חדשות הארץמבזקים

ההפגנה בתל אביב: כלל הצירים נפתחו לתנועה, שוטרת ננשכה ו-21 מפגינים נעצרו

בשעה זו (ראשון) התפנו מנתיבי איילון המפגינים שחסמו את צירי התנועה. במהלך התפרעות קומץ של מפגינים שהבעירו מדורה במרכז הכביש וחסמו את הכביש על איילון סמוך למחלף השלום, אחת המשתתפות נעצרה לאחר שנשכה שוטרת. בנוסף שני שוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי. במהלך הפרות הסדר נעצרו סה"כ 21 מפגינים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "השתוללות המפגינים הבלתי חוקית בתל אביב, הכוללת הבערת צמיגים על כבישי איילון וריסוס כתובת המאשימה את ראש ממשלת ישראל בבגידה, מלמדת כי מדובר במחאת אנרכיסטים שלא מבקשים את חופש הביטוי אלא את חופש השיסוי. אני קורא ליאיר לפיד ובני גנץ לגנות באופן מיידי את ההתפרעות האנרכיסטית והמסיתה הזו. הנחיתי את המשטרה לפעול באפס סובלנות מול האלימות, ההסתה והאנרכיה. אסור לאפשר לאנרכיסטים להבעיר את תל אביב".

מובילי המאבק נגד הרפורמה המשפטית הגיבו על דבריו של בן גביר ואמרו כי "מי שהורשע בתמיכה בטרור ושמנסה לקדם הפיכה משטרית טוב שישתה כוס מים וירגע. המילואימניקים והטייסים אינם אנרכיסטים. הם אלו שהגנו על המדינה בזמן שהוא ניסה להבעיר אותה. אנו נציל את הדמוקרטיה הישראלית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק היה בין הנואמים בהפגנה. בין היתר אמר ברק בנאומו כי "זהו המשבר החמור ביותר מאז קום המדינה. אנחנו כאן, חילונים ודתיים, יהודים וערבים, כדי להגן על מגילת העצמאות. לפנינו הפיכה משטרית, שמהותה התנקשות בדמוקרטיה. זהו נסיון להפוך את ישראל לדיקטטורה בנוסח הונגריה ופולין. ואנחנו לא ניתן לזה לקרות. אנחנו נאבק. ואנחנו ננצח!"

אהוד ברק ורוני אלשיך
צילום: אור אדר

ברק הוסיף והסביר כי "אין לנו חוקה, אך יש לנו את מגילת העצמאות. זהו המסמך הקובע את ערכי היסוד של המדינה והחברה. הנשיאה חיות כבר קבעה, כי ה"רפורמה" היא ריסוק מערכת המשפט וסיכול אופייה הדמוקרטי של ישראל. והיועמ״שית בהרב-מיארה קבעה, שהחקיקה הדורסנית איננה חוקית. לפיכך מדובר בהתנקשות במגילת העצמאות, שהופכת את ישראל לדיקטטורה. פעולה בלתי לגיטימית בעליל, שמעליה מתנוסס דגל שחור. לאזרחי המדינה יש חוזה עם ישראל היהודית – הציונית והדמוקרטית של ערכי מגילת עצמאות. בשם החוזה הזה יצאנו להילחם וקברנו את טובי חברינו, גם כשחלקנו על הממשלה המכהנת. אין לנו חוזה כזה עם דיקטטורה או דיקטטור. אנחנו – ד-מוק-רטיה."

ברק הבהיר כי המחאה חייבת להימשך, "הדי-9 ממשיך לדהור ולדרוס. והמחאה בתגובה חייבת להימשך ולהתגבר. תוך פחות משבועיים יגיע מבחנם של היועמ״שית והבג״צ. וחוקי הדיקטטורה ייפסלו. הממשלה תנסה להתעלם מהפסיקה וזהו משבר חוקתי חמור. אז יגיע מבחנם של ׳שומרי הסף׳ ומגיני הריבונות: ראש השב״כ, מפכ״ל המשטרה, הרמטכ״ל וראש המוסד. אני משוכנע שהם מבינים כי האפשרות היחידה בדמוקרטיה, היא להכיר בעליונות החוק והבג״צ. לבג"צ, אין כידוע לא חרב ולא ארנק, אבל יש לו אינטרס אחד בלבד, שלטון החוק והגנת הדמוקרטיה. אם הסף ייחצה, וחוקי הדיקטטורה ייצאו לדרך, תעבור האחריות אלינו, אזרחי המדינה. ניאלץ ללכת במסורת של גנדי בהודו לפני 80 שנה, ושל מרטין לותר קינג לפני 60 שנה, ללכת בנתיב המרי האזרחי הבלתי אלים."

ברק הדגיש כי "מרי אזרחי בלתי אלים, איננו מרד. זוהי זכות וחובה של אזרחים שלנגד עיניהם פועלים ממשלה או שלטון, בניגוד למערכת הערכים היסודית שלהם עצמם. הקריאה למרי אזרחי, היא קריאה לאזרחים לנקוט פעולה כדי שלא ימצאו עצמם משתתפים, או מגבים מעשה שלטוני הנוגד את מצפונם. דנטה כתב: ׳המקום החם ביותר בגיהנום שמור למי שעמדו מן הצד ושתקו, כשנדרשה הכרעה מוסרית׳."

ברק הוסיף כי "זה לא יהיה קל. חבורת הדי-9 אחוזת האמוק, לא תרפה בקלות מיעדי ההרס. יהיו הרבה עמל, יזע ודמעות. כולי תקווה שלא דם. אינני יכול לצפות כמה זמן זה ייקח ומה יהיו הנזקים שיגרום הדי-9 לאורך הדרך. אך אני יודע שאנחנו ננצח. לא רק משום שהשופטים ו׳שומרי הסף׳ אני מאמין, יעמדו איתן. אלא משום שכשם שלנו קשה, כך גם לצד השני, ורואים שם את הסדקים. אנחנו ננצח משום שאנחנו נלחמים על הבית. על הדמוקרטיה. על החירות והשוויון, על כבוד האדם וזכויות היסוד של היחיד ושל כל מיעוט. אנחנו ננצח משום שאין לנו ברירה אחרת. ומשום שאנחנו בצד הנכון. בצד של האמת, בצד של ההיסטוריה ואנחנו לא מפחדים. מאף אחד ומשום דבר. אומץ וכוח עמידה. דמוקרטיה. דמוקרטיה. דמוקרטיה. יחד, עד שננצח."

מדורה - חסימת כביש - איילון - לילה
צילום: אור אדר
הפגנה בתל אביב
צילום: אור אדר
הפגנה בתל אביב
צילום: שי קוריאנסקי
הפגנה בתל אביב
צילום: שי קוריאנסקי
צילום: שי קוריאנסקי
צילום: אור אדר
צילום: אור אדר

11 תגובות

  1. אנשי השמואל התחילו לנשוך , מה נהיו כלבי רחוב , כל היום ברחובות נובחים נושכים מפגינים , מזניחים את ביתם ואת ילדיהם והבעל , מתכון לגירושים .

  2. אני לא רואה פרשים ולא מכתזיות. איפה המשטרה איפה בן גביר ( רק על הדתיים הם יודעים לטפל) חוצפה

  3. זה לא מפגנים זה אנרכסטים ממונים על ידי עמותות מחול רוצים להחריב את המדינה רוצים שלטון בכוח

  4. לנשוך שוטרת? יש גבול למחאה..התנהגות פסולה ולא ראויה של מטורללת…לעצור רק את אלה שעוברים על החוק..אבל בטוח שלא להכתים את כולם כעבריינים, זהו שקר

  5. לנשוך שוטרת? יש גבול למחאה..התנהגות פסולה ולא ראויה של מטורללת…לעצור רק את אלה שעוברים על החוק..אבל בטוח שלא להכתים את כולם כעבריינים, זהו שקר

Back to top button