מבזקיםפוליטי / מדיני

תקציב המדינה: מי הרוויח ואיזה שר מתכוון לתקן את "העוולות"?

הממשלה אישרה היום (שישי) את הצעת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' לתקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנים 2023-2024. תקציב המדינה לשנת 2023 יעמוד על כ-484 מיליארד שקל וב-2024 על כ-513 מיליארד שקל.

עם אישור תקציב המדינה בממשלה לשנים 23-24, שר המורשת עמיחי אליהו הצליח להכפיל את ההשקעה הממשלתית בתחומי האחריות של משרדו. תקציב משרד המורשת לשנים 23-24 יעמוד על מעל חצי מיליארד שקלים והוא התקציב הגדול ביותר שהושקע בתחום המורשת מאז הקמת המדינה.

ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו עם השר לביטחון לאומי כי התקבלו דרישות הליבה שלו והמשרד לביטחון לאומי יקבל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקלים, תוספת שתאפשר בעוד מספר חודשים להתחיל להקים את המשמר הלאומי, לגייס אלפי שוטרים, יותר מ-1,200 סוהרים ומאות לוחמי אש ולהעלות את משכורות השוטרים בשנה הקרובה, בסכום של 400 מיליון שקלים ו-100 מיליון שקלים מענקים לשוטרים. בנוסף, יוקצו 150 מיליון ש"ח להעלאת שכר הסוהרים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם אישור תקציב המדינה בישיבת הממשלה שהתקיימה שעות ארוכות, הצליח שר העלייה והקליטה אופיר סופר לשדרג את תקציב משרדו לשנים 2023-2024. המשרד יקבל תוספת תקציב של 220 מיליון שקלים השנה ובשנת 2024 תוספת התקציב תעלה ל-250 מיליון שקלים. השר סופר דרש תוספת משמעותית למשרדו לאור העובדה ש-75,000 עולים חדשים עלו בשנה האחרונה לישראל, קרוב לפי 3 מכמות העולים שהגיעו בשנה הקודמת. מרבית העולים בשנה שעברה הגיעו מאוקראינה ומרוסיה כתוצאה מהמלחמה בין המדינות והצפי שגם השנה מספר העולים מהמדינות הללו יהיה גבוה.

הישג לשר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בחוק ההסדרים: גידול של כ-15% בבסיס התקציב ותוספת של כ-20% מחוץ לתקציב לטובת פרוייקטים ייחודיים, בין היתר, מוגנות ילדים ונוער ברשת, קרן ליוצרים צעירים בפריפריה ועוד. מעבר לכך, פרוייקט ענק נוסף שבו משרד התקשורת יקדם מיזמים מבוססי דור 5 בהיקף של 50 מיליון ש"ח ויקים צוות בין-משרדי לפיתוח תשתיות דור 5 ולהסרת חסמי פרישה.

המשרד להגנת הסביבה מדווח על הסכמות תקציביות לשנים 2023 ו-2024 בהם הישגים משמעותיים למשרד: קרן הניקיון תישאר במשרד להגנת הסביבה, במתכונתה ובהרכבה הנוכחיים ותמשיך לשמש להפחתת שיעורי ההטמנה בישראל ולהגדלת שיעורי המיחזור; תקציב המשרד גדל ביחס לשנים עברו – הן הבסיס והן התוספתי; המשרד השיג 510 מיליון שקל לשנתיים ומעבר לכך תקציב לפעולות שוטפות בסך 351 מיליון שקל לשנת 2023 ו-359 מיליון שקל לשנת 2024.

תקציב משרד האנרגיה והתשתיות לשנים 2023-2024 יעמוד על סכום חסר תקדים בגובה של כ- 1,380 מיליארד ₪, ויכלול השקעה מאסיבית באנרגיה מקיימת ברשויות מקומיות, תחבורה חשמלית, מחקר ופיתוח, מימן והאצת החלוקה ברשת הגז הטבעי.

במסגרת תקציב המדינה, בשורות עצומות ומשמעותיות לטובת ילדי ישראל: תכניות לצמצום הפערים החברתיים, תקצוב של 2.5 מיליארד שקלים תוספתיים לחינוך המיוחד, תכניות לחיזוק מעמד מנהלי בתי הספר והמורים, חינוך חינם לילדי 2-3 ותקציבים למטרות נוספות שיפורטו בהמשך.

שר התיירות חיים כץ: " אני מברך את ממשלת ישראל על אישור התקציב. לא הגענו להסכמות בתחום התיירות ובכוונתי לפעול לתיקון העוולות בהמשך הליך החקיקה. אני מקווה שהשכל הישר ינצח. פגיעה בתיירות היא פגיעה כלכלית והסברתית כאחד. התיירים הם השגרירים שלנו, התיירות היא נכס ואין לנו את הפריבילגיה לזלזל בה".

שר החינוך, חה"כ יואב קיש: "שמח לבשר לכם כי הצלחנו להביא הישג אדיר לילדי והורי ישראל. התקציב הקרוב יהיה תקציב השיא מקום המדינה עבור החינוך בישראל. בעזרת השם נעשה ונצליח. שבת מבורכת לכל עם ישראל!"

מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: ״מערכת הבריאות היא מערכת שיודעת לצעוד קדימה במהירות ולהוביל תהליכים משמעותיים בזמן קצר כאשר ניתנים לה המשאבים הנחוצים לכך. באופן מובן לא השגנו את כל הדרישות שלנו, אך התקציב שהתקבל הבוקר יאפשר למערכת להמשיך לתת את המענים הנדרשים כדי לשמר את המערכת ולהתחיל ללהיערך לאתגרי העתיד. הנחנו בתקציב את התשתית לקביעת מנגנונים להבטחת האיתנות הכלכלית של הקופות ובתי החולים תוך יצירת מנגנונים רגולטוריים להבטחת העמידה במסגרות התקציב. בעבודה משותפת של משרד הבריאות ומשרד האוצר נמשיך לקדם מנגנון להבטחת התקציב הנדרש לקופות החולים תוך קביעת מנגנונים לעמידה של הקופות במסגרות התקציב."

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "נושאי הגנת הסביבה בישראל הם נושאים הקשורים בביטחון ובעתיד של כולנו ושל הדורות הבאים. לכן אנחנו פועלים באופן נמרץ כדי לשפר את מצב הסביבה בישראל, תוך מתן תשומת לב מיוחדת למשבר האקלים, השפעותיו וההיערכות אליו. הצלחנו להוביל להישגים בחוק ההסדרים, ובשבועות הקרובים תואם כי נמשיך במו"מ עם השותפים שלנו לממשלה בנושא היועצים הסביבתיים בוועדות התכנון בכדי למצוא פתרון נכון. נוביל את הממשלה לתת את המקום הראוי והדגש המתאים לנושאי סביבה".

תנועת ש״ס הגיבה: "פעלנו והבאנו הישגים חברתיים עצומים בתקציב המדינה, בכל התחומים! כמפלגה החברתית היחידה, ש״ס שמחה לבשר כי עמדה בכל היעדים שהציבה לעצמה והשיגה תקציבים חסרי תקדים בכל המשרדים שבאחריותה. הן במשרד הרווחה עבור אוכלוסיות מוחלשות, קשישים ועוד, והן במשרד העבודה לתמריצים ללימודים והכשרות לתושבי הפריפריה. השגנו את הבטחת הבחירות לחלוקת כרטיסי מזון לזכאים מכלל המגזרים. במערכת הבריאות, לאחר מאבק שקט ונחוש, השגנו תקציבים אדירים כפי שלא היו מעולם, לשיפור שירותי הבריאות בפריפריה והגדלת סל התרופות. בתחום החינוך, השגנו תקציבים משמעותיים להעלאת שכר המורים והמורות, והענקת שוויון לרשתות החינוך, הסמינרים וגני הילדים במגזר החרדי. כמו כן, תקציבים עבור ארגוני התרבות, ארגוני נוער, גרעינים תורניים ועוד, וכן החזרת גובה המלגות לאברכים ולתלמידי הישיבות. בתחום חיזוק הזהות היהודית ושירותי הדת, ש״ס הביאה הישגים משמעותיים עבור מבני הדת במדינת ישראל, מועצות דתיות, בתי עלמין, ושיפור מעמדם ותנאי שכרם של רבני ערים, רבני שכונות, רבני ההתישבות ורבני הקהילות ועוד."

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: ״תודה לאל ותודה לראש הממשלה על הבעת האמון והצבת תקציב משרד התקשורת ומימוש מטרותיו בראש סדר העדיפויות הלאומיות.
אתגרים רבים נצבים בפנינו, הן בתחום התשתיות והן בתחום השידורים. פרישה מואצת ורחבה של תשתיות תקשורת מתקדמות מחויבת המציאות. ההשקעה הלאומית כפי שנקבעה בחוק ההסדרים, בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ופרישה רחבה של אתרי דור 5, יזניקו את הכלכלה הישראלית ויצעידו את ישראל לקדמת במת החדשנות העולמית בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. בנוסף, התקציב מבטיח לנו את פתיחת שוק התקשורת לתחרות אמיתית ולריבוי דעות. תודה לצוות המשרד בראשות המנכ"לית והמשנה למנכ"ל שעשו לילות כימים להשגת מטרות אלו.״

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר אמר: ״כפי שאמרתי בשבועות האחרונים, ללא תוספת תקציב משמעותית למשרד היינו עומדים בפני משבר גדול לאור הגידול הניכר בעלייה לישראל בצל מלחמת רוסיה- אוקראינה. על מנת להקל בקליטתם ובשילובם של עולים בישראל ועל מנת לתמרץ יהודים לעלות לארץ יש להשקיע מאמץ גדול בכדי לשלב את העולים בשוק התעסוקה ע"י הכרה בתארים ובדיפלומות לצד השקעה בלימוד השפה. אני שמח שהצלחתי לרתום את פקידי האוצר בהבנת החשיבות הרבה בסיוע לעולים ועל אף הקושי התקציבי הצלחתי להביא לתוספת משמעותית למשרדי. אני מודה לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳ על התמיכה והגיבוי״.

בנוסף אמר השר סופר שבעקבות התוספת המשמעותית הוא יוכל להקצות משאבים לטובת עידוד עליית יהודים מארה"ב וצרפת: ״בשנה האחרונה חלה ירידה משמעותית של עשרות אחוזים בהיקף העולים מצרפת וארה"ב. נתוני פתיחת התיקים בסוכנות היהודית מצביעים על מגמה מתמשכת והדבר מחייב אותנו לתכניות קליטה איכותיות ותכניות עידוד עליה מאזורים אלו דווקא״.

שר המורשת, הרב עמיחי אליהו, אמר: ״בשעה טובה הגענו לסיכום המשקף את החשיבות הרבה של תחום המורשת הלאומית וחיזוק הזהות היהודית והלאומית בעיני הממשלה. יש בפנינו משימות גדולות בקידום המורשת אני משוכנע שהפעילות הענפה של המשרד תחבר ותנגיש את המורשת הלאומית לכל אחד ואחת, כדי שכולם ימצאו את מקומם בפסיפס המגוון של עם ישראל".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "אזרחי ישראל, הקמנו יחד ממשלה לפני פחות מחודשיים, ולכל אחד מהשותפים בממשלה יש תוכניות עבודה גדולות ורחבות. היום הזה עשינו צעד ראשון וחשוב בכיוון הנכון. היום העברנו בממשלה תקציב דו שנתי ותוכנית כלכלית וזהו צעד טוב למדינת ישראל, טוב לכלכלת ישראל וטוב לאזרחי ישראל. בתקציב המוצע אנחנו רואים לנגד עינינו את המעמסה הגדולה המונחת על כתפי אזרחי ישראל ועמלנו רבות כדי להיאבק ביוקר המחיה המקשה על כל אזרח ואזרחית בישראל. הגשנו תקציב מרוסן ואחראי ועמדנו במסגרות התקציב כפי שהצבנו לעצמנו, כנדרש בעת הזאת במים הסוערים של הכלכלה העולמית. התקציב הדו שנתי מוטה צמיחה ותשתיות וזה יסייע בעזרת השם לשמירה על התפתחותה של מדינת ישראל ותחזוק יציבותה של הכלכלה הישראלית. בתקציב פנינו לכל שכבות האוכלוסייה – מהאוכלוסיות החלשות הדורשות סעד ותמיכה דרך מעמד הביניים החשוב כל כך לכלכלה הישראלית ועד לקטרי המשק הישראלי. בתקציב הקרוב יש בשורות חשובות לאזרחים הנאנקים תחת הנטל, ועם זאת הצבנו חזון שיחזק את האיתנות הפיננסית של מדינת ישראל. אני מאמין בכלכלה הישראלית, אני מאמין באזרחי ישראל ואני גאה בתוצאה שהבאנו. אני מבקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו על העבודה המשותפת ולשרי ממשלת ישראל על האחריות הרבה שגילו בתהליך בניית התקציב. האחריות המיניסטריאלית של כל אחד ואחת מהשותפים אפשרו העברת תקציב מצוין למדינת ישראל. אזרחי ישראל אתם בידיים טובות. נעביר בעזרת השם את התקציב בכנסת ונמשיך לעבוד למענכם לילות כימים."

ישיבת ממשלה - הצבעה
ארכיון. צילום: ללא קרדיט

Back to top button