מבזקיםפוליטי / מדיני

חוק יסוד השפיטה יועלה לדיון בוועדה עם תיקונים קלים

דוברות ועת החוקה של הכנסת הודיעה לפני זמן (חמישי) קצר כי בעקבות ההערות שהועלו בדיונים מטעם חברי הוועדה, הציבור והייעוץ המשפטי לוועדה, הכניס יו"ר הוועדה חה"כ שמחה רוטמן תיקונים לטיוטת נוסח חוק יסוד השפיטה המוצע מטעמו. סעיף מעניין במיוחד בתיקון הוא הבקשה לקבוע כי יהיה מנגנון שימוע בפני הוועדה למועמדים לבית המשפט העליון.

בכלל זאת: הובהר כי השופטים החברים בוועדה, לצד נשיאת בית המשפט העליון, ימונו לתקופת כהונה של שלוש שנים. כדי להרחיב את האפשרות להגעה למועמדים המוסכמים על שר המשפטים ועל נשיא בית המשפט העליון, מוצע שהמועמדים יהיו שופטים שפרשו, ואחת היא אם כיהנו כשופטי בית המשפט העליון, המחוזי או השלום, ולאו דוקא נשיאי בתי משפט שלום ומחוזי.

נוסף סעיף המעגן את האמור בחוק הפרשנות בנוגע לוועדה בהיעדר "קוורום" או בהרכב קטוע, בהתאם להערות הייעוץ המשפטי. נקבע שלוועדה תהיה דרישת קוורום של 5, וכמו כן גם אם מסיבות שונות חלק מבעלי התפקידים (כדוגמת יושבי ראש הוועדות, או נציגי הממשלה או השופטים) לא מונו, ניתן יהיה להפעיל את הוועדה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נוסף תיקון לחוק בתי המשפט המתבקש כתוצאה מתיקון חוק היסוד. בכלל זאת: ההצעה מעגנת את הצורך בגיוון מגדרי כך שלפחות אחד מנציגי כל אחת מהרשויות תהיה אשה. ההצעה מבטלת את הרוב המיוחס של 7 לבחירת שופטי עליון. ההצעה קובעת מנגנון שימוע בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט למועמדים לבית המשפט העליון.

שאר הסעיפים כגון שר המשפטים יהיה ראש הועדה, יכהנו בה עוד שני שרים וכן שלושה חברי הכנסת שהם יושבי הראש של ועדות הכנסת הבאות: ועדת הכנסת, הוועדה לענייני ביקורת
המדינה וועדת החוקה, חוק ומשפט – נותרו ללא שינוי.

ועדת החוקה - שמחה רוטמן
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button