מבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר הוועדה: "למדינת ישראל צריך להיות מינימום של כבוד למתים"

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קיימה היום (שלישי) דיון מעקב בנושא תשלום על העברת נפטר מחוץ לרשות בה הוא מתגורר.

ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור: "למדינת ישראל צריך להיות מינימום של כבוד למתים. מזעזע בענייני שאזרחי ישראל לא מקבלים את המידע שמגיע להם בעת מקרה של פטירת קרוב משפחה. יש זכויות מינימאליות בחוק שמגיעות לכל אזרח בצורה חינמית. יש ארגונים שפועלים בצורה כמעט עבריינית שמנצלים את חולשת המשפחות ומציעים שירותים יקרים מעבר למה שמגיע למשפחות בחינם".

בפניי הוועדה דיברה ליאת רוח אשר נאלצה לשלם 2,800 שקלים עבור העברת הגופה של אמא שלה לאחר שנפטרה בביתה: "אמא שלי נפטרה בלילה שבין שישי לשבת לפנות בוקר. היינו חסרי עונים באותה סיטואציה, לא ידענו איך מתנהלים מאותו הרגע של המוות. מד"א אמרו לנו שאנחנו צריכים להזמין אמבולנס פרטי ולא קיבלנו שום מידע קונקרטי לגבי אופן הטיפול בגופתה של אמא שלי. חיפשנו בגוגל, ענה לי בחור בשם שי ואמר לי שהוא עובד בשבת ומעביר נפטרים. כאשר הוא הגיע הוא דרש מאיתנו תשלום של 2,800 ₪. לאחר העברת הגופה הבנו שנפלנו קורבן לסוג של עוקץ ברגע כל כך קשה. דרשנו מנהג האמבולנס הפרטי את הכסף והוא אמר שהוא לא מוכן להחזיר את הכסף בחזרה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

משרד הבריאות עדכן כי מאז הישיבה האחרונה שהתקיימה בוועדה בתאריך 16.01 הם ביצעו ריענון של ההנחיות למוסדות הרפואיים שעלייהם לעזור ולסייע למשפחות הנפטרים לממש את הזכות לקבורה והעברת גופה בחינם.

עו"ד עזרה לבנה, סגן ראש מינהל ומנהלת אגף אזרח ותיק במוסד לביטוח לאומי: "המוסד לביטוח לאומי לא רוצה שמשפחות ישלמו מכיסם על העברת נפטרים מרשות אחת לרשות אחרת. נעשה הכל כדי לספק פתרונות לאותם משפחות שנאלצו לשלם מכיסם על העברת נפטרים". בביטוח הלאומי טוענים כי התקציב השנתי שלהם להעברת נפטרים עומד על כ- 285 מיליוני שקלים ויש צורך בתוספת תקציבית של כ-6 מיליון שקלים כדי לאפשר העברת נפטרים חינם בכל רחבי הארץ. עו"ד לבנה: "הפתרון שיסוכם בתיאום עם האוצר יצטרך להיות מעוגן בהסכמים משפטיים מול החברא קדישא".

יצחק ישי, מנהל אגף בכיר לקבורה, המשרד לשירותי דת: "הקמנו את מוקד 0120* במטרה לתת מענה למשפחות שמתמודדות עם פטירה של קרוב משפחה. יצאנו עם קמפיין שיווקי ענק כדי להביא את המוקד הזה לתודעת הציבור. אנחנו בקשר עם גוגל כדי שתאפשר למוקד שלנו להופיע ראשון במנוע החיפוש".

ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס): "לפני מספר ימים הגעתי לשערי צדק בעקבות מקרה של מוות, לא נתקלתי בשום מקום בפרסום של המוקד לשירותי דת. צריך להגביר את המודעות למוקד הזה כי משפחות לא יודעות מה לעשות במקרים של מוות, בטח כשמדובר במוות פתאומי".

יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "היועצת המשפטית של הוועדה תכין את כל המסמכים הרלוונטיים כדי לדרוש את חידוד התקנות כבר בחוק ההסדרים הקרוב. משרד הדתות צריך לפעול שהמוקד שלו 0120* יהיה החיפוש הראשון שהאזרחים ימצאו בגוגל כאשר הם מחפשים שירותי קבורה. אנחנו נוציא פנייה נוספת למנכ"ל מד"א ומנהלי האזורים כדי לחדד את הנהלים על המידע שהם מוסרים למשפחות במקרים של מוות. משפחות צריכות לקבל את הנהלים בצורה הכי ברורה שיש".

יצחק פינדרוס
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
בית העלמין ירקון - בית קברות
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button