כ-640 מיליון שקל ו-כ-2.6% בתעריף. בנוסף השימוש בפחם, ככל שהוא יישאר כפי שהיה יעלה 837 מיליון שקל וזה כ-2.7% מהתעריף. עוד ציין בוטש כי יש משמעות גם לעיכוב במכירת תחנת אשכול.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל חברת החשמל שפיגלר אמר בתגובה כי יש עיכובים בהפעלת תחנות מחזור משולב ותוך חודשים בודדים תחל הפעלת מחז"מ 70 והמחז"מ השני יופעל ב-2024. יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, ציין כי התעריף הנוכחי לוקח בחשבון את המועדים הללו. היו"ר ביטן שאל למה האוצר לא משלם את ההפרש עד שהמחיר יירד ונציג האוצר, יונתן פלורסהיים, השיב כי משק החשמל הוא סגור ולא נכנס אליו תקציב מדינה. היו"ר ביטן הגיב: "אז הגיע הזמן שייכנס".

ח"כ אורית פרקש הכהן אמרה כי האוצר נהנה מעליית מחיר הפחם וגובה מס שהוא לא תכנן לגבות. לכן הציעה כי במקרים כאלה ברגע שהגבייה תעלה מעל התחזית יהיה מנגנון של פטור אוטומטי מהמס, שכן קופת המדינה לא נפגעה והציבור לא צריך לשאת בתשלומי המס העודפים האלה.

מנכ"ל חברת החשמל שפיגל ביקש התייחסות גם לתכניות הפיתוח שהחברה צריכה לבצע, ואמר כי הרפורמה לא לקחה אותם בחשבון ולכן נדרשת תוספת כוח אדם לחברה. פלורסהיים השיב לו כי יותר נכון שהאוצר וחברת החשמל ילבנו את הנושא ביניהם.

יו"ר רשות החשמל שביט אמר כי העיכוב במכירת תחנת אשכול נבע מבעיות מול המשרד להגנת הסביבה שנפתרו, והוסיף כי היום יצא שימוע חדש לתחנה. "אנחנו מצפים שמרץ אפריל יהיו תוצאות וזה יאפשר להוריד את התעריף", ציין שביט. היו"ר ביטן אמר כי אם זה המצב האוצר יכול לתת מימון ביניים לכל העלייה הנוכחית ולהחזיר את הכסף לקופת המדינה לאחר המכירה.

מנכ"ל חברת החשמל שפיגלר התייחס גם לפריסת המונים החכים, ואמר כי כ-275 אלף כבר הותקנו, מתוך כ-3 מיליון מונים. הוא ציין כי החברה מאיצה את התהליך ומקווה לסיים אותו עוד לפני היעד שנקבע עד לשנת 2030.

מנכ"ל איגוד הגז הטבעי, אמיר פוסטר, אמר כי אם נמשיך ככה לא נגיע להפסקת השימוש בפחם ב-2025, וציין כי צריך מתווה ברור להסבת כל היחידות לגז טבעי. "אם היינו מפסיקים שימוש כליל בפחם היינו חוסכים 2.2 מיליארד שקל", אמר. נציג לובי 99, אריאל פז סוויצקי, שאל למה מדינה עם מאגרי גז צריכה להגביר שימוש בדלקים מזהמים ויקרים, וכן על רקע כוונה להגביר יצוא גז טבעי ביקש לדעת מתי ישראל תהייה תלויה בייבוא גז.

ועדת הכלכלה - דוד ביטן - מאיר שפיגלר
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ממלא מקום היועץ המשפטי של חברת החשמל, עו"ד גרשון ברקוביץ', אמר כי הניתוק בין אכיפת חוקי תכנון ובנייה לחיבור חשמל לא צלח וגורם לעיכובים ולמפגעי בטיחות. הוא הוסיף כי פרויקטי תמ"א 38 ותשתית טעינה לרכבים דורשים הכפלת הרשת בכבלים ותחנות טרנספורמציה ויש בעיות מול הרשויות המקומיות ובעיות של כוח אדם.

נציג האוצר התייחס לדרישת היו"ר ביטן, שעלתה בדיון מספר פעמים, ואמר כי האוצר מביא בחוק ההסדרים צעדים לקידום תכנית הפיתוח השאפתנית. הוא הוסיף כי גם לאחר העלייה מחיר החשמל בישראל הוא מהזולים בעולם, ואמר כי זה נכון שהמחיר ישקף את העלות.

היו"ר ביטן סיכם וקרא למשרד האנרגיה לדווח לוועדה, בהתאם למחויבותו בחוק, על ההתקדמות ביישום הרפורמה. באשר למימון מהאוצר לעלות העלאת התעריף האחרונה ביקש ביטן תשובה תוך שבועיים. "אנחנו לא פרזנטורים של חברת החשמל אלא של הציבור, וצריך שהאוצר יממן את כל העלייה ואת התקציב לכך הוא יכול לקחת מהמיסוי על רכב חשמלי וממכירת תחנת אשכול, תוך שבועיים אכנס שוב את הוועדה ונדרוש תשובות בעניין", אמר.

ועדת הכלכלה - דוד ביטן - מאיר שפיגלר
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button