כלכלהמבזקים

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "שוק ההון הראשון להיפגע מהמחלוקת על הרפורמה"

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות נאם בכנס העשור לעדכון דירקטורים של – איגוד הדירקטורים ואיגוד החברות הציבוריות והזהיר מפגיעה כלכלית על רקע המחלוקת על הרפורמה המשפטית.

פלטו אמר כי בשנת 2022 היה צירוף מספר גורמים שהובילו לפגיעה בשוק ההון, ביניהם התפרצות האינפלציה, עליית הריביות, המלחמה ברוסיה, בעיות בשרשרת האספקה, סגרים בסין וקשיים בהייטק. בנוסף לכל המשתנים השליליים האלה, שוק ההון הישראלי סובל כיום גם מאי וודאות שיוצרת המחלוקת המשפטית סביב הרפורמה.

הוא אמר כי: "שוק ההון הוא הראשון להיפגע מהמחלוקת סביב הרפורמה המשפטית. הרפורמה גורמת לאי יציבות שפוגעת בשוק ההון, רואים את התנודתיות הזו גם בשוק המט"ח. אם הכלכלה הריאלית היא נושאת מטוסים אז שוק ההון הוא מטוס קרב, המשק ממשיך לצמוח למרות עליית הריבית, ייקח עוד זמן עד שהמשק יתאזן וניתן יהיה להוריד את הריבית בחזרה. שוק ההון לעומת זאת, מגיב בחריפות לכל סנטימנט חיובי או שלילי. השיח על בעיות בהייטק, משיכות כספים לחו"ל וכו' מתבטאים בשוק המניות הישראלי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא הוסיף: "נכון להיום, אנחנו בפיגור של המדדים בת"א של 15% לעומת הנאסד"ק בתקופה האחרונה. חשוב לציין, כי גם לפני התקופה הנוכחית, 2022 הייתה שנת שפל עם 17 חברות חדשות שביצעו הנפקה לבורסה לעומת כ-100 חברות שביצעו הנפקה ב-2021. דווקא במצב הנוכחי בוא אנו מצויים כיום, אני קורא לממשלה לצאת בתוכנית לעידוד שוק ההון בישראל. באמצעות הקלות ברגולציה, הפחתת מס רווחי הון, תמריצים לחברות דואליות ועוד. שוק ההון מגיב לתמריצים כלכליים ועשוי להגיב בחיוב לתמריצים מצד הממשלה שיביאו ליותר חברות להיות מונפקות בבורסה של ת"א".

מירב כהן בלסבלג, מנכ"לית איגוד הדירקטורים בישראל, אמרה כי: "שוק ההון נמצא במצב של סערה מושלמת עם משתנים קשים במקביל ביניהם עצירת קטר ההייטק, עלייה בריביות וממשלה אקטיביסטית שמגבירה את אי היציבות, אין ספק שדירקטורים צריכים לנווט בסביבה סוערת וצריכים לקבל החלטות קשות".

רואה החשבון חן שרייבר, נשיא לשכת רואי חשבון בישראל אמר כי: "יש לעגן בחקיקה החלת יכולת חשבונאית על דירקטורים. הנוכחות של רואי חשבון בדירקטוריונים לדעתי היא מחויבת המציאות וכזו שעשויה לתרום ליציבותן של חברות. בנוסף, אני מתכוון להחיל רפורמה מקיפה שתאפשר להגדיל משמעותית את נוכחותם של רואי חשבון בדירקטוריונים, בהתאם להכשרה מתאימה".

חני שטרית בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת מחלקה כלכלית בבורסה לניירות ערך אמרה כי: "החברות הציבוריות צריכות לבצע 3 פעולות עיקריות על מנת למשוך יותר משקיעים זרים מחו"ל. הפעולה הראשונה וההכרחית היא תרגום לאנגלית של הודעות מהותיות שיוצאות במערכת הבורסה. כך עיקר תמונת הפעילות של החברה תהיה חשופה למשקיעים זרים. הפעולה השנייה היא ליצור וודאות וציפייה עם מועד פרסום דו"חות ידוע מראש על מנת להגביר את השקיפות והאמון אל מול המשקיעים. הפעולה השלישית שמאוד חשובה בעיקר למשקיעים מחו"ל, היא פרסום דו"ח ESG, המשקף את התנהלותה התקינה של החברה מול העובדים שלה, מול איכות הסביבה ומול הרשויות".

אילן פלטו
צילום: יח"צ

Back to top button