מבזקיםצבא וביטחון

אלימות פיזית, השפלות ושיימינג ברשתות החברתיות | דו"ח נציבת קבילות החיילים 2022

נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה היום (רביעי) לשר הביטחון, יואב גלנט, ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2022.

נקח"ל עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים, בהם: פיקוד ומנהיגות, המענה רפואי הניתן למשרתים, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון. 58% מכלל הקבילות שבוררו נמצאו מצודקות או שבאו על תיקונן במהלך בירור הקבילה. כמו כן, ניתנו למפקדי צה״ל 692 המלצות – חלקן המלצות הנוגעות לעניינו של החייל הקובל בלבד, וחלקן המלצות בעלות השלכות רוחב מערכתיות.

עיקרי הנושאים בדוח:
• פיקוד ומנהיגות: גם בשנת 2022 קבילות בנושא פיקוד ומנהיגות היוו את החלק הארי בעיסוק הנציבות (כ-40%). עיקר הקבילות נוגעות לאי טיפול מפקדים בנושאים הקשורים לזכויות הפרט – זכויות רפואיות, שכריות וכאלו הקשורות לתנאי השירות, כמו גם לאירועי אלימות פיזית ומילולית, נוקשות יתרה, שימוש פוגעני ברשתות החברתיות, ביטויים בלתי הולמים ועוד. מרבית הקבילות נגעו לסגל הפיקוד הצעיר, המקיים את הקשר העיקרי עם החיילים. "להתנהגויות מעין אלה אין מקום בצה״ל ויש לפעול למיגורן ללא דיחוי", נכתב בדוח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

• זכויות הפרט: גם השנה נפגעו זכויותיהם של משרתים בצה״ל בשל פערים מקצועיים של חלק מהגורמים האמונים על המענה לפרט. זאת לצד אחריות מפקדים לסייע לפקודיהם בנושאים אלה. זכויותיהם של חיילים נפגעו, בין היתר, לאחר שגורמי המקצוע והמפקדים לא הקפידו לוודא כי הרישומת האישית תואמת את תפקידם של החיילים בפועל, כי מוזנת להם רמת פעילות התואמת את אופי שירותם או כי ניתנות להם הקלות בתנאי השירות. במקרים אחרים מפקדים לא הקפידו על זכויות בתחום הדת, על ניהול חופשות של חיילים ועל טיפול בבקשות הקשורות בשינוי שיבוץ.

• זכויותיהם הרפואיות של חיילים: עלו בדוח בשני הקשרים: האחד – פגיעה בזכויות רפואיות מצד מפקדים, בין היתר בעיכוב הפניה לגורם רפואי, מניעת מפגש עם רופאים מומחים, אי כיבוד המלצות רפואיות ועוד. "מקרים אלה גורמים לא אחת להחרפת מצבו הרפואי או הנפשי של החייל ותחושת תסכול וחוסר אונים", כתבה נציבת קבילות החיילים. הקשר נוסף הינו בזמינות המענה הניתן בתחום בריאות הנפש בצה״ל בשל מחסור בקב"נים (קציני בריאות הנפש).

• משרתי קבע: למעלה מ- 740 אנשי קבע הגישו בשנת 2022 קבילות בנושאים שונים, מדובר בעלייה של 13% משנת 2021. 64% מהקבילות נמצאו מוצדקות (לעומת 54% בשנת 2021). בין הנושאים שעליהם קבלו משרתי הקבע: פגמים ביישום מודל הקבע החדש, עיכוב ושגיאות בטיפול בבקשות לקיצור שירות, העדר שקיפות, מתן הבטחות ללא סמכות ועוד.

• מיועדים לשירות הביטחון (מלש"בים): כ-800 קבילות של מלש"בים הוגשו בשנת 2022, ירידה של 17% משנת 2021. בדוח צוין כי "בשנים האחרונות ניכרת גמישות בהליכי המיון והשיבוץ בצה״ל, בין היתר בשיפור במענה ובמציאת פתרונות יצירתיים".

• משרתי המילואים: מרבית קבילות אנשי המילואים עסקו במעטפת הניתנת לאוכלוסייה זו: תגמולים, החזרי נסיעות, טיפול בבקשות לשינוי שיבוץ, פערים ברישומת ועוד. "יש לוודא כי אנשי המילואים, הנקראים לדגל ותורמים מזמנם ומיכולותיהם למען ביטחונה של המדינה, מקבלים את מלוא זכויותיהם, ללא כל עיכוב וכי יש לפעול להיטיב עימם ולהוקיר להם תודה על תרומתם", כתבה בדוח נציבת קבילות החיילים.

אלימות פיזית כלפי חיילים:
(עמודים 27-28) לאחר שחייל סרב להשתתף עם פלוגתו באימון, הנחה מפקד הפלוגה את מפקד המחלקה להפעיל עליו כוח פיזי על מנת שיחזור בו מהחלטתו. המ"מ הגיע לחדרו הקים אותו בכוח ממיטתו ואמר לו: "לא מעניין אותי שכואב לך, תסבול, אתה על הזין שלי ואתה תרד לשטח".

(עמוד 29) בקבילה אחרת טענו הקובלים כי מפקד המחלקה משרה אווירה של פחד, משפיל את החיילים, מטרטר אותם עד כדי כך שבאחת הפעמים נקע אחד החיילים את הקרסול. עוד נטען כי המ"מ נוקט כלפיהם באלימות פיזית למשל כשבעט באזור בטנו של חייל בעודו מבצע "שכיבות שמיכה" כאקט ענישתי, מקלל וקורא לחיילים בשמות גנאי. בעקבות האירועים הושעה מפקד המחלקה מתפקידו ונשפט בדין משמעתי.

(עמוד 29) חייל בשירות חובה הלין על כך שהרס"פ (רב סמל פלוגתי) דחף אותו באגרופיו במהלך ויכוח ביניהם, קילל אותו ואף אמר לו: "על אנשים כמוך ישבתי בכלא, ואני לא פוחד לשבת שוב. אתה תעוף מהפלוגה".

(עמוד 30) חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד המחלקה (מ"מ) דחף אותו, היכה באגרופים והפילו לרצפה במהלך ויכוח שהתפתח ביניהם. בעקבות המקרה מפקד המחלקה נשפט והוטל עליו עונש מחבוש.

(עמוד 30) לוחם הלין בשם חבריו לפלוגה על כך שמפקד הפלוגה סטר בחוזקה בפניו של חייל וטען ש"זה בצחוק", לעג לתספורת של אחד הלוחמים על אף בקשותיו החוזרות ונשנות שיפסיק לעשות כן, והתבטא לעיתים קרובות באופן שאינו ראוי. לאחר בירור הנושא המ"פ ננזף והועבר מתפקידו.

(עמוד 30) מפקד מחלקה נשפט לאחר שסטר לחיילת "בצחוק" לאחר ששרה בקול רם עם חברותיה. מבירור הקבילה עלה כי בתגובה לכך החיילת סטרה למ"מ בחזרה. בעקבות הקבילה מפקד הגדוד, שהבהיר כי הוא רואה את האירוע בחומרה, ערך בירור והעמיד לדין את המ״מ.

התנהלות והתנהגות לא רואיה כלפי חיילים
(עמודים 31-32) מספר לוחמים הלינו על כך שמפקד המחלקה חורג מהנחיות הבטיחות, מטרטר ומשפיל אותם. הוא הורה ללוחם לזחול על קרקע מלאה באבנים כששרוולי חולצתו לא מקופלים (בניגוד להנחיות בנושא), דרש מהמחלקה לבצע פעילות פיזית עצימה על אף שהוגדר עומס חום ולא אפשר לחיילים להתפלל בזמן המוגדר לכך לפי פקודות הצבא.
(עמודים 32-33) בחלק זה של הדוח מתוארות קבילות שעניינן התבטאויות גסות של מפקדים כלפי פקודיהם. באחת הקבילות, למשל, הלין צוער בבה"ד 1 על כך שמפקד הפלוגה אמר לו ולצוערים נוספים "אני אאנוס אתכם", ״חבורה של קוקסינלים״, ״אתם אפסים". בקבילות אחרות עלו טענות על נגד בדרגת רס"ב שאמר לפקודו ״אני גבר כי יש לי איבר מין זכרי בין הרגליים ולך לא״ ונגדת משמעת שאמרה בבדיחות הדעת לחייל ״הומו״, ״זבל״ ו״קוקסינל".

(עמוד 34) חיילת בשירות חובה הלינה על יחס בלתי ראוי ומתנכל מצד רס״ר היחידה. החיילת תיארה כיצד לאחר שנסעה ללא חגורת בטיחות, תיאר הרס״ר באריכות רבה לה ולאביה שעימו שוחח, את לווייתה, שלב אחר שלב. בין היתר אמר לאביה: "אנחנו תכף נפגשים בבית העלמין בחיפה״, ״הנה, שמעתן? הייתה עכשיו ירייה ליד הקבר של…״ ואף תיאר את העציץ שיונח על קברה. בעקבות המקרה ננזף הרס"ר ונשפט בדין משמעתי.

(עמוד 35) חיילת קבלה על קצין בדרגת סרן שהגיב בזלזול למצוקתה. בעוד היא אמרה לו "אם לא תשחררו אותי לבית תמצאו את החיילת שלכם תלויה״, הגיב הקצין: ״מצאת את החבל הנכון?״ בעקבות המקרה נשפט הקצין בדין משמעתי.

(עמוד 36) מקבילה חמורה שהוגשה בעילום שם עלו טענות על התנהגות פוגענית ובלתי הולמת של משרת קבע כלפי חיילים המשרתים ביחידתו. בין היתר עלה כי הוא בוחן את גופן באופן מטריד, נכנס למגורי הבנות מבלי להתריע, מחליף בגדים במשרד כשהדלת פתוחה, לועג לחייל על נטייתו המינית ומתבטא בגנותו של חייל דתי. הנגד נשפט בדין משמעתי והחליט לסיים את שירותו בצבא.

(עמוד 39) חייל בשירות חובה הלין על כך שסמלת המחלקה העלתה לאינסטגרם סרטון בו מצולמת מפקדת המחלקה מחזיקה בידה מקדחה ואומרת "יום רגיל בבסיס עד שאני רואה את החייל X" (הכוונה לחייל המלין). בעקבות המקרה נשפטה מפקדת המחלקה בדין משמעתי והוטל עליה עונש ריתוק.

(עמוד 47) חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקדו ציין במהלך שיחה עם חייליו כי הוא "שונא הומואים" וכי "כל ההומואים צריכים להישרף". במסגרת בירור הקבילה הכחיש המפקד כי התבטא באופן זה, אלא שמפקד החטיבה מצא כי הדברים אכן נאמרו וציין כי "מדובר בחציית קו אדום ופגיעה בערכי כבוד האדם". המפקד נשפט והוטל עליו קנס כספי.
(עמודים 48-49) חייל בן העדה האתיופית הלין על כך שבמהלך שיחה אמרה המפקדת שלו: "אם מכבים את האור בחדר לא רואים אותך". במקרה אחר חיילת בשירות חובה הלינה על כך שהתבקשה ע"י קצין ביחידתה לא להעביר הדרכה בשל היותה בת העדה האתיופית, ובשני מקרים נוספים כינה נגד מטבח חייל בן העדה האתיופית "ביסלי" וחייל ששאל את מפקדו מדוע הוא נדרש למלא משימות ניקיון, נענה בהומור "כי אתה שחור".

פגיעה בפרטיות:
(עמוד 50) חיילת בשירות חובה הלינה על כך שמפקדתה שוחחה עם אביה וסיפרה לו שהיא מקיימת קשר רומנטי עם איש קבע שאינו יהודי, מה שגרם לסכסוך בינה לבין הוריה. בעקבות הקבילה המפקדת זומנה לשיחה עם מפקדת היחידה, במסגרתה הסבירה כי התנהלותה נבעה מדאגה ומרצון לסייע לחיילת, אך כעת הבינה שטעתה ואף התנצלה.

שבת וכשרות:
(עמוד 76) אביו של חייל דתי המשרת באחד מבסיסי חיל האוויר קבל בשם בנו על כך שבמסגרת משימת אבטחה שביצע ביום שבת ביחידה נדרש לשוחח בטלפון ואף לפתוח את שעריו החשמליים של הבסיס לאורחי המשפחות המתגוררות בו. בקבילה נטען כי פתיחת שערי הבסיס איננה משימה מבצעית ומהווה חילול שבת האסור על־ פי פקודות הצבא.
(עמוד 78) לוחם בשירות חובה הלין על כך שארוחת שישי שונעה למוצב בו שהה לאחר כניסת השבת, דבר שלא אפשר לחיילים שומרי מצוות לאכול מהאוכל. עוד נטען כי התקיימו בערב ראש השנה תרגולות שלא לצורך מבצעי. מבירור הנושא ע"י מפקד הגדוד ורב החטיבה עלה כי הדבר קרה בשל עומס משימות מבצעיות שהוטלו על רכב הסיור. השניים הבהירו כי אסור שמקרים כאלה יישנו והגדירו כי המזון המשונע למוצב ביום שישי יתקבל עד שעתיים לפני כניסת השבת.

פרטי הלבוש הצבאי:
(עמוד 84) בשנה החולפת חלה עלייה משמעותית בקבילות שעסקו במדים המסופקים לחיילים. בקבילה אליה הצטרפו למעלה מ -1,000 חיילות בשירות חובה נטען כי מדי א' המסופקים להן אינם מותאמים למבנה גופן, גורמים למבוכה ולבושה נוכח הבלטת איברים מוצנעים וכן לבעיות רפואיות. הן גם הלינו על היעדר שוויון בסוג המדים המסופקים לגברים ולנשים כאשר מדובר בשירות זהה. בעקבות הקבילה המליצה נציבת קבילות החיילים לגורמים הרלוונטיים בצבא למצוא פתרון לסוגיה. ואכן, במסגרת בקרה אחר המלצותיה עלה כי החל מאוגוסט 2023 תינתן לכל משרתת בשירות חובה אפשרות לבחור מדי בנים או מדי בנות.

תנאי המחיה והתשתיות בצה"ל:
(עמוד 89) משרתת קבע הלינה בקבילתה על ירקת בתאי המקלחות, על פשפשים, על תאים סתומים ועל נזילה מהתקרה ביחידה בה היא משרתת. מבירור הקבילה עלה כי הליקויים מוכרים לגורמי הפיקוד ביחידה שפועלים לטפל בה במסגרת תוכנית שיפוצים שעתידה להסתיים עוד השנה.

(עמוד 90) בקבילה שהוגשה בעילום שם עלו טענות חמורות בדבר מפגעים תברואתיים משמעותיים ומתמשכים במחנה ׳אמיתי׳ הכוללים: סדקים ושברים גסים בקירות המרפאה, מזיקים בחדר האוכל ועל המזון המוגש לחיילים, תאי שירותים שאינם ראויים לשימוש ומערכת ניקוז שיוצרת זיהום.

(עמוד 92) בביקור בשייטת 13 עלו בעיות תשתית בשירותים ובמקלחות, בהן אסלות לא תקינות ונזילות מתקרת השירותים והמקלחות. כמו־כן עלה כי בשייטת 13 ובחוות השומר נמצאו חתולים ויונים בחדרי המגורים ועכברים ונמלים באחד ממגורי התצפיתניות. בסיור בבסיס חיל הים באשדוד עלה כי חלק מחדרי השירותים והמקלחות מוצפים ומלוכלכים.

שירותי הרפואה בצה"ל:
(עמוד 118) בשנה החולפת הלינו עשרות רבות של חיילים על עיכובים בקיום פגישה עם קב״ן, שנבעו, רובם ככולם, ממחסור בקציני בריאות הנפש. כך למשל מקבילתה של חיילת בשירות חובה עלה כי חל עיכוב של שבעה חודשים בקביעת תור לקב"ן. בקבילה שהוגשה ע"י חיילת נוספת עלה כי חל עיכוב של חודשיים ממועד פנייתה לגורמי בריאות הנפש – במקרה זה מועד התור הוקדם ונקבע בנוהל ׳דחוף׳ לאחר שבקבילתה עלה חשד לפגיעה עצמית "לא יעלה על הדעת שחיילים החשים מצוקה יידרשו לחכות תקופה כה ארוכה עד לפגישה עם גורמי בריאות הנפש", כתבה בדו"ח נציבת קבילות החיילים, "על חיל הרפואה לפעול לאלתר בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לוודא כי בכלל המשרתים בצה״ל מקבלים מענה ברה"ני שלם" נוכח כך, המליצה נקח"ל לראש אט״ל ולקצין הרפואה הראשי "לפעול על מנת לצמצם את זמני ההמתנה לפגישות עם קב״נים". בדוח ציינה נקח"ל כי לאחרונה אושרו 60 תקני קב"ן נוספים, שליש מהם כבר גויסו לשירות. ובהמשך יתאפשר לחיילים לקבוע תור לקב"ן באמצעות אפליקציה ייעודית, לצד תשתית שתאפשר קיום שיחות עם קב"נים מרחוק.

(עמוד 121) חייל בשירות חובה הלין בקבילתו כי במהלך מפגש רפואי, צילם הרופא את ישבנו ושלח את התמונה לראש תחום הרפואה הרלוונטי לצורך התייעצות ללא אישורו של החייל.. מבירור הקבילה עלה כי החייל עבר ניתוח והגיע מספר פעמים לביקורת. בין השניים התפתח ויכוח באשר להיקף ימי המחלה והפטורים הרפואיים שהותאמו לחייל. באחד המפגשים ביקש הרופא את רשותו של החייל לצלם את אזור הניתוח ולשלוח את התמונה לראש התחום הרלוונטי לצורך התייעצות. החייל נתן את רשותו לכך, אלא שבמפגש נוסף צילם הרופא את אזור הניתוח בשנית, ללא קבלת אישורו של החייל. "עם סיום הבירור מצאתי פגם חמור בכך שהרופא צילם את גופו של החייל, בוודאי אזור מוצנע בו, ללא ידיעתו וללא הסכמתו" נכתב בדוח, "היה על הרופא לבקש את אישורו לצילום בכל מפגש, במיוחד כשמדובר באזור מוצנע".

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

Back to top button