חדשות הארץמבזקים

25 ארגונים פנו לסמוטריץ': תחתום על צו מיסוי לסיגריות האלקטרוניות

קואליציה רחבה מאוד של 25 ארגוני בריאות פנו הבוקר (רביעי) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' במכתב דחוף והדגישו כי "ישנה חשיבות מכרעת לחתימה מיידית על צו מיסוי לסיגריות האלקטרוניות, בכדי להבטיח כי המלאים הממתינים בנמלים לא ישוחררו ללא מס ויגרמו להצפת השוק בסחורה זולה וזמינה".

הארגונים החתומים, איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, המועצה הישראלית למניעת עישון, רשת ערים בריאות, עמותת מדעת והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, אליהם הצטרפו גם נציגי אוניברסיטאות, מכללות, עיריות ורשויות מקומיות כתבו במכתבם כי: " אנו, קואליציה רחבה של ארגוני בריאות ומאבק בעישון, פונים אליך בדחיפות בכדי לוודא כי עד היום בערב (15 בפברואר 2023 )ייחתם צו מיסוי על הסיגריות האלקטרוניות, בין אם תיקון מס' 22 לצו או טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, על מנת להב טיח שלא יבוטל המיסוי על סיגריות אלקטרוניות – מוצר עישון ממכר ומסוכן. טיוטת צו המיסוי שהוצגה ב-2023.2.14 בוועדת הכספים, השוותה את נוסחת המס על שלושת המוצרים – נוזל מילוי, מחסנית עם נוזל מילוי וסיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות. בכך, טופלה הבעיה שנוצרה בצווים הקודמים ובהעדפה שנוצרה בקרב התעשייה לייבא את מרכיבי הסיגריה האלקטרונית החד- פעמית בנפרד מנוזלי המילוי, ולהרכיב סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות בישראל, מה שיאפשר את מכירתם במחיר זול תוך ניצול פערי המס שנוצרו בין נוזלי המילוי לסיגריות האלקטרוניות החד-פעמיות."

"יחד עם זאת, טיוטת הצו החדשה מציגה הפחתה נוספת במס על הסיגריות האלקטרוניות, המרחיקה עוד יותר את גובה המס, וכנגזרת מכך את המחיר לצרכן, אל מול מוצרי הטבק האחרים, בניגוד להמלצת משרד הבריאות להשוות המס על סיגריות אלקטרוניות למס על סיגריות, טבק לגלגול וסיגריית IQOS . נוסחת המס המוצעת כעת, תביא לדוגמה לכך שסיגריה אלקטרונית חד-פעמית, הכוללת 5 מ"ל נוזל, והינה שוות ערך ל- 5 חפיסות סיגריות, מחירה בשוק יעמוד על כ-55 .₪ על- פי ההשוואה האמורה, מדובר במחיר השקול למחיר של 11 ₪ לחפיסת סיגריות, בעוד שחפיסת סיגריות עולה בפועל כ-30 ש״ח. המשמעות היא שמבחינת הצרכן, מחירה של הסיגריה האלקטרונית החד- פעמית תהיה נמוכה בהרבה לחלופה המקבילה בעישון סיגריה רגילה. וזאת, כאשר אנו בעיצומה של מגפת עישון בקרב בני נוער, בה שיעורי העישון של בני נוער בישראל עולים ברציפות כבר משנת 2019 ,ממועד כניסת סיגריה אלקטרונית מסוג JUUL וכעת הסיגריה האלקטרונית הפכה למוצר המוביל בקרב בני נוער להתנסות ולעישון, וכל זאת – ללא כל מס על הסיגריות האלקטרוניות. " הוסיפו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום, כתבו: "חשוב לזכור כי סיגריות אלקטרוניות הן מוצר ממכר ומזיק לבריאות. מחקרים מצאו קשר למחלות לב וכלי דם, נזקים לריאות, מחלות נשימה, פגיעה בפוריות, הזדקנות מוקדמת של המוח ופגיעה בהתפתחות המוח אצל צעירים עד גיל 25 . נוסחת המס המוצעת כעת, תוביל את בני הנוער לבחור במוצר עישון המשווק כאטרקטיבי, נגיש וזמין, במראה גאדג'ט ובמגוון טעמי פירות וממתקים וכעת גם הזול מכולם, במחיר שווה לכל כיס, אפילו יותר מאשר הסיגריות. אנו סבורים כי ישנה חשיבות מכרעת לחתימה מיידית על צו מיסוי לסיגריות האלקטרוניות, בכדי להבטיח כי המלאים הממתינים בנמלים לא ישוחררו ללא מס ויגרמו להצפת השוק בסחורה זולה וזמינה. כמו כן, נדרש תיקון לנוסחת המס כך שהסיגריות האלקטרוניות החד -פעמיות המשמשות כשער כניסה לבני נוער לעולם העישון לא יהפכו למוצר העישון הזול ביותר אל מול מוצרי הטבק, ויחריפו את מגפת העישון וההתמכרות בקרב ילדים ובני נוער, על כל השלכותיה ההרסניות".

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית. צילום: pixabay

Back to top button