מבזקיםצבא וביטחון

"שני אנשי מילואים יכולים לעמוד משני צידי המחלוקת, ולא לערב בה את המדים"

ראש המטה הכללי, רב אלוף הרצי הלוי, נשא היום (חמישי) נאום בטקס סיום קורס קציני היבשה ובו התייחס למחלוקות סביב הרפורמה המשפטית, על חלקו של צה"ל ועל תפקידם של הקצינים מרגע סיום הקורס והלאה.

בפתח דבריו אמר הרמטכ"ל: "זמן קצר לאחר שסיימתי את קורס הקצינים, שכבתי במארב בראש מחלקה בפיצול וואדיות בלבנון. בתוך החושך והשקט, לשמע קולות צעדים, נדרשתי להכריע בפעם הראשונה האם לתת פקודת אש – האם זהו אויב, או אולי חקלאים משכימי קום? ואולי, חלילה, זהו כוח אחר שלנו שנע בשטח? ברגע הזה, לפני 35 שנה, למדתי אחריות למשימה ולאנשים מהי, ועל כך אדבר אתכם היום."

עוד אמר הרמטכ"ל: "כבוד נשיא המדינה, מפקדים, בני המשפחות, ואתם – הקצינים והקצינות החדשים. בקרוב תפגשו את הדילמות וברגע האמת תידרשו להכריע, לבצע, לבחון את התוצאה וללמוד. תמיד ללמוד. לעזרכם יעמדו הערכים לאורם אתם הולכים: האומץ, הרעות וכבוד האדם, וגם היכולות המקצועיות, כושר ההבחנה ויכולת הפגיעה; מעל הכל, יהיו בעזרכם פקודיכם. בעוד מספר ימים, בשיחת הפתיחה, תשתפו את חייליכם ב"אני מאמין" שלכם; לפני היציאה הביתה, תזכירו להם בפעם הראשונה איך מבלים באחריות; כמה שעות אחר כך הם יוקפצו מהחופשה ותצאו בראשם לפעילות מבצעית ראשונה; עם שובכם, תאספו אותם לתחקיר ראשון; ומאוחר בלילה, כשכבר תהיו עייפים מאוד, ייגש אליכם חייל ויספר, על משהו שקורה בבית. בכל הפעמים הראשונות האלה תגלו, כי פניהם של החיילים נשואות אליכם. הם יראו בכם כתובת לצורכיהם המבצעיים וגם האישיים. בכל יום הם ילמדו אתכם את מלאכת הפיקוד והם שיעצבו את דמותכם הפיקודית. כאשר תתדרכו אותם על נהיגה בטוחה בחופשה, הם ידעו שאתם באמת דואגים להם; כאשר יראו אתכם מדווחים למפקדיכם באומץ על טעות, הם יבינו שדיווח אמת ולמידה מתמשכת הם לא רק ערכים הכתובים על הקיר; כאשר תתנו להם עצה טובה, הם יזכרו אותה כשיהפכו לקצינים וינהגו כך עם פקודיהם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, אמר: "צה"ל מפקיד היום בידי כל אחד ואחת מכם משימה שונה, בגזרה שונה, עם אתגרים ייחודיים לה; על כולכם מוטלת האחריות לבצעה במקצועיות ובשיקול דעת, תוך נקיטת יוזמה ובתעוזה המתבקשת, בכל התנאים ששדה הקרב יציב בפניכם. בצה"ל, המפקד הולך בראש ואנשיו אחריו. תוכלו לעמוד במשימות גדולות כקטנות ובוודאי במורכבות שבהן, רק אם תדעו לרתום את אנשיכם. בעוד זמן קצר תקבלו לפיקודכם את מיטב הנוער של מדינת ישראל. השכילו להכיר אותם, חינכו אותם והכירו ברגעי הקושי שיחוו. הם ילכו אחריכם באש ובמים ויהיו נכונים להשקיע את כל מרצם עד כדי סיכון חייהם, אם בשעות ובימים שקדמו למשימה הם ירגישו כי אתם מוכנים להשקיע את כל כולכם למענם. הכינו אותם לרגע האמת, אל תוותרו להם עד שיגיעו לרף הנדרש; את הטובים הפכו למצוינים ואת המתקשים לטובים דיים. נהגו בהם בשוויון, בהגינות ובהוגנות, והם ישיבו לכם ביום פקודה. להיות קצין יבשה פירושו לנקוט יוזמה, וגם לקחת סיכונים. הסיכון איננו מטרה, אך הוא חלק מהלחימה. לפני כחודש, בירושלים, מחבל בן 13 פתח באש על משפחה שטיילה סמוך לעיר דוד בשבת בבוקר. הוא פצע את אבי המשפחה ואת אחד הבנים, נדב, מפקד צוות בחטיבת הצנחנים בחופשת שבת. למרות פציעתו, נדב הגיב במהירות, פגע במחבל והציל את חייהם של הסובבים אותו. כשנדב עמד על מגרש המסדרים הזה רק לפני ארבעה חודשים, הוא לא ידע שיום יבוא ובהתנהגותו בחופשה תחת אש ייתן דוגמה למה שאנו מצפים מכל חייל וחיילת, מלוחמים ובוודאי מקצינים: ליזום באומץ ולהסיר כל איום על אזרחים או חיילים. אנחנו מאחלים מכאן החלמה מהירה ושלמה לנדב, קחו דוגמה מנדב, התנהגותו היא מופת לדמות הקצין."

עוד אמר הלוי: "להיות קצין יבשה זה גם – ובעיקר – להילחם ולפקד תחת אש, לראות את האויב ממש מקרוב. אתמול פעלו כוחות צה"ל, ביחד עם השב"כ והימ"מ בעיר שכם. התנגדות רבה, ירי רב על הכוחות, משימה מאוד מורכבת שבוצעה בתנאים קשים, תוך שמירה על ביטחון הלוחמים. מחר תהיו שם גם אתם – תעוזה, מקצועיות ומנהיגות יאפשרו גם לכם לעמוד במורכבות שבמשימות ולהגן על אזרחי ישראל. באחריות לחייכם ולחיי פקודיכם יועילו לכם מיטב אמצעי הלחימה, הכלים והשיטות שצה"ל פיתח בעבורכם לשדה הקרב, רק אם תדאגו לקיים לצידם את כללי הבטיחות והמשמעת. "בבית שאין בו כללים" – כתב מאיר שלו – "הגורל משתולל, אבל בבית שיש בו כללים, הגורל עושה מה שאומרים לו". אל תתנו לגורל להיכנס; שימו בפניו כללים ברורים בדוגמה אישית ובאכיפה בלתי מתפשרת; הם נועדו לשמור עליכם ועל חייליכם. מפקדי הקורס, במהלך הקורס לימדתם את הצוערים מהם פיקוד, מקצועיות וערכים. בכל אחד ואחת מהקצינים יש עכשיו גם משהו מכם. המשיכו להצמיח דורות של מפקדים ראויים במלאכת ההכשרה של קציני צה"ל. הורים יקרים, אני מבקש לברך אתכם על הרגע הזה ומודה על חלקכם בעידוד הבנים והבנות להתנדב לקצונה ולפקד על לוחמים ביחידות היבשה. אני רואה את הגיוון בשורות המסדר ואת הפסיפס הישראלי המיוחד בשורות הקהל. באתם ממקומות שונים בארץ, מכל קשת הדעות והאמונות, וכולכם חינכתם בנים ובנות לעשות למען המדינה וביטחון אזרחיה."

לסיום, אמר: "בימים אלה מטלטלת מחלוקת את החברה הישראלית. צה"ל הוא נקודת מפגש ייחודית של צבא וחברה ולפיכך המחלוקת מגיעה גם אל משרתיו: חייליו – אזרחיה, מפקדיו – בניה. חיילי צה"ל וקציניו אינם משרתים בארצות רחוקות, הם מגנים על הבית, ליד הבית, הולכים וחוזרים אל הבית. והדיון בבית ער. כשם שידענו להכיל את הייחודיות הזו לאורך שנות קיומו של צה"ל כצבא העם, נדע לעשות זאת גם כיום. אנו, מפקדי צה"ל בכל הדרגים, ומהיום גם אתם, הקצינים והקצינות, עומדים על העיקרון – משימתו של צה"ל משימה לאומית אחת היא, ואין בלתה: הגנה על המדינה ושמירה על ביטחון אזרחיה; המשרתים בצה"ל כפופים לחוק ולפקודות הצבא ופועלים על פי רוח צה"ל וערכיו. לרחשי המשרתים בדבר המחלוקת נהיה קשובים, לא על מנת לתפוס בה צד, אלא כדי להותירה בחוץ ולשמור על צה"ל אחד, מלוכד סביב משימותיו המורכבות. נכבד את אופיו המיוחד של כוח המילואים שלנו, נזכור ונזכיר: שני אנשי מילואים יכולים לעמוד משני צידי המחלוקת, ולא לערב בה את המדים. הם יבואו למילואים, ילבשו את המדים, ישאירו את המחלוקת בחוץ וייצאו למשימה שכם אל שכם, כתף אל כתף. כאשר הם אינם בשירות פעיל, אנשי המילואים הם אזרחים ואזרחיות ועומדות להם כל הזכויות מהן נהנים אזרחים במדינה דמוקרטית; ההפרדה הזו הינה הדרך היחידה לקיים צבא מילואים שנחיצותו רבה מאוד. כמה זה ברור – וגם כמה מורכב – כי נכון לתרגם את הגיוון הזה לעוצמה לאומית, למטרה ראויה משותפת. זוהי תמצית המעשה הפיקודי ואנו המפקדים, נדע לעשות זאת עם בניכם ובנותיכם שאתם חינכתם. מי ייתן וכולנו, כעם, נדע ליהנות מעוצמת הגיוון גם מחוץ לעשייה הביטחונית. קצינים וקצינות – הדרגות שהוענקו לכם לפני זמן קצר מונחות על הכתף, במקום בו צורבות רצועות המנשא, במקום בו מושך המשקל הנישא על הגב; במקום הזה תרגישו מעתה גם את כובד האחריות למשימה ולאנשים. עלו בדרך הפיקוד והצליחו. אני סומך על כל אחד ואחת מכם ואומר לכם: "לכו בכוחכם זה"."

ארגון אחים לנשק: ״המפקד בהערכה רבה, כמו שנמשיך להגן על המדינה האהובה שלנו מול אויבים מבחוץ – ככה נגן ונילחם על הדמוקרטיה! הממשלה קורעת את העם ואתה צריך להתייצב איתנו באותה קריאה! זאת לא רפורמה ולא מהפכה משפטית, זאת הפיכה משפטית שפוגעת בביטחון המדינה. אנחנו, עשרות אלפי מילואימניקים, אנחנו קודם כל אזרחים. שירתנו את המדינה שנים ארוכות בסדיר, בקבע, במילואים. בזמנים קשים עזבנו משפחות, קריירות, עזבנו הכל ובאנו להילחם. איבדנו יותר מדי מכדי שניתן למדינה להפוך לדיקטטורה. אנחנו לא ימין. לא שמאל. אנחנו ישראלים שאוהבים את העם ואת אחינו בכל הקשת הפוליטית ואנחנו נעשה הכל כי זאת החובה (והקבע) שלנו. לא נוותר ולא נעמוד בזמן שיש כאלו שמנסים להפשיט את המדינה מערכיה. נתנו צו 8 לעצמנו. אלו המילואים האזרחיים שלנו. לא נעמוד מנגד כשמחרבים את הדמוקרטיה ומנסים להרוס את ישראל מבפנים יחד ננצח״.

הכותל המערבי - הרצי הלוי
צילום: דובר צה"ל

Back to top button