חדשות הארץמבזקים

רעידת אדמה בישראל: כיצד להיערך כדי להציל חיים

אין זה סוד, וכבר דובר על כך רבות, שבישראל עתידה להתרחש רעידת אדמה חזקה. את זמן ההתרחשות של רעידת האדמה לא ניתן לחזות מראש והיא עלולה להתרחש מחר, בעוד חודש או בעוד מספר שנים.

הציבור אם כן מתבקש לשנן מספר כללים שמצילים חיים.

כך למשל בעת שהייה בתוך מבנה, אם מתחילה רעידת אדמה, עברו במהירות למקום בטוח על פי סדר העדיפויות הבא: צאו לשטח פתוח – אם ניתן לצאת מהמבנה מייד. או, היכנסו למרחב מוגן (ממ"ד) או חדר מדרגות. בהיעדר ממ"ד – עברו לחדר המדרגות ושבו שם עד סיום הרעידה. היכנסו תחת שולחן כבד או בפינה פנימית של החדר – אם אין ביכולתכם לצאת החוצה מייד או לעבור במהירות אל ממ"ד/חדר מדרגות. התרחקו מקירות חיצוניים, מחלונות וממדפים. אם אתם בכסא גלגלים – נעלו אותו והגנו על ראשכם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעת שהייה בחוץ:
הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ככל האפשר ממבנים.היזהרו מחפצים נופלים כדוגמת אבני חיפוי קירות, מדחסי מזגנים, שברי זגוגיות וחוטי חשמל קרועים.

בעת שהייה ברכב:
עצרו מייד וחכו בתוך הרכב עד שהרעידה תיפסק – המכונית מגינה עליכם. הימנעו מעצירה מתחת לגשר, על מחלף, בקרבת מבנים או תחת מדרון תלול מחשש לקריסתם.

בעת שהייה בחוף הים:
עזבו מייד את החוף והתרחקו ממנו ככל האפשר מחשש שיגיע נחשול ים ("צונאמי") ויציף את החוף. נסיגת ים חזקה ופתאומית – סימן לגל "צונאמי" מתקרב.

כיצד לנהוג מיד לאחר רעידת האדמה:
אין להדליק אש או מתג חשמל מכל סוג (כולל שימוש בטלפון סלולארי) מחשש לפיצוץ עקב דליפת גז. יש לצאת מהמבנה ולשהות בשטח פתוח הרחק מבניינים.

לכודים תחת הריסות:
אם בסביבה הקרובה אליכם ישנם בני אדם הלכודים תחת הריסות, השתמשו באמצעים ביתיים להרמת חפצים כבדים כמו מגבה של מכונית (ג'ק) או מוט ברזל. הגישו עזרה ראשונה במידת האפשר.
אם אתם לכודים מתחת להריסות נסו לחלץ את עצמכם. כסו את דרכי הנשימה בבגד להגנה מפני אבק והימנעו מלהתיש את עצמכם בצעקות. הקישו על צנרת או קירות בכדי לאפשר למחלצים לאתר את מיקומכם. אין להדליק אש!

הכנת הבית:
מרבית הפגיעות בנפש בעת רעידת אדמה נגרמות מקריסה של מדפים ושל חפצים כבדים, משברי זכוכית, משריפות ומדליפות גז. על כן רצוי לייצב ספריות, טלוויזיות ומדפים ולחזק את חיבוריהם אל הקיר.
לתמוך היטב בדודי השמש והחימום, בבלוני גז וכן במזגנים. לאחסן חומרים רעילים ודליקים במקום נעול הרחק ממקור חום. להניח חפצים כבדים במקומות נמוכים.

ציוד חירום משפחתי:
כדאי להכין ציוד לשעת חירום ולהניחו במקום נגיש כדוגמת המרחב המוגן. הציוד יכלול:
מים ומזון – מלאי מים (לפחות 4 ליטר לאדם) ומלאי מזון משומר (כזה המאוחסן ממילא בבית). יש להקפיד על רענון מוצרי המזון והמים כדי שלא יפוג תוקפם.
ציוד חיוני – ערכת עזרה ראשונה, פנס ורדיו מופעלים ע"י סוללות, תרופות, משקפיים וציוד לתינוק.
מסמכים חשובים – צילום או העתק אלקטרוני של מסמכים רפואיים, מסמכי זיהוי, מסמכים אישיים ומסמכים פיננסים שיוחזקו במיקום אחר מחוץ לבית לגיבוי

צילום: דוברות זק״א

Back to top button