חדשות הארץמבזקים

יבחנו דרכים לשנות את מודל לימוד הנהיגה בישראל

הוועדה למיזמים ציבוריים של הכנסת בראשות ח"כ אוהד טל, דנה היום ( שלישי) בנושא לימודי הנהיגה בישראל. זאת עקב פניות רבות של צעירים המתלוננים על עלויות הוצאת רישיון הנהיגה. חברי הועדה מסרו כי מטרת הדיון היא לבחון האם המודל הנהוג בישראל הוא טוב וכיצד ניתן לטייב אותו.

מהנתונים שהוצגו לוועדה עולה, כי כיום יש חובה של 28 שיעורים בעלות הנעה בין 150 – 180 ₪ לשיעור, בחינה מעשית בעלות 750 ₪ ו- 20% מהתלמידים עוברים בטסט ראשון. כאשר המינימום להוצאת רישיון לאחר מעבר טסט ראשון הוא 5,000 ₪".

.
מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בשנת 2013, התבצעה רפורמה על ידי משרד התחבורה במבחנים המעשיים תוך יישור קו עם התקינה הבינלאומית, במיוחד בקרב בני נוער על מנת להקנות להם כישורי נהיגה. בין היתר, על ידי ליווי לנהג חדש במשך ששה חודשים כאשר מספר שעות הליווי המינימלי הוא 50 שעות. סך כל מקבלי רישיון נהיגה בשנת 2021 עמד על 40% מכלל הניגשים למבחני נהיגה. מעל 75% ממקבלי רישיונות הם עד גיל 24. עוד עולה, כי יש הבדלים מגדריים בחשיפה לסיכון בתאונות דרכים. גברים יהודיים מעורבים בתאונות דרכים חמורות פי 3.3 מנשים יהודיות ונהגים ערבים מעורבים פי 6.4 מנשים ערביות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חמדאן מאהר, ממשרד התחבורה, ציין כי הרפורמה בשנת 2018 נבעה ממצוקת זמינות של מבחני נהיגה (טסטים) בעיקר בקרב בני נוער. במסגרת הרפורמה מערכת ממוחשבת מנהלת את מבחני הנהיגה, תשלומי האגרה כולל הזנת מבחן פנימי. זוהי מערכת ראשונה מסוגה בעולם המותאמת לצרכי הנהג הישראלי. הוא הדגיש כי כיום הבחינות מתועדות ומצולמות ויש אפשרות לבחון ערעורים המוגשים. לדבריו , משך המתנה למבחן נהיגה הוא מקסימום 14 יום. במענה לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ טל, כיצד נקבע הצורך ב 28 שיעורים? השיב נציג משרד התחבורה, חמדאן, כי מספר השיעורים נקבע על סמך מספר המשימות המתודיות שעל התלמיד להיחשף אליהם במהלך שיעורי הנהיגה. כאשר ברישיון לרכב פרטי על התלמיד להיחשף ל 52 משימות.

ח"כ אלון שוסטר, אמר כי כאדם לא מקצועי בתחום אין יכולת לקבוע ולומר ש 28 שיעורים הם מספיקים או לא. יש מקום לבחון גם בהתאם למה שנעשה בעולם גם בהתאם לסכנות למשתמשי הדרך האחרים.* ח"כ מטי צרפתי הרכבי*, הוסיפה כי ל 19% העוברים טסט ראשון בשנת 2021 הספיקו 28 שיעורים. זאת אומרת של 80% הנותרים כנראה מינימום שיעורים אלה לא הספיקו. "אני לא רואה אמפירית הצדק לשנות, אם אנחנו רוצים שיעלו נהגים מיומנים על הכביש עם כל הסכנות הכרכרות בכך. מכך ניתן להסיק שהרפורמה אכן עובדת ושהדיון בהורדת מספר השיעורים רלוונטי למספר קטן מאד של אנשים".

אבי קרמר , דובר ארגון מורי הנהיגה, טען כי יש מכבסת מילים על מספרי שיעורים שמתחתיה מסתתר נושא הוזלת שיעורי נהיגה. "אנחנו נזעקים בגלל הדבר הזה ולא יורדים לשורש העניין. במקום לשאול מה הגורמים לתאונות הדרכים, כיצד לשפר לצמצם לייעל , ולעשות דיון מקצועי. האם נראה תלמיד שעבר טסט ולא היה מוכן, האם נרצה להיות איתו על הכביש?" מאהר, ציין בנושא זה כי עלות השיעור עצמו צריך להיקבע על פי אמת מידה אובייקטיבית. יש את ציבור מורי נהיגה שמתפרנסים ויש להם הוצאות ומצד שני יש תלמידים הזכאים למינימום עלויות הוגן. "אם אני כרגולטור אקבע מחיר מינימום ייתכן שאפגע באיכות ההוראה ויש צורך למצוא את האיזון הנכון". יניב יעקב, מנכ"ל אור ירוק, אמר כי בשנת 2022, נהרגו 49 נהגים צעירים בתאונות דרכים. כל נהג חמישי הרוג הוא נהג צעיר. אנחנו רואים יותר תאונות חזית ותאונות עצמיות שמאפיינים נהגים צעירים, לחץ חברתי , אלכוהול והיסח דעת. לדבריו ישראל נמצאת במקום ה- 30 מתוך 32 מדינות אירופה בתאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים. הוא המליץ לשים דגש על תהליך הבקרה של הליווי לנהג צעיר בתחילת דרכו. חייב להיות דיווח שוטף על ידי טכנולוגיות ועוד כלים שיאפשרו שליטה בדיווחים".

יו"ר הוועדה, ח"כ טל, ביקש מהגורמים השונים נתונים השוואתיים למדינות העולם בין היתר: של גורמי תאונות הדרכים, והדרך בה רוכשים רישיון נהיגה. נתונים לגבי מספר הערעורים המוגשים בישראל וכמה מהם מתקבלים, השיקולים שעמדו בביצוע הרפורמה ומדדי הצלחתה. בנוסף, ביקש יו"ר הוועדה המלצת מדיניות מארגון מורי הנהיגה, מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומעמותת אור ירוק.

הועדה למיזמים ציבוריים
צילום: דני שם טוב – דוברות הכנסת

2 תגובות

Back to top button