מבזקיםפוליטי / מדיני

"ישראל איננה עומדת ב-41 מיעדי הפיתוח של האו"ם"

הוועדה לענייני הצעירים בכנסת דנה היום (שני) בתכנון במשרדי הממשלה לעמידה ביעדי ה-SDG (יעדי פיתוח בר-קיימא 2030 של האו"ם). יו"ר הועדה, נעמה לזימי (העבודה) סיפרה על הקמת ועדה לשוויון מגדרי שיזמה כחברת מועצת עיריית חיפה. "שוויון זה הוא אחד מיעדי האו"ם, והוא חשוב כנשיאה באחריות של המדינה לגבי יעדי העתיד, בטווח הרחוק, של האזרחים, המרחב, הסביבה והתרבות". לזימי דרשה ממשרדי הממשלה להציג תקציב ייעודי לשנה הקרובה לעמידה ביעדים המתוכננים.

שירי ספקטור, ראש צוות במרכז המידע והמחקר של הכנסת, סיפרה על שורת יעדים שהציע האו"ם, בתחומי הסביבה, החברה והכלכלה כמו קידום החינוך, הנגשת שירותי בריאות, הפיכת הערים לבנות קיימא, מאבק נגד שינוי האקלים והגנה על אוקיינוסים ויערות, שוויון מגדרי, מיגור העוני והרעב, שימור הסביבה ועוד – כשאתגר המרכזי הוא קביעת מדיניות אחידה למימוש יעדים אלו. היעדים, לדבריה, צריכים להיות מותאמים לכל מדינה, וקביעת מנגנוני ביצוע, בקרה ופיקוח ודיווח על ההתקדמות ביעדים. לטענתה, "ב-2022 ה-SDG לא קיבלו התייחסות באף תכנית עבודה ממשלתית".

לדברי השגריר גדעון בכר, נציג משרד החוץ ושליח לשינויי אקלים וקיימות, חלק מהיעדים מטופלים בשגרה ע"י משרדים ייעודיים כקידום החינוך ומיגור הרעב בארץ, "ולגבי יעדים אחדים הם מטופלים – אך ניתן תמיד לעשות יותר". הוא סיפר על מעורבות עמוקה בעניין שינוי האקלים, והצורך בגורם מתכלל בנושא זה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יעל גיני, מנהלת SDG ישראל, הציגה את ההכרח במעורבות האוצר בקידום הנושא, ואת הפעילות הרבה, ההמצאות וההישגים הנעשים בתחום – אך לא מתוייגת כיעדי בר קיימא, למרות שהם כאלה. לדבריה, ישראל כבר השיגה 10 מתוך 17 היעדים המתוכננים לשנת 2030 ובעשרות-יעדים אחרים היא כבר חצתה את 50% ממימוש היעדים.

איילת רוזן, ראש אגף אמנות סביבתיות במשרד להגנת הסביבה, הדגישה את הצורך במעורבות כל משרדי הממשלה בתחומים השונים, ובתיאום ביניהם במימוש היעדים, כדי שלא ייוצר מצב בו מימוש יעד אחד – יפגע ביעד אחר. היא הציעה קביעת יעדים אסטרטגים של ישראל – ומהם לגזור את יעדי המדיניות. אריאל פרטוש, מנהל קשרי חוץ במשרד השיכון, סיפר על דו"ח מסכם על עמידה ביעדי התכנית, תוך התאמות למציאות בישראל. לדברי עינת וייס, מרכזת מדדי SDG בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הלשכה אוספת נתונים, מוודאת את אמינותם מתאמת בין משרדי הממשלה וכותבת את המדדים המתאימים לישראל. לדבריה הלשכה בדקה 72 יעדים מתוך 132 שהציע האו"ם – אך ישראל איננה עומדת ב-41 מהם. נתוני הלשכה שובחו ע"י כל משרדי הממשלה.

עידו קמחי-פלדהורן, נציג משרד ראש הממשלה, סיפר על תיאום בין כל משרדי הממשלה בעניין, הפנייה ליעדי האו"ם, וריכוז פעולתם של סמנכ"לי אסטרטגיה במשרדים וברשויות השונות בתחום.

שמוליק דוד יועץ מדיניות ב"שתיל", הציג נתונים נמוכים על שיעורי עבודה נמוכים אצל בדואים ובדואיות, וכן שיעורים נמוכים של זכאות לבגרות, ואילו עו"ד שירין בטשון, מעמותת "איתך" – משפטניות למען צדק חברתי, הציגה פעילות בנושא כימי עיון, ניירות-עמדה, שולחנות עגולים ותיאום עם ארגוני החברה האזרחית.

אילוסטרציה. צילום: האומות המאוחדות – האו"ם

2 תגובות

Back to top button