מבזקיםפוליטי / מדיני

נעמה לזימי: "האוכלוסיות המודרות יהיו הראשונות שייפגעו מהרפורמה"

הוועדה לענייני הצעירים הקדישה היום (שני) את ישיבתה הראשונה, להשלכות הרפורמה המשפטית חברתית וכלכלית על צעירים בישראל. יו"ר הועדה, נעמה לזימי (העבודה) הדגישה כי "בכל הדיונים על הרפורמה – לא ניתנה הדעת על השפעתה החברתית והכלכלית על דור העתיד של המדינה. ביטול עילת הסבירות משפיעה ישירות על הסביבה והבריאות. האוכלוסיות המודרות יהיו הראשונות שייפגעו מהרפורמה, אך כל תחומי החברה והכלכלה ייפגעו אם היא תאושר. ציני בעיני מול כל האזהרות – לאוצר אין תשובה". היא הבטיחה דיון המשך ומעקב בנושא ונזפה בנציגי האוצר שלא הגיעו לדיון.

לפי ד"ר אור ענבי, נציג המכון הישראלי לדמוקרטיה, מתוך מדגם שנערך בכ-750 איש, עולה כי כ-50% מהציבור חושבים כי הרפורמה "איננה טובה", 30% הגדירו אותה כ"טובה" ו-20% ללא דעה בעניין. לעומת זאת, רבים מבני 34 ומטה אינם יודעים כל את פרטי התכנית, ובחברה הערבית האחוזים גבוהים במיוחד. פרופ' איתי עטר, מיוזמי "מכתב הכלכלנים", התריע מפני "הנזק הכלכלי שהרפורמה תגרום, פגיעה בהערכה לכלכלת המדינה, בדירוג האשראי וביכולת לגיוס הון, בעיקר בטכנולוגיות העילית". עטר הזהיר מהחלשת הצמיחה, בריחת מוחות, עלייה ברמת השחיתות והגדלת הבירוקרטיה. ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) הזהירה כי "הממשלה רצה ריצת-אמוק להרס הדמוקרטיה, אך הארגונים הם נקודת האור שלנו".

לדברי נועם ממן, ממובילי "מחאת ההיי-טק", מדובר ב"איום מוכח על התעשייה, כי דמוקרטיה מקדמת מחשבה יוצרת – ומשטר סמכותני מבטל ומצמצם אותה. התכנית מתנגדת לעיקרון מכונן במגילת העצמאות – השוויון". אירית טויטו, אף היא מיוזמי המחאה, סיפרה כיצד תעשייה זו קידמה אותה ואת משפחתה כלכלית וחברתית, יציאה ממעגל העוני ומוביליות לאוכלוסיות מיוחדות. אביעד הומונר, סמנכ"ל קרן ברל כצנלסון, הציג את הדרדרות בזכויות העובדים בהונגריה אחרי ביטול היכולת לשבות, והביע חשש כי מצב דומה יתרחש בארץ. הוא הצטער על הימנעות ארגוני העובדים מהשתתפות במחאה, "והם יהיו הבאים בתור".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי עו"ד אורי קידר, "מתחם הסבירות הוא היכן שכולנו רוצים לחיות, וככל שהעילה הזאת תיחלש – הראשונים שייפגעו הם האוכלוסיות החלשות". לדברי אמיר זגורי, נציג האגודה למען הלהט"ב, "בית המשפט העליון היה הראשון שהכיר בנו כשווי-זכויות. את המעט שישי לנו השגנו בזכותו, ועכשיו קיצונים בבית הזה – מבקשים לבטל".

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, הזהירה כי ביטול עילת הסבירות ישפיע ישירות על יכולת לערער על החלטות ועדות התכנון. כבר היום בתי המשפט ממעטים לבטל החלטות של ועדות כאלו – אך עצם היכולת לעשות זאת, ממתנות את החלטותיהן. לדברי אבי דבוש, מנכ"ל "קול רבני לזכויות אדם", "הרפורמה מנוגדת לרוח היהודית ולמגילת העצמאות, והשלטון חייב להיות מרוסן", והזהיר מפגיעה בפריפריות. לפי נדב זלצברגר, ממובילי "מחאת הסטודנטים", החלשת בג"ץ תמנע ממנו לפעול לטובת סטודנטים – כפי שעשה בעבר, "זו מתקפה על הישראליות – ולדמוקרטיה שלנו אין מועד ב'". עו"ד יעקוב איברהים, מ"קרן יזמות אברהם" הזהיר כי "בית המשפט הוא המפלט האחרון של האזרחים הערבים". לפי גיא גורביץ, שחקן, החליט לרדת מהארץ כיוון ש"המדינה הזאת נחטפה ע"י גורמים קיצוניים, נהפכה לישות חלשה – ואינה מסוגלת לשמוע ביקורת נושכת".

נעמה לזימי
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

תגובה אחת

Back to top button