מבזקיםמשפטי/פלילי

הסוף לאחזקת נשק לא חוקי? החוק החדש יאפשר חיפוש ללא צו ועונש מינימום

ועדת הכנסת לביטחון לאומי ביחד עם ועדת חוקה, חוק ומשפט החלה בהכנת הצעת חוק המאבק בכלי הנשק הבלתי חוקיים לקריאה ראשונה. כך נמסר הערב (שלישי). הוועדה המשותפת לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל וועדת חוקה חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן תפעל לאישור החוק, תיקוני חקיקה משניים, הוראת שעה ועוד.

על פי הצעת החוק תיקבע, כהוראת שעה למשך שנה, עילה מיוחדת לחיפוש נשק בלתי חוקי או לחיפוש מידי לשם תפיסת תיעוד או מצלמה שעלולים לשמש כראייה לביצוע עבירת אלימות מסוג פשע או לעבירות נשק מסוימות, זאת, ללא צורך בצו חיפוש. עוד מוצע לקבוע כי אם סבר קצין משטרה כי לא ניתן לעשות שימוש בסעיף הקובע חזקת המחזיק במקום כמחזיק בנשק, הוא רשאי לחייב כל בגיר המתגורר במקום בקנס של בין 20,000 ₪ – 80,000 ₪ . בנוסף, תיקבע ענישת מינימום בעבירה של ירי מנשק חם שלא כדין, ולהעמידה על מחצית מהעונש המרבי וכן לקבוע הוראות חילוט ביחס לעבירות סחר בנשק. ח"כ רוטמן, אמר כי ההצעה נועדה לתת כלים להתמודדות המשטרה עם הנשק הבלתי חוקי מצד אחד ומצד שני נושא החיפוש ועבודתם של בתי המשפט והפרקליטות בהתמודדות עם התופעה הנוראית שגובה מחיר יקר מאד. צריכה להיות אמירה ברורה שחיפוש כלל שיתבצע יהיה ממוקד במטרותיו וגם הראיות בגינו תהיינה ממוקדות במטרת החיפוש".

יו"ר ועדת הקליטה, העלייה והתפוצות, ח"כ עודד פורר, ממציעי החוק, ציין כי ההצעה היא אכן מרחיקת לכת וצריך לראות כיצד שמים את החסמים. צריך להיות ברור שהיא בהוראת שעה ונקודתית. בנושא החמרת הענישה הוסיף, "המטרה היא לעצור את הדלת המסתובבת על מנת שהענישה תהיה בהתאם". ח"כ יצחק קרויזר, מציע החוק אמר כי מדובר בכלי לטיפול במכת מדינה כאשר ההערכות מדברות על 400 אלף כלי נשק בלתי חוקיים. "יש חשיבות עליונה למלחמה במיגור התופעה הזו". ח"כ מנסור עבאס, אמר כי על החוק להיות מקביל לתוכנית החומש למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית תוך חיזוק המשטרה וכמובן האלמנט האזרחי של חינוך, רווחה, שיקום אסירים ועוד. צריך לחזק את תחושת הביטחון ואת האמון בין המשטרה לאזרחים שיגביר את שיתוף הפעולה. אני יודע שצריך לאשר דברים שהם קשים. המבחן האמיתי יהיה מבחן התוצאה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד לילך וגנר, ממשרד המשפטים, אמרה כי ניתן לקדם את ההצעה הזו אך יש צורך לדייק את נושא החיפוש ללא צו תוך בחינת שלושה אלמנטים: הצורך במבחן של מידיות, נשק שהוא בלתי חוקי והגדרת הפשע החמור. לדבריה:" מקובלת עלינו החמרת הענישה בהחזקת כלי נשק בלתי חוקי. אך יש קושי עם רכיב הטלת הקנסות על בעל מקום שבו נמצא נשק, בגלל המנגנון של ענישה ללא ראיות. צריכה להיות עבירה ואשמה ולכן יש כאן בעייתיות".

נציג משטרת ישראל, סנ"צ גלעד בהט, אמר כי למעלה מ 3,000 כלי נשק נתפסו בידי המשטרה ובמרבית התיקים לא מוגש כתב אישום מסיבות של אחזקה. "מוקד הבעיה היא לקשור בין הנשק לבין מי שמחזיק אותו. בנושא הענישה אמר כי כדאי שתהיה מרתיעה". יהודה יעקב רשתיאן, פרקליטות הצבאית, משרד הביטחון8, העיר כי יש צורך לערוך התאמה בסעיפים מסוימים שתתאים לצה"ל . כך למשל, נדרש לערוך תיקונים ביחס לקצינים ודרגותיהם בנושא חיפוש ללא צוו. *עו"ד ישי שרון, מהסנגוריה הציבורית, הזהיר כי סעיף החיפוש ללא צו, הוא רגיש ופוגעני. הוא מופנה לא רק למחוללי הפשיעה אלא גם לצדדים שניים ושלישיים. "על הוועדה להכניס מערך של איזונים ובלמים. כגון: אי קבלת צו שיפוטי מבעוד מועד,חובת תיעוד ודיווח לוועדה".

נשק לא חוקי - רובה - תת מקלע
ארכיון. צילום: דובר צה"ל

Back to top button