בריאותמבזקים

"ילד לאימא ששתתה אלכוהול בהריון יסבול מבעיות קשב וריכוז מחלות נפש, דיכאון וחרדות"

הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול, דנה היום (רביעי) בתופעות מהם יסבלו ילדים לאימהות ששתו אלכוהול בהיריון, תופעת אלכוהול עוברי (תסמונת FASD). הוועדה שמעה עדויות אישיות קשות.

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ סימון דוידסון אמר, אבא שלי היה רופא ואלכוהוליסט, אני מכיר היטב את התופעה, אולם לא הכרתי את המושג אלכוהול עוברי. מחובתנו לבחון כיצד המדינה תטפל ותסייע בנושא, ואיך נזהיר נשים מפני שתיה בהיריון.

אורלי זקס יו"ר עמותת פאסד, עמותה לנפגעי תסמונת אלכוהול עוברי סיפרה לוועדה שהיא אימא לילדה שסובלת מהתופעה. "אני מכירה מאות אימהות שילדיהם סובלים מהתופעה. הטיפול היחיד שידוע לנו, הוא טיפול בתא לחץ. יש לנו עשרות עדויות של הורים וילדים על השיפור בתופעות. נערים ימצאו את עצמם בכלא ונערות בסכנת פגיעה מינית. מחקר מראה שאדם עם תסמונת אלכוהול עוברי, יעלה למדינה לאורך שנות חייו כ-2 מיליון $ יותר מאדם רגיל. 25% מהלקוחות של המחלקות הפסיכיאטריות ומהאסירים, סובלים מהתופעה. אנחנו חולים הכי הרבה, מתים בגיל הכי צעיר, ומתגרשים הרבה". אמרה זקס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שרית גפן, אמא לילדה עם תסמונת פאסד סיפרה על ההתמודדות הקשה שלה עם ביתה, ועל הבעיות הרפואיות והמצוקות של הילדה. הילדה טופלה בקלינאית תקשורת, רכיבה טיפולית, ריפוי בעיסוק ומה לא, עד שבגיל 15.5 נאלצתי לשלוח אותה לפנימייה, כי לא יכולתי להמשיך להחזיק אותה בבית.

ד"ר יהודה סנצקי מנהל מרפאת מניעת שתיה בהיריון בבית החולים שניידר אמר, "צריכת אלכוהול בהריון, היא סיבה שכיחה לפגיעה נירו-התפתחותית. האלכוהול שבגוף האישה, עובר ישיר לעובר. אנחנו לא יודעים מה המינימום לשתייה שגורם לנזק. ההמלצה שלנו לנשים הרות, לא לשתות אלכוהול. הפגיעה בלתי הפיכה להתפתחות מוח העובר. ילד לאימא ששתתה אלכוהול בהריון, יסבול מבעיות קשב וריכוז והפרעת התנהגות, מחלות נפש דיכאון חרדות. חלקם ישבו בכלא. בני נוער הסובלים מ-FASD נתונים בסיכון גבוה פי 19 לשבת בכלא. מחקר שנערך בקנדה העריך כי עד 40% מהתיקים, מעורבים אנשים בעלי FASD. כלא לא יעזור לאנשים עם התופעה. הם יכנסו ויצאו שוב ושוב ולא ילמדו. אלו זקוקים לשיקום מסוג אחר. "

ד"ר אריאל טננבאום מבית החולים הדסה אמר, "אין ריפוי ואין טיפול בילדים שסובלים מתופעת האלכוהול העוברי. במשפחות בהם נולד ילד שסובל מהתופעה, קיים ייאוש ותסכול גדולים. הדבר החשוב הוא לאבחן את הילדים. "

ח"כ סימון דוידסון סיכם את הדיון ואמר, "אני אהיה הקול שלכם. נוודא שמשרדי הממשלה ידונו ויטפלו בנושא." דודיסון קרא לנשים ואמר, "נשים יקרות, אסור לשתות אלכוהול בהיריון. שתיה עלולה לגרום לנזק נטול מרפא, להתמודדות קשה מאוד." ח"כ דוידסון קרא לחזק את המפגש של צעירות עם רופא שיזהיר אותן משתיה.

סימון דוידסון
צילום: נעם מוסקוביץ דוברות הכנסת
סימון דוידסון
צילום: נעם מוסקוביץ דוברות הכנסת
אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button