חדשות חוץמבזקים

רעידת אדמה אימתנית בטורקיה וסוריה: מאות מתים, אלפי פצועים – כאוס מוחלט

רעידת אדמה חריגה ועוצמתית התרחשה הלילה (שני) בחלקים נרחבים בטורקיה. הרעש גרם לאלפי מבנים לקרוס ואף לצונאמי שהכה בחופי המדינה. סגן נשיא טורקיה פרסם לפני מספר דקות כי עד כה 284 בני אדם נהרגו ו-2,323 נפצעו, אך מאמצי החילוץ רק בתחילתם, מה שמביא אנליסטים ברחבי העולם ובטורקיה להעריך שיהיו הרוגים רבים שיימצאו בין ההריסות.

רעש האדמה שהחל בטורקיה הכה גם בשכנתה של ישראל, סוריה שגם ככה מצבה ההומניטארי בכי רע. מאות הרוגים אותרו מתחת להריסות, ביניהם ילדים שנקברו תחת ההריסות. עשרות אלפי בני אדם נותרו ללא קורת גג.

בעקבות רעידת האדמה שהכתה הלילה בטורקיה, שר הביטחון, יואב גלנט הנחה את צה״ל ומשרד הביטחון להערך מיידית למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף. מדברי גלנט: ״כוחות הביטחון ערוכים להציע כל סיוע שידרש. מערכת הביטחון צברה לאורך השנים ניסיון רב בטיפול באזורי אסון ובמשימת הצלת חיים״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר החוץ אלי כהן: "בשם מדינת ישראל אני מבקש להביע צער עמוק בפני העם הטורקי על רעידת האדמה הקשה שפקדה הלילה את דרום טורקיה. ליבנו עם הנפגעים ואנו מאחלים איחולי החלמה מהירה לפצועים. הנחיתי את משרד החוץ להוביל תוכנית סיוע מהירה לטורקיה להתמודדות עם האסון הקשה."

בארגון זק"א מתארגנים להטיס משלחת סיוע לאסון קריסת הבניין בטורקיה.

ד״ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי inss ומומחית תורכיה: ״המוקד של רעידת האדמה באזור עם הרבה פליטים מסוריה, כמו גם בסוריה עצמה. אוכלוסייה שבכל מקרה מאוד פגיעה ולכן קרוב לוודאי שיהיו תמונות מאוד קשות. ללא ספק טוב עשתה ישראל שהגיבה מהר. הדבר בהחלט חשוב גם בקונטקסט של הנורמליזציה ועד היום זוכרים בטורקיה את הסיוע הישראלי ברעידת האדמה של 1999.״

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לרעידת האדמה הקשה שפקדה הלילה את טורקיה וגבתה קורבנות רבים: "בשמי ובשם העם בישראל אני מביע צער עמוק על האסון הכבד שפקד את טורקיה והאזור בעקבות רעידת האדמה בלילה שחלף. תנחומי לנשיא ולעם בטורקיה על ההרס העצום ואובדן החיים. מדינת ישראל באמצעות הגורמים המוסמכים תמיד נכונה לסייע בכל דרך אפשרית. ליבנו עם המשפחות הכואבות והעם בטורקיה ברגע קשה זה.״

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה: ״בשם הכנסת אני שולח תנחומים למשפחות הנספים בטורקיה ובסוריה על מותם של יקיריהם, והם רבים מאוד במספר, בשל רעידת האדמה שפקדה את האיזור לפנות בוקר, והורגשה גם כאן בישראל. כתמיד, אנו מושיטים ידנו לעזרה אנושית בכל הנדרש ומייחלים לבריאותם והחלמתם המהירה של הפצועים״.

בשל רעידת האדמה בתורכיה, חברת פספורטכארד מאריכה את הביטוח למבוטחיה ללא עלות. מהחברה נמסר: "בעקבות רעידת האדמה שפקדה את המדינה אנו מאריכים את הביטוח ב48 שעות באופן אוטומטי לכל המבוטחים השוהים בטורקיה (עד ה 8/2) וללא עלות נוספת. אם ידוע לכם על ישראלים השוהים באיזור/ מנותקי קשר ולכל שאלה נוספת, אנא צרו קשר עם מוקד שירות הלקוחות שלנו שזמין 24/7."

ח״כ יולי אדלשטיין יו"ר ועדת חוץ וביטחון בחשבון הטוויטר: "‏הלב נחמץ לנוכח האסון הכבד שפקד הלילה את העם הטורקי והעם הסורי. מדינת ישראל ערוכה ומוכנה להגיש סיוע הומניטרי לכל מי שיבקש את עזרתה בכל עת. האסון הזה הוא נורת אזהרה עבורנו, ולכן אני ‏מתכוון לכנס את ועדת החוץ והביטחון על מנת לקבל מפיקוד העורף תמונת מצב על מוכנותה של ישראל לתרחיש של רעידת אדמה עצמתית, לאתר ליקויים ולבחון את הדרכים לתקנם. מדינת ישראל, שיושבת על קו השבר הסורי-אפריקני, נמצאת בסיכון גבוה לרעידת אדמה ומחובתנו לוודא שגורמי הביטחון נמצאים במוכנות מלאה."

איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, הוציא הודעה לתושבים בעקבות רעידת האדמה שהורגשה הלילה במדינה, בהמשך לרעידה העוצמתית שהורגשה בטורקיה: "רעידת האדמה הקשה שפגעה הלילה בטורקיה והורגשה ברחבי הארץ היא תמרור אזהרה חמור למה שחלילה יקרה כאן במקרה והרעידה תהיה באזורנו. כ 2.5 מיליון טון חומרים מסוכנים מאוחסנים באזור המפרץ וארוע דומה עלול לגרום לכך שמלבד הנפגעים בהתמוטטות בתים יפגעו גם רבים מחשיפה לחומרים מסוכנים. עלינו לזכור כי אזור המפרץ נמצא בסמוך לשבר יגור ומדובר באתר מועד לפורענות בכל הנוגע לרעידות אדמה. הארוע הלילה הוא תמרור אזהרה חמור לכולנו. אומנם התקבלה החלטה לפינוי בז"ן, אך ללא תאריך יעד ותקציב להוציאה לפועל. מוטב לזרז את ההליכים ולקבוע יעדים ומועדים לפינוי על מנת שחלילה לא יקרה אסון בזמן שאנו ממתינים להוצאת המפעלים מהאזור. אנו מזכירים כי שלב א של סקר הסיכונים של המשרד להגנת הסביבה, הוגש רק בשלהי שנת 2019, כ-3 שנים לאחר המועד שנקבע. הסקר התמקד בתקריות תפעוליות שגרתיות במפעלים וגורמי סיכון בלבד. השלב הבא היה אמור לעסוק בתקריות חמורות העלולות להתרחש כתוצאה מרעידת אדמה ו/או כתוצאה מפגיעה עוינת (חבלנית או מלחמתית). סקר זה טרם הושלם עד עצם היום הזה."

מהמשטרה נמסר: "בהמשך להודעה על רעידת האדמה הלילה בטורקיה בעוצמה 7.8 כ-500 ק״מ משטח ישראל התקבלו במוקד משטרת ישראל 3,496 הודעות עד השעה 3:50 לפנות בוקר. הרעידה הורגשה באזורים שונים בישראל אך עד כה לא דווח על נזק או נפגעים."

Back to top button