מבזקיםפוליטי / מדיני

"לא מוסרי ולא הגיוני שלבעלי עסקים ועצמאים, שמשלמים 17.9% ביטוח לאומי, לא יהיו זכויות"

מאות אלפי העצמאים בעל העסקים הקטנים והבינוניים בישראל זכו היום (שלישי) לרוח גבית מהכנסת, בדיון של ועדת המשנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים שהוקמה במסגרת ועדת הכלכלה.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ שלום דנינו (הליכוד), אמר בדיון כי "לא סביר, לא מוסרי ולא הגיוני שלבעלי עסקים ועצמאים, שמשלמים 17.9% ביטוח לאומי, לא יהיו זכויות כמו ימי מחלה, ימי אבל או דמי אבטלה. זה פשוט לא מתקבל על הדעת. עד שהגעתי לכנסת לא הבנתי עד כמה העניין הזה לא סביר ולא בא בחשבון."

"אם הדברים הללו לא יעברו, אז כמו שהמלצתי ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, אנחנו יכולים להזדכות על ועדת המשנה הזו מול יו"ר הכנסת. אין טעם שלא נקדם כאן, ביחד עם משרד הכלכלה ומשרד האוצר, את הדברים הסופר חשובים כמו רשת ביטחון בחירום וזכויות סוציאליות לעצמאים. אני לא מתכוון לעשות כאן מסחרה בסגנון 'תנו לנו סוגיה אחת ונהיה מבסוטים. כל נושא העצמאים בעלי העסקים הקטנים והבינוניים הוא סוגייה אחת גדולה שצריך לטפל בה". הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה בוועדה כי גיבשה ביחד עם צוות לשכתה ועם פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות מסמך מפורט הנוגע בכל הסוגיות שבהן נדרש טיפול דחוף.

לדברי לזימי: "מדובר בסוגיות אקוטיות שהגיע הזמן שיוסדרו והסדרה של כל אחת מהן היא מהפכה חיובית עצומה. במיוחד היום, לאחר רעידת האדמה בטורקיה, אנחנו מבינים כי נוהל פיצוי בחירום הוא משהו שנוגע בהכל – בעת מלחמה, בעת מגיפה עולמית ובטח שבאסונות כאלה, שיכולים להיות גם אסונות לאומיים. הגיע הזמן שתהיה ודאות לעצמאים ולעסקים הקטנים גם בעתות חירום, לצד רשת ההגנה הסוציאלית הנדרשת להם בשוטף".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

כזכור, לפני כשלושה שבועות הקים יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן את ועדת המשנה, במטרה שזו תגיש בתוך חודש המלצות כיצד יש לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים.

יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים, רמי בז'ה, אמר באותו דיון בוועדת הכלכלה כי "בימים אלה הקמנו בפורום את חטיבת הפרילנסרים, שעד היום היו אקלקטיים לחלוטין, מפוזרים. אף אחד לא דואג להם והנה הגענו לאחרי הקורונה, כשהים נסוג ורואים מי שחה בעירום. העצמאים הם הסקטור היחיד שלא מטופל ויש לו רק חובות ואפס זכויות. העוול הזה לא קשור לממשלה הנוכחית אלא מתמשך כבר 75 שנה".

בפורום פירטו שורת צעדים נדרשים לקידום עסקים קטנים ובינוניים:
● הקלות במיסוי לעסקים
● הלוואות בערבות מדינה
● סיוע לעסקים בעתות בחירום
● מוסר תשלומים לפרילנסרים ולעסקים קטנים
● דמי אבטלה לעצמאים ולפרילנסרים
● הכרה בהוצאות של עבודה מהבית

דיון ועדה בכנסת
אילוסטרציה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button