מבזקיםפוליטי / מדיני

"אפנה לשר המשפטים בבקשה להגיע לפשרה – אנשי ההייטק צריכים להיות הגשר למו"מ"

לבקשת חברי הכנסת מהאופוזיציה ח"כ רון כץ, ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ זאב אלקין, ח"כ עופר כסיף, ח"כ אלון שוסטר וח"כ אביגדור ליברמן, התכנסה היום ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, לדיון בהשפעת הרפורמה הצפויה במערכת המשפט על הכלכלה הישראלית.

ח"כ רון כץ אמר כי אם אנשי ההייטק יעזבו לא נוכל להחזיר אותם. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הם פוגעים בעצמם, ולפי הטענה הזו לא צריך לעשות בחירות ואפשר לתת להייטק לקבוע לנו הכל. הוא הוסיף כי בסוף תהייה פשרה, ואמר כי שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ. ח"כ אלון שוסטר אמר כי "גם במשפחה לפני פילוג מנסים לעשות גישור". מנגד, ח"כ אברהם בצלאל אמר כי רוב הציבור בישראל חושב שצריך לעשות שינויים כאלה או אחרים במערכת המשפט, והאופוזיציה לא רוצה להידבר. ח"כ שלי טל מירון ביקשה לא לזלזל באפשרות של אנשי ההייטק לעשות רילוקיישן".

נשיאת קולטורה, מיכל צור שלו, אמרה כי ההייטק נשען על מימון חיצוני, וכי העולם מסתכל על מה שקורה פה ומאוד מודאג. לדבריה, מסקר שנעשה בקרב כ-150 חברות הייטק כמעט חצי מהם שוקלים להוציא את הקניין הרוחני לחו"ל ולעשות "הפיכת שרוול". הוא הוסיפה כי ההייטק אחראי ל45% מהצמיחה, 54% מהייצוא ושליש מהכנסות המדינה ממס הכנסה, והזהירה כי אם ההייטק יתרסק נישאר בלי ביטחון ובלי כלכלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היזם זוהר לבקוביץ אמר כי הייטקיסטים לא יצאו לרחובות על שום דבר, והעם הם יוצאים כי יש על מה לצאת. הוא הוסיף כי אין בכוונתו לעזוב את הארץ אבל הזהיר שהייטק ייהרס בגלל איך שתופסים אותנו בעולם. "אנחנו פה כי אכפת לנו. לקח 15 שנה להביא את האנשים לכאן והן בורחים בגלל הפאניקה העולמית, בואו נעצור לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר.

יו"ר המכון הישראלי לחדשנות, ליאוניד בקמן, אמר כי כדי לאזן את המתחים נבחרי הציבור יכולים לשבת ולהגדיר שהם נאמנים למדינה יהודית ודמוקרטית ולמגילת העצמאות, ואם הם יהיו מסוגלים לומר את זה המשקיעים יבינו. לדבריו, חודשים מאז שהממשלה קמה והקרקע בוערת. "אני מקווה שמי שרוצה לבנות מדינה משיחית יודע מה הוא עושה, כי כלכלית זה לא יעבוד", אמר. מייסדת אישה בהייטק, ענבל אורפז, הוסיפה כי רוב הסטראטאפים החדשים מתאגדים בלדוואר ומתכוננים ליום שאחרי.

מנגד, יזם ההייטק נפתלי פלס אמר כי זה לא עניין של ימין ושמאל. הוא סיפר כיצד בית המשפט העליון החליט לפרש את חוק איסור הלבנת הון בצורה גמישה ולחלט כסף של משקיע זר בחברת הייטק רק כי עשה עסקים עם ישראלי שנחקר, ואמר כי זה מה שפגע בכלכלה והמשקיע שהשקיע מיליארדים החליט להפסיק להשקיע בישראל.

מנכ"לית לובי 99, לינור דויטש, אמרה כי השווקים הפיננסיים אוהבים ודאות וכרגע אנחנו חווים מניות נופלות וריבית עולה, מה שמוביל להפסדים בפנסיה של הציבור ולמשכנתה יותר יקרה. "אם זה לא יירגע במהרה ייקח שנים לתקן את הנזק. לא רלוונטי מי אשם, מי שעל ההגה צריך לעצור ולהוריד הילוך", אמרה.

היו"ר ביטן אמר בתום הדיון כי "ההייטק חשוב מאוד למדינה, אין על זה ויכוח. אני אומר את דעתי האישית חלק מכם מתייחסים רק לנושא הזה וחלק מנצלים את זה כפלטפורמה לדברים אחרים. הגיע הזמן שאדבר עם שר המשפטים ולא רק בתקשורת. ההייטק במקרה הזה יכול להיות גשר למו"מ ולהשפיע על שני הצדדים. אבל גם אתם צריכים להבין שהממשלה נבחרה באופן דמוקרטי והיא לא יכולה להיות מושפעת מבעלי הון באופן כזה, אחרת מה יקרה בפעם הבאה שתחליטו שאנחנו לא בסדר", אמר היו"ר ביטן.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת

7 תגובות

  1. לפחות שפוי אחד !!!! הבעיה שהם לא מעוניינים ! הכל למראית עין!!!!! כצופה קבועה בערוץ הכנסת יום יום אני נגעלת מהתנהלות הוועדה! ועדה!!!!!!!!! מרוץ אחר הזמן, סתימת פיות,ממי שלא מוצאת חן בעיניו השאלה או תשובה ישר הראש הפלאפון הפרטי, או נקטע הסתיים הזמן, אבל לאחרים מהצד שלו נותן זמן ללא הגבלה ובנוסף להשתלח בחברי הכנסת ללא הערות, הזוי.

  2. לפחות שפוי אחד !!!! הבעיה שהם לא מעוניינים ! הכל למראית עין!!!!! כצופה קבועה בערוץ הכנסת יום יום אני נגעלת מהתנהלות הוועדה! ועדה!!!!!!!!! מרוץ אחר הזמן, סתימת פיות,ממי שלא מוצאת חן בעיניו השאלה או תשובה ישר הראש הפלאפון הפרטי, או נקטע הסתיים הזמן, אבל לאחרים מהצד שלו נותן זמן ללא הגבלה ובנוסף להשתלח בחברי הכנסת ללא הערות, הזוי.

  3. ביטן המוחזק בגרונו על ידי הפרקליטות ! הוא בושה למפלגה , וגוש הימין צריך להקיא אותו מתוכם !!

  4. ביטן המוחזק בגרונו על ידי הפרקליטות ! הוא בושה למפלגה , וגוש הימין צריך להקיא אותו מתוכם !!

  5. ביטן המוחזק בגרונו על ידי הפרקליטות ! הוא בושה למפלגה , וגוש הימין צריך להקיא אותו מתוכם !!

Back to top button