מבזקיםפוליטי / מדיני

עוד צעד משמעותי של הקואליציה: ביטול חוק ההתנתקות עבר בקריאה טרומית

במליאת הכנסת עברה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה טרומית, הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון. הצעת החוק עברה ברוב של 62 מול 36. יוזמי הצעת החוק הם ח"כ יולי אדלשטיין והשרה אורית סטרוק, בדחיפתם של ראש מועצת שומרון יוסי דגן, מגורש משא-נור בעצמו מגורשי חומש ושא-נור וישיבת חומש.

ביציע האח"מים במליאה נכחו ראש מועצת שומרון יוסי דגן, מגורש שא-נור בעצמו שעטה צעיף כתום כמחאה על הגירוש וכמחאה כנגד החוק הדיקטטורי שאסר בימי הגירוש להכניס פרטי לבוש בצבע כתום לכנסת, מרדכי אביו של יהודה דימנטמן הי"ד שנרצח כשהיה בדרכו מלימוד תורה בחומש, ואנשי ישיבת חומש בהם מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי ובני גל מגורש מחומש ומראשי חומש תחילה. הנוכחים קיבלו את הבשורה בדמעות של התרגשות.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן: " זהו יום היסטורי, אין מילים לתאר את ההתרגשות, זה יום לו ציפינו 18 שנה, ותיקון עוול ואיוולת. אנחנו מצפים מהממשלה ומהכנסת להשלים את המשימה עד להעברת החוק באופן מלא. לשם כך קמה הממשלה. מגורשי חומש שא-נור גנים וכדים תלמידי ישיבת חומש הגיבורים, הגיעה שעתכם. מאז הגעת היום האפל שגורשנו משא-נור וחומש, אנו פועלים יום וליל כדי לחזור ולתקן את העוול. כל עוד נשמה באפנו נחלום, נצעק, נאבק ונלחם כדי לתקן את הפשע של המאיסה בציונות ובארץ ישראל. נתקן את העוול כלפי המשפחות המגורשות, נתקן את העוול כלפי עם ישראל וארץ ישראל. כל עוד נשמה באפנו נפעל להקים את הישובים האלה מחדש. נפלה חלקי משמים הזכות, כאדם שגורש יחד עם משפחתו משא-נור, לחזור להגיע ולתקן כראש המועצה האזורית שומרון ולהיות כאן ביום ההיסטורי והמרגש הזה של תחילת התיקון. בכל כנסת מאז הכנסת של אהוד אולמרט שקמה אחרי הגירוש, הגשנו בכל פעם את הצעה לביטול החוק גם אם ידענו שתיפול, כי ידענו שסוף הצדק לנצח".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מרדכי אביו של יהודה דימנטמן הי"ד אמר בדמעות: "אנחנו מאוד מעריכים את תושבי חומש שמקיימים את דברי הכוזרי בסוף ספרו ש"ירושלים וארץ ישראל תבנה שיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שכננו אבניה ועפרה". משה רבנו מאוד השתוקק להכנס לארץ ישראל אבל לא זכה להכנס, הוא הביא אותנו עד שערי א"י ישראל. יהודה שלנו מאוד השתוקק לראות את חומש בבנינה אבל לצערנו לא יזכה לראות את חומש בבנינה אבל בבחינה מסויימת אפשר לומר שהוא הביא אותנו עד שערי חומש הניבנת שתבנה. מאז נפילתו, הרצחו חלה תזוזה שהיא יש לומר קידמה בצורה משמעותית את בניינה העתידי של חומש, זו התקווה זו המשאלה וזה קיום צוואתו שעליה הוא מסר את חייו. נקווה שבמהרה חומש יהיה אבן הפינה לכל מרחבי השומרון ולכל מרחבי ארץ ישראל".

יוזם החוק חכ יולי אדלשטיין הודה לאנשים שפעלו מחוץ לכנסת בכדי לקדם את החוק ולהשיב את יישובי צפון השומרון בהם ראש מועצת שומרון יוסי דגן משפחת דימנטמן תלמידי ישיבת חומש ומגורשי יישובי צפון השומרון והוסיף: "במצב הזה, לא יכול ישראלי להכנס לשטח מבלי להיטת עבריין, בזה אנחנו נטפל עי החקיקה. בעקבות העברת החוק, נהיה במצב שבו אזרח ישראלי יכול לטייל בכל מקום כמו בגוש שילה ובגוש עציון".

יוזמת החוק השרה אורית סטרוק: "רגע היסטורי. מדינת ישראל פועלת לראשונה למחוק את כתם ההתנתקות מספר החוקים שלה, ומוקירה את גיבורי חומש על מאבקם רב השנים".

בני גל מראשי חומש תחילה: "17 שנים חלפו מהיום בו גורשנו מחומש 15 שנים לייסוד מטה חומש תחילה וישיבת חומש! והיום הגשמנו שלב חשוב בחלומנו למחוק את חרפת הגרוש ולשוב הביתה לחומש, תחילה. אני מודה לשותפים הרבים בכנסת ומחוצה לה ולאלפי התומכים ששותפים שנים רבות בדרך להגשמת החלום. לפנינו עוד כברת דרך של השלמת החקיקה ובעה אני סמוך ובטוח שהחקיקה תושלם בקרוב".

שמואל וונדי מנכ"ל ישיבת חומש: "‏ב"ה אנחנו בישיבת חומש שמחים ומודים לכל העוסקים במלאכת הקודש, לאורך כל השנים, על הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות. ב"ה אחרי 17 שנים של מאבק שאנו מחזיקים את הישיבה בחומש, ממשלת ישראל הבינה שצריך לתקן את הטעות, לתקן את העוול, ולחזור לארצנו ולאדמתנו."

ח"כ לימור סון הר מלך ריגשה את הנוכחים כאשר סיפרה על בעלה שולי הר מלך שנרצח בפיגוע כשהיה בדרכו לחומש ואמרה: "אנחנו היינו הבית האחרון שנותר בגירוש, אחרי יום ששמענו את הזעקות ואת השבר את הערבים צועקים כל הכבוד לצהל, אבא של שולי הר מלך הביט בי ואמר לי בחיוך אנחנו עוד נשוב".

ב"ה זהו צעד ראשון, לקראת תיקון ומחיקת חרפת הגרוש, ובע"ה בקרוב נזכה לראות שהחוק עובר ואת השיבה לצפון השומרון. אנו מודים לכלל השותפים והעוסקים בדבר". הוסיפה.

החוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון צפוי להחזיר את חופש התנועה לארבעת הישובים חומש שא-נור גנים וכדים, עקירת ארבעת הישובים נעשתה בניגוד לכל הגיון מעשי, הישובים נשארו בשליטה ישראלית מלאה ובמקום מתפקדת ישיבת חומש מזה 15 שנים.

צילום: רועי חדי

Back to top button