מבזקיםפוליטי / מדיני

גדי אייזנקוט: "ראיתי מקרוב כמה ההערכה והיוקרה של בימ"ש עליון עומדים לימין צה"ל"

חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט מהמחנה הממלכתי, דיבר היום (ראשון) בוועדת חוקה בכנסת בדיון על חוק יסוד: השפיטה.

אייזנקוט אמר: "ראיתי מקרוב עד כמה ההערכה והיוקרה של בית המשפט העליון עומדים לימין צה"ל ועומדים פה אנשים שייצגו אותנו בסיטואציה מאוד מורכבת ומי שרוצה לחזור לפרטים יכול להסתכל על טרור הסכינים וצעדות השיבה בהן הופעל כוח רב בלית ברירה; אם היה דיון רציני ומקצועי על הרפורמה אפשר היה למצוא לא מעט קווי הסכמה".

הרמטכ"ל לשעבר המשיך: "אני מבקש להתמקד במשפט בתחום הביטחון הלאומי. אם מסתכלים על הכותרת מישיבת הממשלה לפיה שר אומר שמטפלים ברפורמה המשפטית ולא ברצועת עזה, זה אירוע חמור מאוד ומעיד על בלבול ואובדן דרך. זו חובתה הבסיסית של המדינה להגן על חיי האזרחים. אנחנו נמצאים בתקופה הנפיצה והמסוכנת ביותר ב-20 השנים האחרונות לפי רוב גורמי הערכה רציניים. התמודדתי עם אתגרים ביטחוניים וראיתי מקרוב עד כמה ההערכה והיוקרה של בימ"ש עליון עומדים לימין צה"ל ועומדים פה אנשים שייצגו אותנו במציאות מאוד מורכבת, ומי שרוצה לחזור לפרטים, ילך לוויקיפדיה לאסטרטגיית הדאחיה, לאינתיפאדה השנייה בה פיקדתי על יו"ש, לטרור הסכינים וצעדות השיבה בה הופעל כוח רב בלית ברירה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא המשיך: "ב-2018, ראיתי מקרוב מה שאזרחי העולם וישראל ראו – צעדות שיבה תמימות לכאורה ברצועת עזה. בפועל בכל צעדה כזו היו עשרות חמושים עם אקדחים שרצו לחדור לישראל לבצע חטיפה ופיגועי הרג. הפעלנו שם כוח רב, היו כאלה שעתרו לבג"ץ מחוסר הבנה וידע של המודיעין האינטימי. קיבלנו כיפת ברזל והגנה מידית, כמו שראיתי ב-20 השנים שהייתי במטה הכללי מ-99' עד 2019, שניתן גיבוי".

בהתייחסו לנוהל שכן אמר: "בתקופתי כמפקד יו"ש, בג"ץ החליט בניגוד לדעתי המקצועית, אותה הבעתי-שעד כמה שהנוהל נראה בעייתי הוא יותר אפקטיבי ומביא לפחות נפגעים והרס, אבל בג"ץ החליט אחרת קיבלנו את זה וידענו לכבד את זה ומצאנו חלופה שידעה לענות והביאה ליותר הפעלת כוח בטווח הקרוב. עובדתית במקום להביא מישהו שמשפיע על מישהו שמתבצר עם נשק ולקרוא לו להניח נשק נאלצנו לכרוז וכשכרזנו ירו חזרה ונאלצנו להפעיל הרבה יותר כוח. אני לא זוכר שבעקבות נוהל כזה נפגעו חיילים ואפשר לראות את האפקטיביות גם היום".

הוא הוסיף: "אמרתי גם בזמן אמת, כשאמרו שחיילים פוחדים יותר מהפצמ"ר מאשר מסינואר – שזה קשקוש מוחלט. חשבתי שבסופו של דבר אנחנו צבא שמפעיל הרבה כוח להגן על האזרחים שלנו ויש להפעיל את הכוח הזה בחדות, במקצועיות ונחישות אך גם ברמה מוסרית ערכית שתפגע בכמה שפחות חפים מפשע."

הוא סיים את דבריו: "במציאות הטעונה הזו, האירוע של הרפורמה המשפטית כבר אינו הנושא, יש פה אירוע מכונן בחברה הישראלית דבר המחייב שיקול דעת מעמיק מאוד בבואנו לטפל ברפורמה המשפטית, ועלינו להבין שיש פה השפעה על החוסן הלאומי של מדינת ישראל במציאות מאוד מורכבת שבה ייתכן לא מתוך איומים והפחדות נידרש לקחת החלטות קשות שיחייבו בשעה קשה ערבות הדדית, סולידריות והבנה של כל אזרח ישראלי שנעשה המקסימום כדי לא להגיע למצבים מסכני חיי אדם. מהניסיון שלי, המרכיב החשוב ביותר, ואני מעריך פלטפורמות אוויריות ויבשתיות – הרוח וההסכמה הלאומית והסולידריות וההבנה היא המרכיב החוב ביותר בעוצמה".

גדי אייזנקוט - ועדת חוקה בכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

תגובה אחת

Back to top button