חדשות הארץמבזקים

"זוהי בשורה דרמטית ומשמעותית בשלטון המקומי": הוסדר לראשונה תפקיד הממונה על חוק חופש המידע

תפקיד הממונה על העמדת מידע לרשות הציבור (ממונה על חופש המידע) ברשויות המקומיות הוסדר לראשונה, בדומה להסדרת התפקיד הקיימת במשרדי הממשלה וביחידות הסמך שלהם, במטרה להשוות את מעמד הממונה על חופש המידע בשלטון המקומי למעמד מקבילו בשלטון המרכזי.

הסדרת התפקיד נעשתה במסגרת יוזמה משותפת של היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים יחד עם אגף אסטרטגיה ותכנון מדיניות ואגף בקרת הון אנושי ברשויות המקומיות במשרד הפנים ובשיתוף המרכז לשלטון מקומי.

במסמך שמפורסם היום (חמישי) באתר משרד הפנים, מוגדרים באופן מפורט תפקיד הממונה, אחריותו, המשימות שעליו לקדם (לרבות פרסום מידע יזום), תנאי כשירות לביצוע התפקיד וחובת ביצוע הכשרה לתפקיד על ידי היחידה הממשלתית לחופש המידע, תוך שנתיים ממינויו לתפקיד. המסמך משאיר לשיקול דעת הרשות המקומית, בהתאם לצרכיה, האם למנות ממונה בהטלת תפקיד נוסף על תפקיד קיים, או האם להקצות תקן מלא לביצוע התפקיד. עוד קובע המסמך כי תפקיד הממונה לא ניתן לאיוש על ידי עובד במשרת אמון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביחידה הממשלתית לחופש המידע מדגישים כי עקרון השקיפות והזכות למידע הוא מאבני היסוד של המינהל התקין ברשויות הציבוריות בכלל ובשלטון המקומי בפרט. הסדרת התפקיד צפויה להוביל לשיפור משמעותי באופן יישום החוק ברשויות המקומיות שבחלקן הוא לוקה בחסר, כפי שניתן לראות מהדו"ח השנתי של היחידה הממשלתית לחופש המידע על יישום החוק ברשויות המקומיות.

עו"ד שלומי בילבסקי, ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, במשרד המשפטים: "הסדרת תפקיד הממונה על חופש המידע ברשויות המקומיות היא בשורה של ממש לציבור בישראל. היא תחזק את הזכות למידע ואת ערך השקיפות ברשויות המקומיות וכפועל יוצא מכך את המינהל התקין ואת מינופו של המידע הקיים ברשויות לטובת התושבים. בעתות אלה, יש משנה חשיבות לפעולה זו, המחזקת את אמון הציבור ברשויות ואני מודה לשותפיי במשרד הפנים על קידום מהלך חשוב זה".

ליאור שחר, מנהל אגף בכיר לתכנון ומדיניות במשרד הפנים: "זוהי בשורה דרמטית ומשמעותית בשלטון המקומי, כך שלראשונה יוסדר תפקיד ברשות המקומית אשר יחזק את הקשר את בין הציבור לנבחריו ויוסיף למדיניות המשרד לשיפור איכות חיי התושב ברשות המקומית".

אבטחת מידע - פריצה - האקר
אילוסטרציה. צילום: Image by Gerd Altmann from Pixabay

Back to top button