מבזקיםפוליטי / מדיני

"אנחנו פח הזבל של מדינת ישראל"

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום (שני) בדיון אשר עסק בזיהום האוויר החמור שנגזר כתוצאה של שריפת פלסטיק בשטח המועצה האזורית מגילות ים המלח , מדבר יהודה וגוש עציון. הדיון הוא פרי יוזמתם של ח"כ יצחק קרויזר, דן אילוז יונתן מישרקי ומשה רוט. בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר :" זו תופעה רחבה במקומות נוספים, גם ליד מודיעין עילית לא רק שריפת פלסטיק אלא שריפה של מתכנות".

יוזם הדיון ח"כ יצחק קרויזר יו"ר סיעת עוצמה יהודית אמר: "שריפות לא חוקיות של פסולת הן אחד מגורמי זיהום האוויר המסרטנים העיקריים בישראל והן פוגעות בבריאותם ובאיכות חייהם של מיליוני תושבים. השריפה נגרמת בעיקר על ידי גורמים עברייניים או פלשתינאים שמפיקים משריפת הפסולת רווחים כספיים בהעדר אפיקי מחזור נקיים. ריכוז השריפות של פסולת אלקטרונית מתרכזת בעיקר באזור מועצות גוש עציון, מגילות ים המלח ומדבר יהודה שנגרמות בעיקר על ידי פלשתינאים וחוסר אכיפה של הרשות הפלשתינאית. עלינו לעצור את השריפות הלא חוקיות לפני שתושבי האזור ישלמו על כך בבריאותם".

יוזם הדיון ח"כ דן אילוז (ליכוד) אמר : "הפגיעה הקשה של פלסטינים בסביבה ביו"ש מתמשכת וכל התנועות הירוקות שותקות. אין גבולות למפגעי סביבה. היא של כולנו ועלינו לטפל בפורעים ביד קשה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ יונתן מישרקי ( ש"ס) :" זו תופעה מסוכנת. ישוב בית הערבה התושבים בו סובלים משריפות פסולת של כל מיני חומרים. לא צריך להסביר מה השלכות של הדבר הזה. יש מצוקת איסוף פסולת ברש"פ. הנושא הזה חייב להביא מספר צוותים שיתנו על זה את הדעת. השרה להגנת הסביבה מאוד על העניין הזה. הייתי מציע להקים צוות ישום ממשרדי הממשלה דרך ראשי הרשויות, מנהל האזרחי ושאר הגורמים שיטפלו בבעיה זו. תופעה זו מתקיימת לאורך כל הגבולות של מדינת ישראל".

ח"כ משה רוט (יהדות התורה): " יש פה הרבה נקודות שמתרכזות פה, הן בצד הלאומי, הן בצד הביטחוני והן בצד איכות הסביבה. יהיה פתרון רק אם יחברו את כל הכוחות יחד. צריכים אחרי הדיון הזה לקבוע דיון נוסף כדי לטפל בזה. מדובר בסכנת נפשות".

אריה כהן ראש מועצה אזורית מגילות: "יש לנו המון עשן שמגיע אלינו מיריחו אך אצלנו הבעיה חמורה במיוחד. מדליקים כל פעם מדורות ועשן, מאות מטרים מהגבול שלנו יש כל הזמן עשן. אם היו יורים עלינו מיריחו מה היו עושים. כוח צה"ל היה מחסל את המוקד הזה. כאן הורגים אותנו לאט לאט יום יום. אני לא רוצה תשובים יתעמתו עם פלסטינים בגלל שריפה".

עו"ד יוסף אקרמן סמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה וחבר הישוב קדם ערבה הסובל משריפות פסולת וארגונו מקדם את המאבק בשריפות הפסולת אמר: "המציאות שממנה סובלים תושבי עוטף יריחו וישובים נוספים בכל רחבי ישראל ויהודה ושומרון, הינה מציאות בלתי נתפסת ממנה סובלים אזרחי ישראל מזה שנים ארוכות. יש צורך אקוטי בשינוי דרקטיבה בסוגיה הזו, הן בחקיקה הן בצווי אלוף והן באיכפה אפקטיבית. הפורום בשנים האחרונות מקדם חקיקה מקיפה תחומי הפסולת שלא טופלו עד היום והן בקידום מהלכים אופרטיבים מול משרדי הממשלה והזרוע המבצעת לעצירת המפגעים. אנחנו קוראים למשרד ההגנ"ס והמשרד הביטחון לשלב ידיים ולשנות את הדרקטיבה מהיסוד לצורך טיפול בסוגיה. אנחנו פח הזבל של מדינת ישראל".

אמנון שחרור סמנכ"ל קשרי ממשל בתאגיד המחזור מ.א.י: ""אי מניעת זליגת פסולת אלקטרונית לשטחי הרשפ , פוגע בישומו של החוק לטיפול בציוד אלקטרוני ומביא לשריפת מקררים, פאנלים סולארים, כבלים, סוללות ומצברים. מדובר בנזק כלכלי וסביבתי חמורים שיש למנוע באופן מיידי. בתמונה שריפה בפועל על קו התפר".

רעות שכטר תושבת קדם ערבה: "זה סבל יום יומי וזה פוגע בביראות של הילדים. יש החמרה אצל הילדים של מגרנות. יש ילדים שיש להם בגלל זה אסטמה. אי אפשר לצאת לעשות ספורט או לטייל. זו תחושה שהורגים אותנו, זה קצת יותר לאט. אוזלת היד של המדינה היא ממש טרור".

רונית אברהמי ראש אגף אחריות יצן במשרד להגנת הסביבה: "אנחנו מתחילים הסדרה מול אתרי הפסולות."

בני אלבז, קצין מטה סביבה במנהל האזרחי אמר: "אישרנו ביום חמישי האחרון אישרתי 540 אלף שקל עבור טיפול פסולת בשטח הצמוד ליריחו. הצאנו לראש עיריית יריחו 4 מליון שקלים כדי לשנע את הפסולת שלו ל- 3 שנים.".

יו"ר הוועדה ח"כ אשר סיכם ואמר: " אחד הדברים שצריכים לעשות הוא להסדיר את המעברים שעוברים בהם פסולת. האכיפה כאן חשובה וכנראה ששווה למישהו. יש פה ביזנס. אם יחטפו דו"חות כספיים גדולים זה יפסק. אם צריך חקיקה לנושא נביא את זה מהר. לא יהיה גן עדן ביום אחד ויהיה דיון מעקב בעוד חודש. יש להגדיל את המבצעי אכיפה בערי A ו- B. אין שאלה של נושאים מדיניים כאשר אנשים מתים פה במחלות. אנחנו מבקשים להקים מוקד טלפוני מאוחד שיטפל בנושא".

צילום: הפורום לישראל ירוקה
צילום: הפורום לישראל ירוקה

Back to top button