חדשות הארץמבזקים

הופסקו עבודות השיקום בשטח מפעל תעשיות אלקטרוכימיות בעכו – עד השלמת תוכנית ניטור אויר

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (רביעי) על כך שדרש מחברת תדהר-הראל את הפסקת עבודות השיקום בשטח מפעל תעשיות אלקטרוכימיות בעכו, שהחלו לדברי המשרד ללא עמידה בהנחיות בדיקות האוויר בסביבה שנקבעו על ידי המשרד; העבודות הופסקו עד השלמת תוכנית ניטור ודיגום האוויר ואישור המשרד.

מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה דרש מחברת תדהר-הראל מניבים את הפסקת עבודות הריסת המבנים החשודים כמזוהמים, שהחלו באתר תעשיות עכו דרום, "תעשיות אלקטרוכימיות" לשעבר, עד לעמידה בהנחיות לבצוע דיגום אוויר בסביבה שניתנו לחברה על ידי המשרד, ולאישור המשרד לתוכנית ניטור ודיגום אוויר מתוקנת. החברה החלה את עבודות השיקום ללא עמידה של החברה בחלק מהדרישות ומתנאי הרישיון שניתנו לה. בשלב זה, מבוצעות בדיקות על גדר האתר בלבד, ללא בדיקות איכות אוויר ברצפטורים ציבוריים מחוץ לאתר וזאת בניגוד לדרישות המשרד. העבודות באתר הופסקו בהתאם לדרישת המשרד.

שטח מפעל תעשיות אלקטרוכימיות לשעבר, הנמצא על פני 250 דונם בסמוך לחוף הים בעכו, הוא אחד האתרים המזוהמים ביותר בישראל בקרקע ובמי התהום הזולגים גם לים. לאחר שנסגר בשנת 2003, פורק המפעל והשטח נרכש על ידי חברת דלק ים-מעגן, אך פעילותה בשטח לא הבשילה לידי תוכנית שיקום לקרקע ולמי התהום. עם רכישת השטח על ידי שותפות החברות תדהר-הראל, החל הליך מואץ של השלמת החקירה לממדי הזיהום בקרקע ובמי התהום וביצוע מבחני פיילוט לחלופות טכנולוגיות, שבאמצעותן ניתן לשקם את האתר באופן שניתן יהיה לבנות בו תעשייה ומגורים. תוצאות הבדיקות והמבחנים שנערכו הראו היתכנות לשיקום הקרקע ומי התהום. בנוסף, נבחן מידע מקיף על תהליכי שיקום באתרים אחרים בעולם בהם פעלה תעשייה דומה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפרויקט של חברת תדהר-הראל מניבים, מבוצע באתר בו התגלה זיהום קרקע, גז קרקע ומי תהום במזהמים נדיפים כדוגמת כספית וחומרים אורגנים מוכלרים, העלולים להוות סכנה משמעותית לבריאות הציבור ולסביבה. על כן, התנאים שניתנו לביצוע עבודות השיקום כללו דרישות לביצוע דיגומי אוויר ברצפטורים ציבוריים, בהתאם לתוכנית דיגום שתוגש על ידי החברה ותאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה.

ביום 17 בינואר 2023, שלח המשרד הנחיות הממונה לחברה, לביצוע דיגום וניטור סביבתי במהלך כל הפרויקט, הנחיות לביצוע דיגומי רקע על הגדר, הנחיות לדיגום סביבתי בזמן ביצוע הפיילוט והנחיות לתיקון תוכנית הדיגום שהגישה החברה. בנוסף, הבהיר המשרד כי תחילת עבודות השיקום באתר מותנית בדיגומים יומיים שילוו את העבודות, וכי דרישה זו היא חלק בלתי נפרד מההנחיות המסדירות את פעילות השיקום בשטח.

על אף אלו, טוענים במשרד, החלה החברה בעבודות השיקום באתר ללא עמידה בתנאים וללא ביצוע ניטור אוויר מחוץ לשטח האתר, שנועד לשמירה על בריאות הציבור. על כן, דרש מחוז צפון של המשרד את הפסקת העבודות עד להסדרת הנושא. בימים האחרונים קיבל מחוז צפון של המשרד את תוכנית הדיגום מהחברה, ופועל בימים אלו לבחינת התוכנית. ככל שהתוכנית תעמוד בהנחיות המשרד ותאושר על ידי המחוז, יחזרו העבודות לשיקום האתר תחת פיקוח המשרד.

"המשרד רואה בחומרה רבה את התנהלות החברה, ואת התעלמותה מדרישות הממונה שנקבעו במסמך ההנחיות לתיקון תוכנית הדיגום. המשרד רואה בעצם התחלת עבודות על ידי החברה ללא תוכנית דיגום מאושרת זלזול חמור ביחס לבריאות הציבור והסביבה.

זיהום אוויר - איכות הסביבה - מפעל - לילה
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button