חדשות הארץמבזקים

ההפגנות ממשיכות ברחבי הארץ: "אין שום דבר 'יהודי' במה שמוצע כיום!"

גם הערב (מוצ"ש) נערכו הפגנות ברחבי הארץ כנגד מהלכי הממשלה להחלשת מערכת המשפט.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיע להפגנה בחיפה.

הוא אמר: "האנשים האלה בחיפה, בבאר שבע, בירושלים, בתל אביב, באו להגיד שהם לא רוצים לחיות במדינה שבה אנשים שעובדים פחות חשובים מאנשים שלא עובדים, ואנשים ש[לא] מתגייסים לצבא פחות חשובים מאנשים שכן מתגייסים לצבא, ואנשים שלא שומרים על החוק יותר חשובים מאנשים שכן שומרים על החוק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא המשיך: "האנשים האלה מנסים להציל את המדינה שלהם ואנחנו באנו להפגין איתם כי אנחנו לא ניתן לזה לקרות. נלחם פה ברחובות, נלחם בכנסת, נלחם בבתי המשפט. נציל את המדינה שלנו כי אנחנו לא מוכנים לחיות במדינה לא דמוקרטית".

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, נאם בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב: "רכבת החורבן של הבית השלישי יצאה זה מכבר לדרכה, והיא שועטת בקצף שצף, אל עברו של המבצר. ברגעים אלה ממש, רכבת החורבן של הבית השלישי, מרסקת ביסודיות וביעילות את החומה ההיקפית הראשונה שמקיפה את המבצר. הקרב על המבצר נמצא בעיצומו, ואם לא נעמוד בפרץ הוא יסתיים בעוד שבעה שבועות, הקשיבו טוב טוב, שבעה שבועות ושערי הגהנום של הדיקטטורה הפשיסטית יפתחו".

הוא המשיך: "לכן, אנחנו בלית בררה, אנו עולים היום שלב במדרגות המחאה, המחאה הזאת בסופו של יום תרעיד את אמות הסיפים, היא תשמע מקצה עולם ועד קצהו, אני תקווה שכל אזרח, וכל אזרחית ייקחו בו חלק. ההיסטוריה לא תסלח לנו, אם לא ננסה להגן על הבית השלישי".

חבר הכנסת אלון שוסטר מהמחנה הממלכתי הגיע להפגנה בכפר סבא.

הוא מסר: "תומכי הממשלה, אנחנו, שלוחמים אתכם על ביטחון ישראל ועל חוסנה הכלכלי והחברתי, לא נהיה גולים בביתנו. לעולם לא. אנחנו נגן על הבית שלנו וננהג בו כפי שבני חירות אמיצים נוהגים כשרוחות רעות פולשות אליו. אנחנו פונים אליכם, ומציעים לכם: הצטרפו אלינו, בצו 8, למאבק חסר פשרות על זהותה המוארת של מדינת ישראל. וכשנבלום ביחד את חורשי רעתה של חירות ישראל, נחזור אל סדר היום החיוני כל כך: ביטחון ישראל, הסדרת היחסים שלנו עם שכנינו הפלסטינים, עם שותפינו הערבים הישראלים ועם אחינו היהודים בתפוצות. כשנסיים פרשה מופרעת זו בחיי הבית השלישי, נחזור לסדר היום הנכון: חיזוק כלכלת ישראל וחברתה הצודקת".

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו ממפלגת ימינה, נאמה בהפגנה בכיכר הבימה: "אם תשאלו אותי מה השקפת העולם שלי, אז אני ימנית. גדלתי בבית ימני, שאבתי את תפיסת העולם מבית מדרשם של מנחם בגין וזאב ז'בוטינסקי. אני כאן הערב כדי להשמיע את קולם של רבים מאנשי הימין שפחות נשמע במחאה זו וחוששים".

היא הוסיפה: "זאת לא הפגנה של השמאל. בערב הזה עומדים דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, מסורתיים, עם כיפה ובלי כיפה, נשים וגברים, מבוגרים וצעירים. כתף אל כתף. כולל אותי – כדי להביע דאגה עמוקה על הבית המשותף שלנו. התוכנית במתכונתה הנוכחית היא בבחינת הפיכה משטרית שלא באה לתקן את מערכת המשפט ולאזן אותה אלא באה להרוס אותה ולסכן את הדמוקרטיה בישראל. פוליטיקאים באים והולכים, שרים וראשי ממשלה באים והולכים, אבל זריעת הנקמה והשנאה נשארות פה אצלנו בעם, וקורעות אותנו. כאישה חירשת דוברת שפת הסימנים, אני מזמינה אתכם להצטרף אליי ולסמן את הסימן 'ביחד' בשפת הסימנים ונראה לעולם, שביחד כולם, ננצח!"

הזמרת רונה קינן גם הגיעה להפגנה בתל אביב: "אני נמצאת כאן היום כי אני מפחדת. אני מפחדת שהבית שלי כפי שאני מכירה אותו בעוד זמן מאד קצר כבר לא יהיה הבית שלי. זה אמנם בית לא מושלם אבל זה הבית היחיד שיש לי. אני לא מרגישה שיש לי את הפריווילגיה לשתוק. אין לנו הרבה זמן לשתוק".

חברת הכנסת לשעבר אמילי מואטי ממפלגת העבודה, נאמה בהפגנה בכיכר הבימה: "יש לי מסר אחד לכל מי שמבקש מאתנו להיזהר מלשבור את הכלים ולהשתדל ללכת בין הטיפות. הכלים כבר נשברו ופצעו אותנו ואין טיפות יותר ללכת ביניהם אלא מבול בלתי פוסק של חוקים והצהרות וגזרות שמטרתו אחת: להפוך אותנו לנתינים שמשרתים פה נאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים".

היא הוסיפה: "אסור לנו להתבלבל ולא למצמץ לשנייה אחת. אסור לנו להיבהל מתעלות הרעל שהמקור שלהם הוא אחד והיעד שלהם הוא אנחנו. חברים עיניים לכדור: יש לממשלה הזאת מטרה אחת והיא חיסול הדמוקרטיה, אין מה לדבר איתם, אין מה לנסות ולהגיע לפשרה, אין משא ומתן עם כריש כשאת עומדת בין המלתעות שלו. אל תתעכבו על ניואנסים, אל תתפתו לקרנפים סדרתיים ולסמרטוטים חסרי תקנה שמברברים על קיצוניים משני הצדדים ובואו להפגין. הממשלה הזאת רוצה לקרוע אותנו מאחינו האשכנזים, רוצה שנפעל כקבוצות וכשבטים שנלחמים אלה באלה, לא ניתן. הממשלה, דרך שופרות הבלאי שלה, מספרת שזה מחאה של עשירים כדי שנתרחק ממנה. לא ניתן".

עוד אמרה: "ואם כבר אז אולי שווה לענות, שגם לעשירים, אם ישנם כאן – חשובה הדמוקרטיה. זאת האמת. לא ניתן להם לסכסך ולפלג ביננו. זו לא העת לנימוסי שולחן ולא למילים מכובסות. האמת הפשוטה צריכה להיאמר: אזרחי ישראל כולם נתונים תחת מתקפה ברוטלית מצד ממשלה של נאשמים ועושי דברו כשלצידם פשיסטים וולגריים. הם בזים לדמוקרטיה, בזים לערכים הליברלים, בזים לידע והשכלה. הם בזים לנו והם לא בני שיח. אנחנו לא ננהל משא ומתן על הערכים האלה ולא ננהל משא ומתן על הדמוקרטיה".

המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, גם נאם בהפגנה בכיכר הבימה: "אין בתוכנית הזאת שום מרכיב החותר לתיקון. את כל החסמים מנסים להסיר היום באחת. כל הכוח מועבר לרשות המבצעת ללא רסנים. זו תוכל לעשות ככל העולה על רוחה. מה שלא חוקי יהפוך לחוקי תוך ימים ואם צריך – יעוגן בחוק יסוד. המוצע הוא בגדר 'מהפכה משטרית' לא פחות מכך. כשומר מצוות אני חייב להודות כי אין גם שום דבר 'יהודי' במה שמוצע כיום!"

הוא הוסיף: "ריסון הכוח, הוא ערך יהודי בסיסי ועמוק, שאסור לנטוש אותו! עיון בתנ"ך מחדד מה קורה כאשר המלך נאחז בשררה, וכיצד הכוח משחית. לנביא מעולם לא היה כוח פורמלי אלא רק מוסרי, ולא פעם הוא מצא את עצמו נרדף על ידי המלך, נשחט, או למצער מושלך אל הבור. אני חש בושה כיהודי מאמין ושומר מצוות שבשל התנהגות הפוליטיקאים, אני שומע טענות חוזרות ונשנות לפיהן הציבור הדתי הפך להיות 'חומת המגן של השחיתות הציבורית'".

אלשיך המשיך: "בשבועות האחרונים פונים אלי עוד ועוד דתיים לאומיים, חלקם רבנים, חלקם ציינו שהצביעו למפלגות הקואליציה והם מרגישים מצוקה. גם אלה שהיו מוטרדים פחות מההשלכות הישירות, היו מוטרדים מאד מהעובדה שחלקים נרחבים בחברה מרגישים שהם מפסיקים להיות קיימים. נניח שהמהלכים נכונים, הם תוהים, האם מותר לנו להסתכן חלילה בפילוג הממלכה? בשנאה תהומית בין אחים? האם בני הממלכה האחת יסכימו לשאת בנטל הבטחוני והכלכלי, עבור בני הממלכה האחרת?"

עוד אמר: צוות הלוחמים בו גדלתי בצנחנים, אלה שלחמו איתי כתף אל כתף במלחמת שלום הגליל, הכיל תמהיל של בני קיבוצים, מושבים ובני עיר. שניים בלבד היינו שומרי מצוות. מעולם איש לא תהה מי מחפה על מי ומי מסתער לימינו או לשמאלו. עד היום אנו נפגשים כאחים לעיתים פעמיים או אפילו שלוש בשנה. דמים בדמים נגעו. את זה אסור לנו לסכן!"

הרמטכ"ל לשעבר חבר הכנסת גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי גם יצא להפגין ומסר: "כבכל מוצאי שבת, זכות להימצא בין המונים שנאבקים על עתיד ישראל היהודית והדמוקרטית! השבוע זכות מיוחדת, להפגין יחד עם קבוצת לוחמים הולכת וגדלה – 'אחים לנשק' שייצאו במסע למען הדמוקרטיה ברביעי ויסיימו אותו בשישי ב-12 בבית המשפט העליון. קורא ללוחמים לשעבר (לא רק) ואזרחים מכל היחידות, כל הקשת הפוליטית וכל קצוות הארץ להצטרף למסע למען הדמוקרטיה ולאירוע הסיום בבית המשפט העליון!"

מרב מיכאלי בהפגנה בתל אביב
מרב מיכאלי בהפגנה בתל אביב. ללא קרדיט.
יאיר לפיד בהפגנה בחיפה
צילום: אלעד גוטמן
מחאה - הפגנה בתל אביב - לילה
צילום: יאיר פלנטי
צילום: עידו רימון
ההפגנה בתל אביב

Back to top button