חדשות חוץמבזקים

בלון ריגול סיני נצפה מעל ארצות הברית: "הממשל עוקב בדאגה"

כלי התקשורת בארצות הברית מדווחים בשעות האחרונות (שישי) על בלון ריגול סיני שמסייר מעל רחבי המדינה כבר מספר ימים. מומחה הגנה מעריך כי גודלו של הבלון כ"שלושה אוטובוסים".

מטוסי קרב הועמדו בכוננות על מנת ליירט את הבלון אך אנשי צבא בכירים המליצו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלא ליירט את הבלון בשמים מחשש ששרידיו עלולים להוות איום בטיחותי על האוכלוסייה.

אחד מאנשי הצבא הבכירים ציין כי מטוסים הועמדו בתצפית מהרגע שהבלון נכנס למרחב האווירי של ארה"ב. כמו כן, בכירים בממשל האמריקני העלו את הנושא בפני עמיתיהם הסינים בערוצים הדיפלומטיים, "מסרנו להם את הרצינות שבה אנו מתייחסים לנושא הזה" אמר אחד מהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארצות הברית צפוי לנסוע לסין בשבוע הבא לביקור שעליו סיכמו כבר בנובמבר הנשיא ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג. לא ברור איך הגילוי של בלון הריגול ישפיע על הביקור.

גורם במשרד ההגנה האמריקני אמר כי בלון הריגול הסיני ניסה לעוף מעל שדות מערך הטילים במונטנה. לדבריו, מה שעורר דאגה רבה הוא "הגובה בו טס הבלון ומשך הזמן שבו הוא השתהה על מיקום מסוים".

הנשיא ביידן עודכן בנושא בלון הריגול הסיני וביקש אפשרויות צבאיות. במקביל, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כינס אתמול דיון וגורמים רשמיים דנו באפשרות להפילו. גנרלים בכירים המליצו שלא לעשות זאת בשל "הסיכון לבטיחות ולביטחון של האנשים בשטח".

הצהרת פיקוד צפון ארה"ב על בלון המעקב בגובה רב"

אתמול, הטיסות משדה התעופה בילינגס לוגן (Billings Logan) במונטנה הופסקו. במדינת מונטנה נמצא בסיס טילים גרעיניים ועל פי הערכות בכירים הוא נועד למעקב אחר אתרים רגישים, "ברור שכוונת הבלון הזה הוא למעקב. נתיב הטיסה הנוכחי אכן עובר על פני מספר אתרים רגישים", אמרו בכירים אמריקנים.

מחלקת המדינה האמריקנית זימנה את השגריר הסיני כדי להעביר "מסר ברור מאוד" לגבי בלון הריגול שנמצא כעת מעל ארה"ב.

הדיווח הראשוני התפרסם כאשר מנהל ה-CIA ויליאם ברנס נאם באירוע באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון, שם כינה את סין "האתגר הגיאופוליטי הגדול ביותר" העומד בפני ארצות הברית.

דובר הפנטגון בריגדיר גנרל פטריק ריידר אישר את הפרסומים ואמר: "ממשלת ארצות הברית זיהתה ועוקבת אחר בלון מעקב בגובה רב שנמצא מעל יבשת ארצות הברית כרגע. הבלון נמצא בגובה רב מעל לתנועה אווירית מסחרית ואינו מהווה איום צבאי או פיזי על אנשים על הקרקע", ציין.

דוברת משרד החוץ של סין, מאו נינג הגיבה לפרסומים בארה"ב ואמרה: "אני רוצה להדגיש שעד שלא יתבררו העובדות, ספקולציות לא יועילו לפתרון הראוי של הנושא", והוסיפה כי סין מצייתת לחוק הבינלאומי.

"לסין אין כוונה להפר את השטח היבשתי והמרחב האווירי של מדינה ריבונית כלשהי", אמרה מאו.

Back to top button