חדשות הארץמבזקים

העיר אילת מציגה: מנקים את מי השפכים על ידי טכנולוגיה חדישה

העיר אילת שנבחרה על ידי האיחוד האירופי כאחת מ – 112 ערים בעולם, שיהפכו לערים חכמות ונקיות מפליטות פחמן, מקדמת פרויקטים רבים בתחום. במסגרת הפרויקטים הבינלאומיים הממומנים על ידי האיחוד האירופי ומנוהלים ביחידה האזורית לאיכות הסביבה בעירייה, הגיע לסיומו פרויקט O המסייע באיתור ריכוז של אנטיביוטיקה במי השפכים היוצאים מבית חולים "יוספטל" בעיר ומסייע במניעה של הגעת האנטיביוטיקה לשטחי החקלאות ולים.

במהלך הפרויקט, שנועד כאמור לנקות את מי השפכים מרעלנים לפני שמשתמשים בהם לצרכי השקיה, פותחה שיטה למדידת חומרים רעילים במים על ידי חוקרים מהטכניון בחיפה. בהמשך נבנתה מעבדה ניידת שניטרה במשך שנה את מערכת הביוב היוצאת מבית חולים "יוספטל" מקבוצת כללית. הטכנולוגיה שפותחה כאמור על ידי הטכניון מזהה באופן אוטונומי, קיום של אנטיביוטיקה וחומרים רעילים אחרים בשפכים. כאשר נמצאה חריגה ברמות המזהמים במערכת הביוב, הסיטה המערכת את הזרם לטיפול אלטרנטיבי – פוטו קטליטי – שימוש באור כדי לזרז תגובה כימית לצורך פירוק המזהמים. לאחר הטיפול, המים שחזרו למערכת הביוב היו ללא אנטיביוטיקה ורעלנים. ראוי לציין שזאת המערכת הראשונה בעולם המבצעת זיהוי באופן מידי. ביחידה לאיכות הסביבה מציינים, כי לצד חוקרים רבים וסטודנטים ממחלקות שונות שהגיעו להתרשם מהמערכת, לשאול שאלות ולפתח תיאוריות חדשות, ביקרו במיזם גם תלמידי בתי ספר התיכוניים הלומדים במגמה לביולוגיה ימית. את התלמידים ליווה המורה – ד"ר עומר פולק. במסגרת האירוע, נפגשו התלמידים גם עם פרופ' ירון פז מהטכניון.

פרויקט 0 הינו אחד משישה פרויקטים שמיישמת העירייה במימון האיחוד האירופי בהיקף של כ- 3 מיליון אירו. שלושה מתוכם, בתחום האנרגיה המתחדשת והפחתת הפליטות ובהם שני פרויקטים אשר יאפשרו לשני מבנים להיות עצמאיים אנרגטית ביום ובלילה ממקורות מתחדשים בלבד. שלושה פרויקטים נוספים עוסקים האחד בתחבורה חכמה, השני במוכנות לשעת חירום והשלישי פרויקט O העוסק כאמור בביצוע פיילוטים לטיפולים חדשניים בשפכים מסוגים שונים. לצד הפיילוט בבית החולים "יוספטל" בשיתוף עם הטכניון שמטרתו לבחון כאמור מערכת חדשנית לזיהוי מזהמים בשפכים, מקודם במסגרת הפרויקט פיילוט נוסף לטיפול וטיהור מים בהובלת אוניברסיטת טורינו באיטליה. הפיילוט מתקיים במכון לחקלאות ימית (מלח״י) לטיפול במי פלט מבריכות הדגים תוך כוונה להגיע לאפס פליטות. גם פרויקט O מומן על ידי האיחוד האירופי בהיקף של 440 אלף אירו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות עיריית אילת
צילום: דוברות עיריית אילת

Back to top button