מטוס האימונים VISTA X-62A של חברת לוקהיד מרטין, ביצע לאחרונה סדרת טיסות ראשונה מסוגה בעולם, כאשר טס יותר מ-17 שעות באמצעות בינה מלאכותית (AI). המטוס, היחידי מסוגו בעולם, משנה את דרכי ההפעלה וההכשרה האווירית בבית הספר לטייסי ניסוי של חיל האוויר האמריקאי בבסיס אדווארדס, קליפורניה. סדרת הטיסות, אשר ארכה מעל 17 שעות, התקיימה בחודש דצמבר 2022 ובמהלכן הופעל המטוס באמצעות בינה מלאכותית. סדרת הטיסות והמשך תהליכי הפיתוח ימשיכו גם במהלך השנה הנוכחית.
ה-VISTA הוא מטוס F-16D Block 30 אשר שודרג לאוויוניקה מ-Block 40. לפני הפיכתו למטוס ניסוי, היה מטוס NF-16D בחיל האוויר האמריקאי וביוני 2021 הוגדר על ידי חיל האוויר האמריקאי כנכס לאומי והפך ל-VISTA X-62A.
VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft), פותח על ידי מעבדות Skunk Works של לוקהיד מרטין בשיתוף פעולה עם תאגיד Calspan עבור בית הספר לטייסי הניסוי של חיל האוויר האמריקאי. פיתוח המטוס נעשה גם באמצעות ארכיטקטורת קוד פתוח וכן שימוש מתקדם בתוכנה שמאפשרת לחקות את הביצועים של מטוסים אחרים לצורך הדגמה וניסוי במהלך תהליך ההכשרה והאימונים של טייסי הניסוי וכן לביצוע משימות מתקדמות ומורכבות, תוך שינויי משימה וצורך בקבלת החלטות מהירות בזמן אמת.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
שדרוגים אחרונים שנעשו במטוס כללו עדכון של מערכת הסימולציה של המטוס (VSS) על ידי Calspan, כן אלגוריתם עוקב מודל (MFA) של לוקהיד מרטין ומערכת שליטה אוטונומית עבור תחום הסימולציה (SACS) אשר יחדיו מאפשרות יכולות חדשות למטוס כך שיוכל לבצע משימות ניסויי טיסה מתקדמות, כולל בצורה אוטונומית ובאמצעות בינה מלאכותית.
יכולות המשימה החדשות מאפשרות אינטגרציה וביצוע של אלגוריתם לטיסה אוטונומית, באמצעות חיישנים מתקדמים, חליפת הגנה רב-שכבתית ותצוגות טאבלט Getac בשני הקוקפיטים. כלל הרכיבים מגבירים את יכולות המטוס במקביל לפיתוח מהיר, במיוחד לשדרוגי תוכנה נדרשים אשר יגבירו את קצב ניסויי הטיסה ויאיצו את קצב פיתוח ה-AI והטיסה האוטונומית שמטרתה לעמוד בצרכי הביטחון הלאומי של ארה"ב.
מפסיקים לטוס