חדשות הארץמבזקים

ברקע האסון בטורקיה: האם בישראל מוכנים לרעידת אדמה עוצמתית?

המינהל לשירותי חירום במשרד הפנים קיים הבוקר (שני) 6.2.2023 תדריך לממוני מחוזות משרד הפנים בדבר היערכות ומוכנות לרעידת אדמה ברשויות בסיכון (אילת, מגדל העמק, עפולה, בית שאן, קריית שמונה, טבריה, צפת, חצור הגלילית, ראש פינה וקצרין) בעקבות רעידת האדמה שהתרחשה הלילה בטורקיה.

בתדרוך, התייחס אלי רגב, מנהל המינהל לשירותי חירום במשרד הפנים לרעידת האדמה בעוצמת 7.8 שהתרחשה במרכז טורקיה אשר בעקבותיה ישנם נפגעים והרוגים רבים, הרעידה הורגשה בעצימות גבוהה גם בישראל, התקבלה התראת צונאמי ללא הפעלה וישנה הערכות לסיוע ציוד למשלחת צה"ל לאזור האסון.

כזכור, לפני כשנה הקים משרד הפנים ועדת היגוי בין-משרדית להתמודדות עם רעידות אדמה, הוועדה בשיתוף פיקוד העורף, משרד השיכון ומשרד הבטחון פעלה במספר מישורים לטיפול ברשויות בסיכון מיוחד:
א. העברת תקציב מיוחד לכלל הרשויות המקומיות במדינה תוך דגש על הרשויות בסיכון, בסך של עשרות מיליוני שקלים.
ב. נערכה השתלמות מיוחדת לרעידות אדמה בארה"ב בשיתוף עם ארגון FEMA.
ג. הוצג בפני מנכ"ל רוה"מ וראש המל"ל הצורך בחיזוק מבנים במטרה לקדם תקציב נוסף לחיזוק מבנים לרשויות בכלל והרשויות בסיכון בפרט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אלי רגב מנהל המינהל לשירותי חירום: "עם קבלת מידע על האסון, נערכנו מול המחוזות במשרד תוך שימת דגש על הרשויות בסיכון לקידום המוכנות וההיערכות לרעידת אדמה"

התדריך לממוני המחוזות כלל בין היתר בקשה לבדיקת מרכזי ההפעלה המחוזיים מבחינת מוכנות, עזרים, בדיקת מערכות. להיות בקשר ושיח ישיר עם פיקוד העורף המפרסם אזהרות להתנהגות לציבור הרחב. להיות בקשר עם הרשויות בסיכון – האצת רכש ועדת היגוי, ריענון מוכנות ומרכזי ההפעלה. לתת מענה לקליטת אוכלוסיה – מבחינת מוכנות הרשויות, מוכנות מתקני קליטה, ערכות לינה במחסני הרשויות, ריענון "תיבת נח" ולהיערך לטיפול בחללים הן מבחינת מכולות קירור ומעבר לומדה וכן לתדרך את עובדי המחוז במתן מענה מיידי לרעידות אדמה.

רונן פרץ מנכ"ל משרד הפנים: "משרד הפנים בתפקידו כאחראי על הרשויות המקומיות, מפקח באופן שוטף על ההיערכות לתרחישי חירום במדינה וביחד עם רשויות ומשרדים נוספים, אנו עושים ככל הניתן על מנת לקדם את מוכנות העורף לתרחישי קיצון דוגמת רעידת אדמה. אני מאמין שהפעולות הרבות שנקטנו, ביחד עם הפעולות שאנו עומלים עליהם בימים אלו, תוך שימת דגש על הישובים המועדים לפורענות, יצליחו להשיג את המטרה המיוחלת ולהציל את חייהם של אזרחים רבים".

נשיא מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "תמרור האזהרה מהלילה צריך להדיר שינה מעיני שרי הממשלה. ההערכה, כי בישראל תתרחש בשנים הקרובות רעידת אדמה קטלנית שהמדינה לא מוכנה לה מדווחת בכל דיון עם אנשי מקצוע ודו"חות מבקר המדינה מעל לעשור. לפי דו"ח מבקר המדינה מהשנה שעברה, מעל 4,800 מבנים לא יעמדו ברעידת אדמה קטלנית. מדובר במעל 610,000 דירות שרק 7% מהן קיבלו היתר לתמ"א 38 עד כה. 610,000 משפחות שסיכוי ההצלה שלהם ברעידת אדמה קשה נמוך מאוד. הדרך היחידה להיערך לאירוע כזה היא על בהסרת חסמים שמונעים התחדשות עירונית בכלל ובפריפריה בפרט. הבאנו לממשלות האחרונות תוכנית שתאפשר זאת שתכלול הטבות מס, קיצור הליכי בירוקרטיה והשתתפות המדינה בתקצוב תשתיות. הממשלה הקודמת החליטה על ביטול תמ"א 38 שהיא כעת האופציה הישימה המרכזית לביצוע המוני של הגנה על בתים מרעידת אדמה. הממשלה חייבת להאריך את תמ"א 38 ולכלול את התוכנית שהצענו בהליכי חקיקה ובראשם בחוק התקציב הקרוב. מדובר בהצלת חיים".

מחוז ירושלים של כיבוי והצלה בשיתוף כלל התחנות ומטה המחוז, יערוך ביום חמישי (9.2) תרגיל המדמה חילוץ מאירוע רעידת אדמה באתר הרס שקרס. התרגיל יערך בשת"פ עם כלל הגורמים החבירים: משטרת ישראל, מד"א, פיקוד העורף ועיריית ירושלים. בתרגיל ייקחו חלק יחידות חילוץ מיוחדות שידמו חילוץ מאירוע רעידת אדמה באמצעות כלים ייעודיים. לוחמי האש וגורמים חבירים יתרגלו את מענה כבאות המחוז הן ברמת הלוחמים והן ברמת הפיקוד והשליטה של המפקדים.

משטרת ישראל בשת״פ גורמים נוספים, תקיים מחר בין השעות 22:00-02:30 תרגיל המדמה אירוע חירום במנהרות הכרמל בחיפה. התרגיל יחל בשעה 22:00 ויסתיים בשעה 02:30 כאשר במהלך השעות הללו ייחסמו מנהרות הכרמל וכן הצירים המובילים למנהרות בנוסף, יופעלו מחוללי עשן ותורגש תנועה ערה של רכבי חירום והצלה באזור. הציבור מתבקש להישמע להנחיות כוחות הביטחון וככל שיידרש נוציא הודעות עדכון בהתאם.

בעקבות רעידת האדמה: ארגון המיילדות בישראל מפרסם הנחיות מרגיעות לנשים בהריון ולקראת לידה ומדגיש, במקרה של נפילה או חבלה יש להגיע למיון יולדות, המיילדות והצוות הרפואי יקבלו אתכן ויערכו בדיקות מקצועיות על מנת לוודא שאתן והתינוק חשים בטוב

בארגון המיילדות מדגישים: "יש לנהוג על פי הנחיות פיקוד העורף ומוסיפים כי פעמים רבות הכנה והתארגנות מראש למצב של רעידת אדמה יוצרים שקט פנימי. היערכו עם תיק קטן למקרה של צורך בפינוי מיידי, הכינו לכם רשימה של טלפונים חשובים ושוחחו על המצב עם בני המשפחה. השיח וההכנה עשויים לסייע לחלק מהיולדות בהפחתת רמת החרדה. הצפייה בטלוויזיה עלולה לעורר אצל חלק מהנשים מתח וחרדה אשר משפיעים גם על היולדת וגם על העובר. ולכן אם זה לא מטיב אתכן, פשוט ותרו על חדשות ואקטואליה ועברו לסדרה האהובה עליכן. כמיילדות שמלוות נשים במצבי חרדה וקושי, במקרה של תחושת לחץ נפשי, אנו ממליצות להיעזר בתרגילי נשימה, מדיטציה או הרפיה. ניתן להיעזר כמובן כל אמצעי אחר שהאישה מכירה מניסיון עבר כיעיל ומשמעותי עבורה שסייעו לה להתמקד, כאן ועכשיו. במידה והיולדת חשה כי החרדה פוגעת משמעותית ביכולת התפקוד שלה מומלץ לפנות לאיש מקצוע מתחום הטיפול."

בארגון המיילדות מסבירים כי: "גם במקרה של רעידת אדמה, הנחיות ההגעה הרגילות לחדר לידה עדיין תקפות שכן המיילדות בכל 28 חדרי הלידה בארץ עובדות 24 שעות, 7 ימים בשבוע ומחכות בחדרי הלידה במטרה ללוות, לטפל ולקבל את היולדות והתינוקות. הסימנים שהגיע הזמן להגיע לבית החולים הם, צירים תכופים, ירידת מים, דימום וגם הפחתה או שינוי בתחושת תנועות של העובר. במקרה של נפילה או חבלה חלילה, של אישה בהריון בכל שלב, יש להגיע למיון יולדות בבית החולים הקרוב ביותר. המיילדות והצוות הרפואי יקבלו אתכן ויערכו בדיקות מקצועיות על מנת לוודא שאתן והתינוק חשים בטוב. אם מדובר בשלב שהוא כבר לקראת לידה, אנו מבצעות הערכה האם מדובר בלידה פעילה ואפשר לעבור לחדר לידה או להמתין עוד זמן מה במיון יולדות, עד שהלידה תגיע לשלב אקטיבי".

תרגיל רעידת אדמה. צילום: דוברות כבאות והצלה

Back to top button