כלכלהמבזקים

בעקבות העלאת הריבית: דיון מיוחד בוועדת הכספים

ועדת הכספים של הכנסת מקיימת כעת (שני) דיון בנושא שיעור הריבית על הלוואות לדיור והריבית המשתלמת על-ידי הבנקים על כספים המופקדים בחשבונות עו"ש ובפיקדונות – דיון המשך לדיון בנושא שקיימה הוועדה בשבוע שעבר, בהשתתפות המפקח על הבנקים יאיר אבידן.

המפקח על הבנקים הציג בפתח הדיון התייחסות לעליית ריבית בנק ישראל לעומת הריבית שמעניקים הבנקים ללקוחותיהם על פיקדונות. כך הציג אבידן כי בעקבות עליית הריבית, הציבור מפקיד כספים בפיקדונות נושאי ריבית, גם מהכספים בעו"ש, וכי בהתאם, משקל העו"ש בסך פיקדונות הציבור החל לרדת: 40% ב- 22/12 לעומת 48% ב12/21-, וכי בסך הכל חל גידול של כ-170 מיליארד ₪ בפיקדונות נושאי הריבית בין דצמבר 2021 ל-דצמבר 2022.

עוד הציג המפקח, כי בהשוואה בין השינוי בריבית בנק ישראל לריביות על פיקדונות משקי הבית מינואר 2022 עד דצמבר 2022: השינוי בריבית הקבועה בפיקדונות משקי הבית בריבית קבועה עומד על 2.8%, ובריבית המשתנה על 2.14% לעומת 3.15% בריבית בנק ישראל. עוד הציג אבידן כי עיקר הגלגול לפיקדונות הינו לפיקדונות בריבית קבועה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כך הציג אבידן כי שיעור "גלגול" עליית ריבית בנק ישראל לריבית פיקדונות משקי הבית במהלך 2022 עומדת על 89%, בדומה לבריטניה וגבוה משמעותית מגוש האירו (41%), וארה"ב (27%).

עוד הציג אבידן כי בנק ישראל החל לפרסם לציבור את שיעורי הריבית המשולמים בפועל על-ידי כל אחד מהבנקים בעד פיקדונות ואשראי, וכי מדובר בכלי פשוט המסייע ללקוחות להעריך את ההצעות השונות שנותנים להם הבנקים, וכי בקרוב יורחב המידע.

כך סיכם המפקח כי הגלגול בתחילת תקופת העלאת הריבית ארך זמן ארוך יותר, "אבל היום רואים ששיעור הגלגול כמעט ברמה מלאה", והוסיף כי "העלייה בריבית בנק ישראל "גולגלה" כמעט במלואה לפיקדונות בריבית קבועה, כאשר "הגלגול" לפיקדונות בריבית משתנה איטי יותר וחלקי".

על הדברים העירו חברי הכנסת כי יש לשים דגש על מהו היקף הכסף שזוכה לריבית ולכך שהתקופה הנדרשת כדי להנות מהריבית הינה סגירת הכספים לתקופה ארוכה, כאשר פיקדונות לזמן קצר זוכים לריבית נמוכה משמעותית מצד הבנקים, שעה שלזוגות צעירים אין היקפי כסף גדולים ולא אפשרות לסגור כספים לתקופה כה ארוכה.

המפקח השיב על הדברים כי פיקדונות לזמן קצר בד"כ נושאים ריבית נמוכה יותר מפיקדונות לזמן ארוך, וכי בד"כ כמה שהפיקדון גבוה יותר כך יהיה שיעור גבוה יותר. לצד הנתונים ציין כי יש שוני בין הבנקים, וכי הוא יבקש לעשות חתך שיגזור את הנתונים, ויעשה השוואה בין זמן, שיעור והיקף הפיקדונות ולהעמיד את הנתונים בפני הוועדה.

בנק - בנקאי - כסף - הלוואה - השקעה
אילוסטרציה. צילום: freepik

Back to top button