מבזקיםפוליטי / מדיני

"אחרי הקריאה הראשונה, כשאקדח החקיקה יונח טעון – יהיה קשה להחזיר את הגלגל אחורה"

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הבטחון לשעבר, בני גנץ נאם הערב (שני) במליאת הכנסת. במהלך נאומו הקריא גנץ את נאומו של ראש נתניהו משנת 2015 בטקס חילופי נשיאי בית המשפט העליון.

מדברי גנץ: "אדוני היו"ר, כנסת נכבדה. "דמוקרטיה חפצת חיים חייבת להיות חזקה מבפנים וחזקה גם מבחוץ. משום כך, עלינו לבצר בהתמדה את כוחן של הרשויות הדמוקרטיות במדינה, ובראשן מערכת המשפט, שחייבת להיות חזקה ועצמאית. בית המשפט העליון הוא עמוד התווך של הדמוקרטיה הישראלית. יותר מכך, הוא מגדלור של צדק ומוסר שתואם את היותנו חברה שוחרת חופש ומדינה שומרת חוק. הוא שוזר את העקרונות היהודיים והדמוקרטיים אלו באלו מתוך ראייה מאוזנת של צרכינו הריבוניים – גם הבטחת אופייה היהודי של מדינת ישראל וגם שמירה קפדנית על כבוד האדם וחירותו, כבוד האדם באשר הוא. כשאנחנו שומעים מה חושבים משפטנים בינלאומיים בולטים על בית המשפט העליון, אנחנו נמלאים בגאווה רבה. פרופסור אלן דרשוביץ, כתב: "ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שפועלת מתוך עיקרון שלטון החוק. באשר למצב זכויות האדם בה, בהשוואה לכל מדינה אחרת בעולם הניצבת בפני סכנות דומות, היא יוצאת וידה על העליונה. בית המשפט העליון שלה נמנה עם הטובים בעולם". פרופ' ארווין קוטלר, מי שהיה שר המשפטים של קנדה, קובע: "האם יש פה בישראל מערכת משפט עצמאית? ועוד איך..""

"שאו עיניכם אל המרחב הגועש סביבנו בחלקים נרחבים אין בכלל מקום למחלוקות וויכוחים, לאיזונים ובלמים שניצבים ביסוד הדמוקרטיה. יש שם רק דרך חיים אחת ואמת אחת שאותן אוכפת החרב. הם מתגעגעים לימי הביניים – אנחנו בוחרים בקידמה. למרות כל זאת, יש מי שמנסה בימים אלה להפוך את הצדק על ראשו. הרשות הפלסטינית מבקשת להושיב את מדינת ישראל ואת צבא ההגנה לישראל על ספסל הנאשמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.. אנחנו דוחים את המתקפה המשפטית החדשה והמבישה הזאת, אנחנו דוחים אותה מכל וכל. לא נתיר לתוקפן להפוך את היוצרות ולהצטייר באופן ציני כקורבן. הדרישה הפלסטינית נדרשת במרומז על הכזב שבישראל אין מערכת משפט מתפקדת וראויה לשמה, זהו שקר. הפסיקה ואכיפת החוק עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר בקהילה הבינלאומית. אנחנו נמשיך להילחם בטרור, אנחנו נמשיך להגן בתוקף על מדינת ישראל ועל מוסדותיה הדמוקרטיים, כולל צה"ל. ועל מוסדותיה השיפוטיים, בראשם בית המשפט העליון. בשעה חגיגית זאת לעולם המשפט, לממלכתיות הישראלית, אנחנו מאשררים את בחירתנו בדמוקרטיה ואנחנו מתחייבים שנוסיף להגן עליה, כדי שהיא תוסיף להגן עלינו." הוסיף גנץ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר גנץ: "מכובדיי, אני מבקש להודות לראש הממשלה נתניהו שחסך לי את כתיבת הנאום להערב. הדברים הנוכחים האלו שנאמרו על ידך בינואר 2015, בטקס חילופי נשיאי בית המשפט העליון, עת הייתי עוד רמטכ"ל, קצת אחרי מבצע צוק איתן, מדברים בעד עצמם. ומה אומר פרופ' דרשוביץ היום: "זכויות המיעוטים בישראל נמצאות בסכנה. הייתי מצטרף למחאה ברחובות" התוכנית תחליש את מעמדה של ישראל ואת המעמד של בית המשפט העליון בעולם. יהיה לי הרבה יותר קשה להגן על ישראל מול מבקריה. הלוואי שנתניהו לא היה נותן לסמן הימני בקואליציה להכתיב לו מה הוא יהיה".

לסיום, אמר: "פרופ' קוטלר אומר שהרפורמה הישראלית המוצגת תערער את יסודות הדמוקרטיה ומוסדותיה: "אני יודע שהזמן קצר ולכן לסיכום – לא נותר לי אלא לשאול את ראש הממשלה – מה נשתנה? עדיין לא מאוחר למנוע את הרס הדמוקרטיה, את הפגיעה בצה"ל ובחברה הישראלית. אני מתריע שאחרי הקריאה הראשונה, כשאקדח החקיקה יונח טעון – יהיה הרבה יותר קשה לשבת לדבר, ולהחזיר את הגלגל אחורה. אל תביאו אותנו לשם. אני קורא לנתניהו ולכל חברי הקואליציה – עיצרו עכשיו. בואו נעשה את מה שהעם באמת רוצה, ונשב עוד היום, כאן בכנסת ונדבר על רפורמה אמיתית. עוד לא מאוחר".

ארכיון. צילום: אלעד מלכה

Back to top button