מבזקיםמשפטי/פלילי

לרגל פתיחת החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת: 43 אחוז מבני הנוער מעידים שנפגעו

פחות ממחצית מבני הנוער מרגישים בטוחים במידה רבה או רבה מאוד ברשת. 43% מבני הנוער מעידים שנפגעו ברשת בשנה האחרונה. 32% מבני הנוער שנפגעו ברשת לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה.
בשנת 2022 טופלו במוקד 105 8,133 אירועים, מתוכם 31% אירועי פגיעה על רקע מיני, 15% אירועי אובדנות וחשש לחיי אדם ו-14% אירועי בריונות.

כך עולה מנתונים שמתפרסמים היום (רביעי) לרגל החלת קמפיין של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105 בשיתוף מטה ההסברה הלאומי להעברת המסר "אתם אף פעם לא יודעים עם מי אתם מדברים ברשת" ולהעלאת המודעות למוקד 105.

המדובר בנתונים חדשים מסקרים משלימים שבוצעו בקרב בני נוער והורים בנושא מצבי סיכון והיפגעות של בני נוער בעת השימוש ברשת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהסקרים עולה כי:

מאפייני השימוש ברשת
🔹 למרבית בני הנוער (90%) יש גישה לאינטרנט.
🔹 62% מבנות ובני הנוער גולשים באינטרנט לפחות 4 שעות בכל יום.
🔹 רק 44% מההורים סבורים כי ילדיהם גולשים באינטרנט 4 שעות ומעלה.
הערכת הסכנות ברשת וההתמודדות עימן
🔹 רק 46% מבני הנוער מרגישים בטוחים במידה רבה או רבה מאוד ברשת. זאת לעומת תחושת הביטחון בביתם (94%), בבית הספר (77%) ובמרכזי הבילוי (57%).
🔹 88% מבני הנוער מעידים שהם שומרים על פרטיותם ברשת.
🔹 מרבית ההורים (96%) סבורים כי הם מודעים לפעולות ילדיהם באינטרנט לפחות באופן חלקי, ו-80% סבורים ושיש להם כלים לצמצם את הסכנות הנשקפות לילדיהם ברשת.
🔹 רק 22% מההורים סבורים שילדיהם חשופים במידה רבה לסכנות ברשת.
🔹 שיעור השימוש של ההורים בשירותי סינון תכנים נמוך יחסית (42%), על אף היכרות נרחבת יותר עם שירותים אלו (86%). קיים שימוש רב יותר בשירותי סינון תכנים בחברה החרדית, ובגילאים צעירים יותר, בחברה הערבית הקפדה נמוכה של ההורים על שירותי סינון.

פגיעה ברשת
🔹 כ-1/4 מבני הנוער נחשפו במהלך השנה האחרונה שקדמה לסקר, לפנייה מזר בבקשה כלשהי (לרוב להעברת פרטים אישיים).
🔹 43% מבני הנוער מדווחים שנפגעו ברשת בשנה האחרונה. הפגיעה השכיחה ביותר היא פגיעה מילולית (36%).
דיווח על פגיעה
🔹 כ-1/3 מבני הנוער שנפגעו ברשת לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה.
🔹 הסיבות העיקריות להיעדר דיווח: 30% חשבו שהפגיעה לא מצריכה דיווח; 12% חשו בושה; 7% חשו שאין מי שיכול לטפל בבעיה; 4% חוסר היכרות עם הגורמים לטיפול; 3% חששו לדווח.
🔹 ב-50% מהמקרים הדיווח על הפגיעה והטיפול בה מבוצע במסגרת הקרובה לבני הנוער – המשפחה.
🔹 בקרב ההורים – 40% לא דיווחו על פגיעה ברשת בילד/ה שלהם.
גם כאן 30% מהם חשבו שהפגיעה לא מצריכה דיווח.

סיכום נתוני מוקד 105 לשנת 2022:
🔹 בשנת 2022 התקבלו וטופלו במוקד 105 – 8,133 אירועים.
🔹 סוגי האירועים העיקריים שטופלו במוקד: עבירות מין (31%), אובדנות וחשש לחיי אדם (15%), בריונות (14%).
🔹 אינסטגרם (28%) וואטסאפ (25%) הן הזירות המשמעותיות ביותר ולגביהן מתקבלות מרב הפניות, לאחריהן פורום סטיפס (10%) וטיקטוק (9%). יש להדגיש כי מדובר בזירות שלהן מיליוני גולשים, ובכללם ילדים ובני נוער רבים, ומטבע הדברים אירועי הפגיעה בהן רבים יותר. אין בנתונים אלה כדי לקבוע שזירה כזו או אחרת מסוכנת יותר ביחס לזירות אחרות.
🔹 טווח גילי מרב הנפגעים הוא 12–14. בקרב הנפגעים – 67% ילדות ונערות, 33% ילדים ונערים.
🔹 טווח גילי מרב הפוגעים הוא 13–15. בקרב הפוגעים – רוב מובהק זכרים (76%) והשאר נקבות (24%).
🔹 קטינים פוגעים בקטינים! 64% מהפוגעים שאותרו היו קטינים מתחת לגיל 18 (שאר הפוגעים המאותרים בגירים).
🔹 35% מהפונים למוקד הם ההורים, 32% הם הנפגעות והנפגעים עצמם.

החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת בהובלת המטה הלאומי 105 מצוין ברחבי ישראל זו השנה השלישית תחת המסר "מתחברים על בטוח" במטרה להעלות את המודעות בקרב ילדים ונוער, הורים ואנשי מקצוע לשימוש נבון ואחראי ברשת האינטרנט ולהתנהלות ערכית, אחראית ומוגנת ברשת.
השנה, לראשונה, נקבע צבע מוביל – כחול – שילווה את כל הפעילויות של החודש הלאומי, בדגש על יום האינטרנט הבטוח הבין-לאומי שמצוין ב-7 בפברואר. ביום זה יוארו מבני ציבור ברחבי הארץ בכחול ואנו מעודדים את כל אזרחי ישראל ובראשם הילדים ובני הנוער ללבוש ביום הזה פריט בצבע כחול ולהשמיע ביחד איתנו מסר של גלישה בטוחה, אחראית ומכבדת ברשת.

המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – יחידה 105 הוא גוף לאומי אזרחי-משטרתי ייחודי בארץ ובעולם בהובלת המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל – להב 433, ושותפים בו משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד המשפטים.
בכל מקרה של פגיעה בילדים ובני נוער ברשת – התקשרו למוקד 105 הפועל 24 שעות ביממה

אילוסטרציה. Kids phone photo created by pvproductions – www.freepik.com

Back to top button