כלכלהמבזקים

"לא יעלה על הדעת שחברות הביטוח קובעות מי בהסדר ועושות מה שהן רוצות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, עסקה היום (רביעי) בהתנהלות חברות הביטוח בעניין תיקון כלי רכב במוסכים שאינם מוסכי הסדר ובעניין השמאים. זאת על רקע טענות ופרסומים לפיהם חברות הביטוח מקשות על המבוטחים שלהן לתקן את רכבם במוסך שאינו בהסדר עמן. בפתח הדיון התייחס היו"ר ביטן לנושא מחירי החלפים, ואמר כי הוא צריך להיות המחיר האמיתי ומה שחשוב הוא שהצרכן לא צריך לשלם יותר גם לא בפרמיה. הוא הוסיף כי כבר לפני 7 שנים צריך היה לטפל בנושא מוסכי ההסדר ורשימות השמאים, והגיע הזמן לעשות זאת.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי בכנסת ה-20 אישרה הוועדה את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שהסדיר ב-253 סעיפים את כל המקצועות בענף. כבר אז העלה ח"כ ביטן את נושא מוסכי ההסדר והשמאים, והיו"ר דאז איתן כבל קיים ישיבות פנימיות עם משרד התחבורה ורשות שוק ההון, בהן סוכם לבטל את רשימות השמאים ולהקים מאגר שמאים וכן נקבעו עקרונות לביטול רשימת מוסכי ההסדר והרחבת רשימת המוסכים שעומדים בתנאי משרד התחבורה.

ח"כ אברהם בצלאל אמר כי צריך להוזיל את יוקר המחיה, אבל הוא מרגיש שיש קרטל שיכול למוטט את המוסכים שלא בהסדר. ח"כ סימון מושיאשוילי שאל למה שכל מוסך בעל רישיון ממשרד התחבורה לא יהיה מוסך בהסדר. ח"כ וליד אל הוואשלה אמר כי צריך לאפשר תחרות ולתת לכל המוסכים להיכנס לסדר. היו"ר ביטן הזכיר כי יש מסמך עליו חתומים משרד התחבורה ורשות שוק ההון, מה-27 ביוני 2016, לביטול הרשימות ושאל למה הוא לא מבוצע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי במהלך השנים בוצעו פגישות רבות עם אנשי רשות שוק ההון, אך הצדדים לא הצליחו להגיע לעמק השווה. פלור ציין כי המשרד מציע שיהיו שתי חלופות, או שמאי אקראי מתוך רשימה של שניים או שלושה שמאים או שהצרכן יוכל ללכת לכל שמאי שהוא רוצה. היו"ר ביטן אמר כי צריך למנוע גם את הקשר בין המוסך לשמאי.

באשר למחירי החלפים אמר היו"ר ביטן כי צריך לעזור קודם כל לצרכן, ולא יכול להיות שצרכן שמבוטח ייקחו ממנו כל מחיר על החלפים כי חברת הביטוח משלמת. לדבריו, מחיר החלפים צריך להיות לפי מחיר השוק ולא לפי מחירון היבואנים.

ועדת הכלכלה - דוד ביטן
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

סגן הממונה על רשות שוק ההון, אוהד מעודי, אמר כי הציבור בישראל משלם 8 מיליארד שקל בשנה על ביטוח רכב, וכ-3,500 שקל בממוצע לרכב. לדבריו, עלות התיקון במוסכים זה בסביבות 70% מהפרמיה ולכן מרכיב מחיר החלפים הוא קריטי, וברגע שיהיה מענה לכך הדבר ישפיע באופן ישיר על הפרמיה.

סגן הממונה על רשות התחרות, אוריאל סיטרואן, אמר כי יש כשל שוק חמור בתחום. לדבריו, המחירונים שקובעים יבואני החלפים מנופחים, ואלה המחירים שהשמאים מתבססים עליהם. היו"ר ביטן שאל מה יקרה אם השמאים יתנו חוות דעת לפי מחיר השוק של החלפים וסיטרואן השיב כי זה יפתור את רוב הבעיה. פלור העיר כי הדבר עלול להיות בעייתי ביישום, מאחר שאי אפשר לכתוב בחקיקה "מחיר שוק" בלי לדעת איך זה מתבצע. עם זאת הוא ציין שבכוונת המשרד לפתור את זה.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי בחצי השנה האחרונה חסמו לרוב המוסכים את העסקים, כמו שאוטמים בתים לפעילי טרור, ויש הרבה בעלי מוסכים בפאניקה. "אם חברת הביטוח משלמת מחיר נמוך יותר על החלפים אז אנשים עוזבים את המוסך שלא בהסדר והולכים למוסך בהסדר", אמר. נציג איגוד המוסכים, גלעד הלחמי, הוסיף: "ללקוחה שלי קיזזו 11 אלף שקל ואני צריך לספוג את זה". אסנת מארק, חברת הכנסת לשעבר שאמרה כי היא מלווה מאז כהונתה את המוסכים, קראה לעצור את הקיזוזים האלה עד למציאת פתרון.

סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, בועז סטמבלר, אמר מנגד כי חברות הביטוח לא קובעות רשימה מראש, אלא עובדות עם מי שנותן מחיר שוק. לוי ונציגי איגוד המוסכים התפרצו לדבריו וטענו כי זה לא נכון. סטמבלר המשיך וטען כי אם שני אנשים מגיעים למוסך אז מי שלא מבוטח משלם 50% פחות מחברת הביטוח.

היו"ר ביטן סיכם ודרש מנציגי משרד התחבורה ורשות שוק ההון לקבל הצעה לפתרון הבעיה תוך שבועיים. הוא הוסיף כי הוא מקבל את הטענה שמחיר החלפים צריך להיות מחיר השוק האמיתי, ואמר כי צריך לטפל במוסכי ההסדר ורשימות השמאים. "לא יעלה על הדעת שחברות הביטוח קובעות מי בהסדר ועושות מה שהן רוצות", אמר.

צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button