כלכלהמבזקים

משרד הרווחה: להאריך את החוק המאפשר לזכאי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא פקיעת חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), התשנ"ט-1998, הצעתם של מיכאל ביטון וינון אזולאי. האמור הוא בכך שתוקף החוק שאפשר לזכאי הדיור הציבורי רכישה של דירות בהם התגוררו תקופה ארוכה, פג לפני מספר שבועות.

ח"כ ינון אזולאי: "אנחנו באים לדון ומנסים לחדש את הצעת חוק שהייתה בנושא חוק הדיור הציבורי, שלאחר זמן שהדייר גר בדירה ומשלם עליה שכר דירה, הוא יוכל לרכושה. אנשים קיבלו מכתבים, חלקם כבר מחוץ לבית. יש משפחות מרובות ילדים עם 2 דירות, ולא אפשרו להן לרכוש אותן והחוק פג בפברואר. יש כל מיני תירוצים שונים, שהמשפחות מוכרות, ואני לא מאמין שיש כאלה, וגם אם יש כאלה הם בקצה. אי אפשר להעניש את המשפחות האלה שבקצה, והמדינה הכירה את הצורך שלהם בדיור, והדבר היפה הזה שהם יכלו לרכוש, המדינה מבטלת את העניין הזה. אנחנו פה כדי להאריך את המצב, וקודם כל כדי שמשרד השיכון יכיר שזה דבר הכרחי ונצרך למשפחות האלה".

ח"כ מיכאל ביטון: "זו תהייה חרפה שזו תהייה הממשלה בה פקע החוק הזה, שמעניק לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הנכס לאחר 40 שנה, ולצאת מהעוני. משפחה ענייה שילמה שכ"ד 40 שנה למדינה ולא יכולה לרכוש את הבית הזה. למשפחות האלה אין כסף לקחת משכנתא, ושאתה מסתכל במקביל למי מממנת המדינה דירות במסגרת ההטבות השונות שלה, במאות אלפי שקלים, ואתה רואה אנשים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים, וכאן באים לבטל את הסיוע לאוכלוסייה הכי חלשה, אני קורא לוועדה לא לאשר את תקציב המדינה עד להארכת החוק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד איילת הלברשטט עטיאס, הסיוע המשפטי, משרד המשפטים: "כרגע הסתיים תוקפו של החוק, והוחלט לא להאריך אותו. אני מקווה שזה ישתנה. עמדתנו כסיוע המשפטי, שיש חשיבות לחוק הזה. במיוחד היום שיש החמרה בדיירות הממשיכה, מה שיקרה זה שהדור הבא ייפול בין הכיסאות. מצד אחד לא נותנים להם לרכוש את הדירות, מצד שני לא מאפשרים זכאויות לשכירות ההמשכית".

מלי פינקלשטיין, אגף נכסים, משרד הבינוי והשיכון: "יש לנו 5,000 ממתינים לדיור ציבורי, בעוד המשאב שלנו הולך ונגמר. המשאב המוגבל שלנו הולך וקטן, לפני 10 שנים היו לנו 57 אלף דירות, היום יש לנו 48 אלף דירות. בשל חוק המכר המלאי הולך וקטן. היחס הוא שמוכרים 5 דירות וקונים 1. זה מקטין לנו מאוד את המלאי. עמדתנו לא להמשיך את החוק, זה פוגע לנו בהיקף הדירות".

ח"כ משה גפני: "אתם לוקחים מהמשפחה בירוחם שיש לה 7 ילדים את הדירה, ואמרים לה אין לנו מספיק דירות, זה המצב? החוק היה גולת הכותרת בדאגה לעניים, למה אתם לא ממשיכים אותו?".

פינקלשטיין: "ברגע שאנשים הולכים לעולמם או בשל סיבה אחרת, הדירה חוזרת והולכת לדייר הממתין הבא, שממתין לא מעט זמן". ח"כ ביטון: "אתם לא עומדים בקצב ומאשימים את הדיירים? תתחילו לעבוד ולדאוג לדירות. ללא הארכת חוק המכר ותשובות למה לא קניתם 2,000 בתים, והאם אתם מביאים כסף חדש לרכש בתים ב-2023 או שאתם ממחזרים תקציב קיים שזה בלוף. ללא התשובות האלה, אני כמ"מ בוועדת הכספים אתקשה לאשר את תקציב מש' השיכון בתקציב הקרוב".

דני גיגי, פורום הדיור הציבורי: "אומרים שעל כל 5 דירות שמוכרים קונים דירה 1, זו מניפולציה, לוקחים דירות ישנות, שבורות, נותנים לאנשים הנחה של בין 200 ל-300 אלף ₪, ועכשיו גם את זה לוקחים, ואומרים לאנשים שהם לא יכולים לרכוש את הדירה היחידה שיש להם סיכוי לרכוש. לא יכולים לקנות? יש להם למעלה מ-2 מיליארד ₪ בקופה, והם לא יכולים לרכוש?!".

ליאת, זכאית דיור ציבורי: "יש לי בעל נכה, רוב השנה הוא לא מתפקד, היה לי 3 וחצי שנים של שקט. יצאתי לעבוד ובגלל שהמשכורת שלי טיפה עלתה, הם רוצים שאשלם עוד 3 אלף ₪ לשכירות, 8 שנים אני מחכה, כמה שאעבוד לעולם לא אצא ממעגל העוני במצב הזה. אני מרגישה שלא רוצים אותי חיה וקיימת בצורה נורמלית, אני רק רוצה להביא אוכל לבית שלי".

עפרה כרמון אבן, משרד הרווחה והביטחון החברתי "השר שלח פנייה לרה"מ לקיים דיון בקבינט הדיור, הסוגיה מדאיגה אותנו מאוד. אנחנו רואים במנגנון הזה ככלי חשוב ליציאה מעוני ולהובלה חברתית. אני מצטרפת לנאמר לעניין הארכה. הבעיה לא במכירה לדיירים אלא שלא קיימו הגדלה של ההיצע, אני רוצה לומר שההנחה שניתנת מגלמת את המצב הירוד ביותר של הבניין".

ח"כ אליהו רביבו: "נציגי שר השיכון, הוסבר לי שהשאיפה למכור את הנכסים ולא להאריך את הוראת השעה היא לאור העובדה שהנכסים לא מתוחזקים כראוי, כך בשל בעיה אחת אנחנו גורמים אחרת. במקום שנגדיל ראש ונהייה אחראים גם לתחזק את הנכסים, גם להגדיל את מלאי הדירות, שכן תוחלת החיים גדלה. לצד זאת צריך לאפשר לאותם אנשים שצברו את הוותק, לרכוש ולצאת ממעגל העוני. ניסחתי הצ"ח, החתמתי את רוב חבריי לסיעה, אני מתכוון לקדם זאת במלוא המרץ. קיבלתי גיבוי מרה"מ".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "לומר הגיע 14 בפברואר נגמר החוק זה לא בסדר, העניים לא נגמרו. אני מבקש ממשרד השיכון נתונים ומה העלויות הדרושות כדי להאריך את החוק, נקיים דיון המשך".

מחירי דיור - דירות - כסף
אילוסטרציה. Image by moerschy from Pixabay

Back to top button