חדשות הארץמבזקים

התמונות האחרונות מהעיירה היהודית בליטא שנכחדה

בתערוכה חדשה שתיפתח מחר במשרדי צהר לשורשים בירושלים נחשפים הצילומים, שהיה מי שחשב שכבר לא ימצאו שוב. ערב שואת יהודי אירופה מנתה העיירה יאנובה בליטא כ-2700 יהודים, כשני שליש מתושביה. אך כאשר הנאצים נכנסו לעיירה הם מיהרו להעביר את היהודים אל גטו קובנה ורק מעטים מהם הצליחו לשרוד את אימי השואה הנוראה. מהחיים היהודים התוססים בעיירה לא הרבה נותר לזיכרון. לא הרבה, למעט תמונותיו של טוביה יופה, בעלי הסטודיו לצילום המקומי UNION. חיילים, עוברי אורח ויהודים תושבי העיירה הגיעו לטוביה הצלם הוותיק לאורך השנים, מאז הקים את החנות ב-1918, כדי שיתעד אותם.

בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, העיירה יאנובה נהרסה ונשרפה על ידי הנאצים לאחר גירוש היהודים, במיוחד החלק של העיר שבו שכן סטודיו הצילום. משפחת יופה הועברה לגטו קובנה, ומשם הצליחו טוביה, בריינה אשתו וילדיו לברוח ברגע האחרון, לפני שהנאצים חיסלו את הגטו. בכך היו מהבודדים מיהודי העיירה שנותרו בחיים. כאמור, התמונות הנדירות שצילם יופה, כמעט ואבדו ברחבי העולם עד שאזרח ליטאי מקומי נחשף לסיפור הסטודיו לצילום והחל באיסוף עיקש של התמונות הנדירות. חלק מהתמונות שמצא הן זיכרון אחרון ואולי יחיד לקורבנות השואה שנספו.

מי שהתרגשה להיחשף לסיפור מציאת הצילומים הייתה בתו של טוביה, בתיה לוסוס, המתגוררת כיום בירושלים, שזכתה לראות את סגירת המעגל המרגשת. כעת, בסיוע ארגון 'צהר לשורשים' היא הצליחה להביא את התערוכה לישראל, ועל הדרך לגלות דרכם פרטים נוספים על אביה ועל משפחתה. בתערוכה יוצגו מבחר מתוך העשרות הרבות של התמונות שנאספו. תמונתה של הילדה שנספתה בשואה, מוביל הרהיטים של העיירה, הסופר היהודי ליטאי המוכר שתועד כילד, המשפחה שהחביאה את הצילומים בתוך בגדיה כשנמלטה מהצורר הנאצי המתקרב ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"יש בתערוכה הזאת סגירת מעגל מרגשת, חזרה לשורשים שחשבתי שאבדו לנצח", מספרת בתיה, "אבא היה אומן צילום מדופלם והסטודיו שלו היה קפסולת זיכרון של ימים ואנשים שלא יחזרו. לראות את התמונות החזיר אותי לימי הילדות השמחים בעיירה. אנשים רבים הגיעו להצטלם ולחלקם התמונות היוו זיכרון בודד אחרון, לפני שעלו בסערה השמימה. יש לי צמרמורת כשאני חושבת על החסד שאבא עשה עם אותם אנשים, בלי בכלל לדעת זאת".

מחר יום שני, 22.2, א' אדר, תפתח התערוכה ותוצג עד סוף חודש מרץ במשרדי ארגון צהר לשורשים ברחוב כנפי נשרים 13 ירושלים. שעות פתיחה: 17-9. לפרטים: 02-6242206

בתמונות: טוביה יופה עם הבן שלו יעקוב ליד סטודיו הצילום ביאנובה, תמונות של תושבי העיירה מתוך התערוכה

צילום: באדיבות 'צהר לשורשים'
צילום: באדיבות 'צהר לשורשים'
צילום: באדיבות 'צהר לשורשים'
צילום: באדיבות 'צהר לשורשים'
צילום: באדיבות 'צהר לשורשים'

Back to top button