מבזקיםצבא וביטחון

דו"ח מבקר המדינה: איך הגיבו בצה"ל?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם היום (שלישי) את דו"ח המבקר, כאשר חלק נרחב ממנו עוסק במערכת הבטחון ובצה"ל בפרט. בצה"ל הגיבו לנושאים בדו"ח הנוגעים לו כגון אזורי תעשייה שבניהול ישראלי באזור יהודה ושומרון, קו התפר, ספינות טילים בהגנה על המרחב הימי בלחימה, תנאי מחיה ותשתיות ללוחמים בשירות חובה ובמילואים, תוכנית מסוימת לבניין הכוח, ביקורת מעקב מורחבת אודות המיון והגיוס לצה"ל, טיפול בחיילים בודדים במהלך שירותם ולאחר שחרורם מצה"ל ולהיבטים בבניין הכוח של מערך השריון ומילואים.

אזורי תעשייה שבניהול ישראלי באזור יהודה ושומרון:
האחריות על האבטחה באזורי התעשיה באיו"ש נתונה לעיריות ולמועצות. החל משנת 2022 צה"ל פועל, בשיתוף עם השלטון המקומי, לשיפור וחיזוק מרכיבי ההגנה באזורי התעשיה ובוחן את הדרכים לאכוף את מימושן על ידי הרשויות. בתוך כך, נערך מיפוי של כלל מרכיבי הביטחון החסרים באזורי התעשייה על פי סדר עדיפות וניתוח איומים. כמו כן, מתבצעות באזורי התעשיה ביקורות מטעם צה"ל והותקנו בשנה האחרונה אמצעי בידוק וזיהוי באזור תעשיה ברקן ומישור אדומים. בנוסף, פורסם מסמך מטעם פיקוד המרכז המסדיר את רף האבטחה הנדרש בחברות השמירה האזרחיות באזורי התעשיה ונהליו. בכל הנוגע לקידום דברי החקיקה בתחום הבטיחות בעבודה באיו"ש, בימים אלו נערכת עבודת מטה בנושא. מטרת העבודה היא לאמץ את דיני הבטיחות בעבודה בתחום השיפוט של הרשויות המקומיות והאזוריות באיו"ש, ולתקן את החקיקה באיו"ש, כך שדיני הבטיחות בעבודה יחולו על מעסיקים ישראלים, אף מחוץ לתחומי הרשויות המקומיות והאזוריות הישראליות.

קו התפר:
מדובר בביקורת שלא מייצגת את המציאות בשנה האחרונה בקו התפר. כיום עוברים ביום עד עשרות בודדות של מסתננים במרחב התפר ביהודה ושומרון. פעילות כוחות הביטחון טרם מבצע "שובר גלים", הותאמה לצורך המבצעי. עם תחילת מבצע "שובר גלים", הוחלט על שינוי סדרי העדיפויות והשקעת משאבים משמעותיים במרחב התפר לטובת סגירת הפריצות בגדר. המאמצים באים לידי ביטוי בהצבת כוחות רבים בתפר, שיפור תשתיות הגדר, שדרוג והצבת אמצעים טכנולוגים בתפר, ביצוע הכשרה מותאמת לכוחות צה״ל לתעסוקה מבצעית בקו התפר, הרחבת סל הכלים המשפטי נגד מסתננים שעוברים על החוק, חיזוק שיתוף הפעולה בין ארגוני הביטחון נגד התופעה ומאמצים נוספים שמבוצעים בקו התפר על מנת למנוע מעבר של מסתננים בלתי חוקיים לשטחי מדינת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ספינות טילים בהגנה על המרחב הימי בלחימה:
משימת ההגנה במרחב הימי מבוצעת בשגרה על ידי ספינות הטילים של זרוע הים. בשנה האחרונה, במסגרת תהליך המבצוע של ספינות המגן, מבצעה זרוע הים שלוש מתוך ארבעת ספינות המגן ליכולת מבצעיות ראשונית והגנת שמיים. ספינות אלו, על שלל היכולות המתקדמות שלהן, כבר נוטלות חלק במאמץ הכולל של משימת ההגנה במרחב הימי ובמים הכלכליים.

תנאי מחיה ותשתיות ללוחמים בשירות חובה ובמילואים:
צה"ל רואה חשיבות רבה בשיפור חווית השירות של חיילי צה"ל, ושם דגש בשנה הנוכחית על שיפור מתקני ותשתיות צה"ל השונים. לטובתך כך, הוקצה תקציב ייעודי לשיפור התנאים במחנות צה"ל, בתוך כך שיפור התשתיות במוצבים ושיפוץ חדרי האוכל בכלל צה"ל ובדגש על המערך הלוחם. בהמשך לכך, בחודש פברואר 2023 נחנכה אפליקציית ״base smart״ המאפשרת לחיילים לדווח על תקלות בינוי ותשתיות בבסיס בצורה מבוקרת ומהירה תוך קבלת מענה יעיל. באשר לתנאי השירות של הלוחמות, צה"ל פועל לטיפול בתשתיות בהתאם לגידול במספר הלוחמות בשנים האחרונות. צה"ל ימשיך ויפעל לשיפור חווית השירות ובכלל זה המענה בתשתיות כחלק מתכנון התקציב.

תוכנית מסויימת לבניין הכוח:
צה״ל מקדם תוכניות בניין כוח רבות לטובת שיפור עוצמתו והתאמתו לזירות ולאיומים המתפתחים. הטענות אודות פער התנהלותי שחורג מהפקודות בתהליך אישור הפרויקט המדובר, אינן נכונות ומתבססות על פקודות ישנות ולא עדכניות. כמו בכל הליך אישור פרויקט, בוצע נוהל מטכ״לי סדור הכולל אישור בהתאם לדרגים המאשרים בצה״ל טרום מו״מ מול התעשייה. בהתייחס לרכיבים מסוימים בתת התוכנית, שלא נקלטו כתוצאה מקשיים טכנולוגיים בתעשייה, צה״ל ביצע תחקיר מעמיק בנושא ואף קיבל החלטות משמעותיות בנוגע להמשך ההתקשרות עם התעשיה על רכיב זה.

ביקורת מעקב מורחבת אודות המיון והגיוס לצה"ל:
מדובר בדו"ח מעקב לדו"ח שבוצע בעבר, כאשר ניתן לראות כי רוב התחומים שנבדקו שופרו באופן משמעותי. שער הכניסה לצה״ל מאפשר כיום שוויון הזדמנויות טוב יותר, הוגן יותר, וחדשני מתמיד. יחידת מיטב זכתה השנה בפרס הרמטכ״ל בעקבות החידושים המשמעותיים שהובילה, למען צמצום פערים בין השכבות השונות באוכלוסייה וכן על ייעול תהליכי המיון והשיבוץ של המלש"בים. ראייה לכך, היא הירידה המשמעותית במספר הקבילות שמלש"בים הגישו על תהליכי הגיוס לצה״ל, זאת על פי ממצאי דו"ח נקח"ל שפורסם לאחרונה. בנוגע לטענות ביחס למענה הרפואי, בפברואר 2022 אושרה עבודת מטה שמטרתה קביעת הפרופיל הרפואי כבר בפגישה הראשונה של המלש"ב עם גורם רפואי. עם זאת במקרים בהם עולה מידע חדש במפגש או שנדרש בירור נוסף ולא ניתן לקבוע פרופיל בהתייצבות ראשונה, נעשות פעולות למתן מענה מהיר. המלצת הדו"ח ליצירת ממשק מקוון עם קופ"ח פרטיות ולהעברת המידע הרפואי של המלש"ב מצויה בבחינה של גורמי מערכות המידע. בנוסף לבקרה על עמידה בנהלים המוזכרת בדו"ח, חיל הרפואה מבצע מאות ביקורות מקצועיות בלשכות הגיוס באופן שוטף ועל פי תכנית, כאשר חלק גדול מהבקרה מבוצעת על ידי רופאים בכירים יותר, שאף מעניקים במידת הצורך חניכה מקצועית. צה״ל פועל רבות לשפר את קביעת התורים לפגישה עם גורמי בריאות הנפש. כמו כן, הוחלט על הקמת מרפאת בריאות הנפש למלש"בים אשר תייעל את המענה בתחום. ביחס לטענות על שיבוץ מלש"בים מהפריפריה, בשנה האחרונה, במסגרת מימוש תר״ש המיון, צה״ל מיישם את תכנית ״המודל הרשותי״, שמטרתה יצירת שותפות מלאה עם כלל הרשויות המקומיות וצמצום פערים בפריפריה ובאוכלוסיות במיקוד. בנוסף, צה"ל מפעיל תוכניות שונות יחד עם חיל המודיעין ואגף התקשוב וההגנה בסב"ר, לגיוס מועמדים לשירות מהפריפריה, והנגשת היחידות לכלל המתגייסים

טיפול בחיילים בודדים במהלך שירותם ולאחר שחרורם מצה"ל:
צה״ל מודה למבקר המדינה על ביקורת זו ומתייחס בכובד ראש לממצאיה. צה״ל פועל כל העת על מנת להיטיב את הטיפול בחיילים הבודדים, אותם הוא מוקיר ומעריך על שירותם ותרומתם המשמעותית. בשנים האחרונות, צה״ל הרחיב את מעטפת התמיכה לחיילים הבודדים, לרבות הענקת חופשה ׳מיוחדת׳ לחיילים שעוברים דירה, שיפור פתרונות הדיור, קידום והרחבת תכנית ׳אחד בחדר׳ ללוחמים בודדים והרחבת הזכאות לשתי טיסות בשירות ללוחמים בודדים לטובת ביקור משפחתם בחו״ל. החל מחודש מרץ 2022 ,פועל בצה״ל ״מרכז הבודדים״ אשר מתכלל את מתן המענה לחיילים הבודדים. המרכז נותן מענה בכל שעה ויום בשבוע, במגוון שפות ומהווה מוקד ידע בתחום. המרכז עובד בשיתוף פעולה עם כלל יחידות צה״ל לצד גורמים מחוץ לצה״ל, כגון משרדי ממשלה, עמותות וארגונים נוספים. צה"ל פועל במגוון דרכים בכדי להעלות את מודעות למרכז והמענה שהוא מספק, ובהן שיחות חתך, קבוצות מיקוד, הרצאות לסגלי הת״ש, ימי הורים דיגיטליים ועוד. באגף כוח האדם פועלים על מנת לייעל את עבודת המרכז, בין השאר באמצעות סקרי שביעות רצון יזומים, קבוצות מיקוד ועוד. בנוסף, התקיים השנה ׳יום סידורים׳ לחיילים בודדים בשיתוף משרדי ממשלה, עמותת ״נפש בנפש״ והאגודה למען החייל, על מנת להנגיש שירותים ולהסיר חסמים בירוקרטיים. צה״ל מודע לאתגר הכלכלי אתו מתמודדים החיילים הבודדים, ועוסק בימים אלו בהעלאת גובה הסיוע בתשלום שכר הדירה. בנוסף, בשנה האחרונה חלה עלייה בשכרם של חיילי החובה, ובהם החיילים הבודדים. צה״ל רואה עצמו כנושא באחריות גם לעתידם המקצועי של החיילים הבודדים, ועל כן מקיים סדנאות הכנה לשחרור, ביניהם סדנאות ייעודיות לחיילים בודדים. על מנת להגדיל את שיעור המשתתפים מקרב החיילים הבודדים בסדנאות, הוחלט כי הסדנאות יקוצרו לפרק זמן של ארבעה ימים, ופעילותן תורחב לכלל המחוזות
הפרוסים ברחבי הארץ, זאת לצד הגברת המודעות לקיומן של הסדנאות, ופיקוח של מרכז הבודדים על השתתפות החיילים בסדנאות. בנוסף לסדנה, מקבלים החיילים יום מיוחד עבור סידורים על חשבון המערכת. באשר לעמותות האזרחיות, תוקפה, הורחבה והופצה רשימת העמותות שפעילותן הוסדרה על ידי אגף כוח האדם. כמו כן, אחת לשנה ובהתאם לפניות העמותות, יבוצע עדכון של העמותות המאושרות. צה״ל ימשיך לפעול על מנת לשפר את תנאי השירות של החיילים הבודדים ולהעניק להם את הטיפול והתמיכה הטובים ביותר.

היבטים בבניין הכוח של מערך השריון ומילואים:
צה״ל רואה חשיבות עליונה בשימור כשירות מערך המילואים, בפיתוחו ובקידומו. בחודש דצמבר 2021 הוצג תר"ש המילואים של צה"ל לשר הביטחון, לאחר שאושר וקודם על ידי הרמטכ"ל, ולאחר מכן הוצג בוועדת השרים למילואים שהוקמה והתכנסה לראשונה לאחר 4 שנים בחודש ינואר 2022 ,ובה הוצגו כלל הנושאים לרבות חיזוק התגמול למשרתי המילואים. סוגיית המוכנות ותוכניות מערך המילואים הוצגו מספר פעמים במסגרת דיוני הקבינט ובוועדת החוץ והביטחון. עם זאת, שר הביטחון יקפיד, כי מתבצעת הצגה מקיפה לממשלה ודיווח כנדרש מדי שנה, בהתאם למה שהיה נהוג בעבר, בוועדת השרים וכן בוועדת החוץ והביטחון.

משלחת ענפי זית - רמטכ"ל הרצי הלוי
ארכיון. צילום: דובר צה"ל

Back to top button