חדשות הארץמבזקים

אילת חגגה 74 שנים לשחרורה: "עצמאות אילת חברה לעצמאות ישראל"

העיר אילת חגגה השבוע 74 שנים לשחרורה ולהנפת דגל הדיו. שבוע החגיגות שהחל בקוקטייל חגיגי והמשיך באירוע הצדעה למייסדי וותיקי העיר, נחתם בטקס הממלכתי המסורתי, שהתקיים הערב (חמישי) ברחבת אום רשרש, שם הונף דגל הדיו ב-ט' באדר תש"ט 1949 במבצע עובדה, שסימל את סיום הקרבות של צה"ל במלחמת יום העצמאות ובו נכבשו הנגב הדרומי ודרום עמק הערבה ובהם העיר אילת.

הטקס התקיים במעמד נשיא מדינת ישראל – יצחק הרצוג, שר הכלכלה – ניר ברקת, שר הנגב גליל וחוסן לאומי – יצחק שמעון וסרלאוף, חבר הכנסת שלום דנינו, סגן נשיא בתי משפט השלום – השופט מרדכי לוי, ראש עיריית אילת – אלי לנקרי ובהשתתפות מייסדי העיר, ותיקיה, תושבים, מפקדי כוחות הביטחון, קונסולים, ומאות בני נוער הפעילים בתנועות הנוער באילת.

הנשיא הרצוג נשא דברים בטקס: "מיכל ואני תמיד נרגשים להגיע לאילת, וכמונו מאות אלפים, המגיעים אל העיר מדי שנה, בכל ימות השנה, להתבשם מכל הדברים היפים, מרוח המדבר והים, רוח חופשית חמה ונעימה. תראו איזה ערב אלוהי יש לנו פה! בעיקר אנחנו שמחים לפגוש אתכם – תושביה של העיר אילת, הנכס היקר ביותר שלה, שתקעתם יתד איתן בנקודה הדרומית ביותר של מדינתו – בהחלטה כי כאן ייבנה ביתכם, כאן יהיה מסד חייכם, וכאן תשלימו את משאלות ליבכם לטובה. אתם חוליה בשרשרת ארוכת שנים של התיישבות, שכפי שנאמר שתחילתה בהבטחת השם אל משה: 'וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים'; ואחריתה בכם – שאתם מקיימים בעת החדשה, הלכה למעשה, את חזון אבותינו ואימותינו. 74 שנים חלפו מאז אותו מעשה סמלי שראינו אותו, של הנפת דגל הדיו, אני אישית זכיתי להכיר את אברהם אדן 'ברן', איש מופלא, ושאלתי את ראש העירייה האם הוא מונצח כיאות הוא וחבריו, ששחרו והביאו לנו את אילת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא המשיך: "שני כוחות כידוע לכם נטלו חלק בשחרורה של אילת. כוח אחד – של חטיבת גולני – נע דרומה בתוואי הערבה; הכוח השני – של אנשי פלמ"ח – של ברן – פרץ דרך בהר הנגב, בתוואי קשה ובלתי עביר – אף אחד לא חשב שהם יגיעו ראשונים. ואז ראינו את ברן, אברהם אדן – מטפס ומניף את הדגל. כתב למחרת בן גוריון ביומנו: 'היה זה המאורע הגדול ביותר בחודשים האחרונים, אם לא בכל מלחמת השחרור'. לא יאומן! עצמאותה של אילת חברה לעצמאות ישראל, בנקודת סיומה של מלחמת השחרור שלנו. זאת הייתה המתנה הנפלאה ביותר למדינת ישראל. בתקופה ההיא היינו דלים בחומר, ועשירים מאוד בתעצומות נפש ורוח אמיצה וערכית. זו הייתה רוח ציונית רעננה, של התמסרות לחזון. רוח שסחפה עימה מאות חלוצים, שבאו לכאן להתיישב בחופים השוממים".

הנשיא הוסיף: "והם הניחו כאן את היסודות, שעליהם התפתחה העיר הנפלאה הזאת. ואת החסד הזה אנחנו חייבים להרבה מאוד. אבל אני רוצה לציין הערב שבעים משפחות של יוצאי מרוקו, שעזבו את מרסיי ונענו לקריאתו של ראש המועצה הראשון של אילת – מר חנוך ננר ז"ל – שהציע להם לבוא ולטעת כאן עץ, לסלול רחוב, להקים בית מלאכה, לבנות בית, ולבנות את הארץ. בקתות החימר של משטרת אום רשרש כאן באזור הזה, הפכו כאמור, לעיר אילת המופלאה ולחופים המקסימים, עם הים הטרופי המשגע; עם הרי אדום המזדקרים מכל עבריה, עם מעינות מפכים סביבה, נחלים עם בורות נחושת קדומים במרחק נגיעה, ותצפיות ציפורים הדואות ללא גבול בשמיה, וכמובן עם אלמוגים, ועם ירדן ועם סעודיה ועם מצרים במשולש המופלא של השלום".

עוד אמר הנשיא: "מרחבי תיירות שוקקים, מלונות עם טיילת יפהפייה, אטרקציות לאין ספור, שראינו רק חלק כאן עם הקריה האקדמית החדשה, קייט ונופש ימי; אירועי תרבות אדירים כל שנה, וכמובן אירועי ספורט ברמה לאומית ובין- לאומית, ולא שכחנו- מערכת חינוך מהמוצלחות במדינה, שקברניטי העיר שמים אותה בקדמת הבמה. כך שאנחנו יכולים להביט בקנאה ואתם יכולים להביא בגאווה. ועוד ועוד יוזמות. כפי שאמר לי עכשיו ידידי השר ברקת, יוזמות אדירות שיכולות להפוך את המקום הזה כממש ללב העולם. אני מבקש להביע תודה לך ידידי ראש העיר אלי לנקרי – לחברי מועצת העיר, לכל מי שתרם לבניינה ולפיתוחה ולפרנסי העירייה. ואני נושא תפילה שגבולות השלום הסובבים את העיר ילכו ויתרחבו ויעמיקו. ואני בטוח שעוד נכונו לאילת ובעקבותיה למדינה כולה – ימים גדולים. תודה רבה לכולכם, ומזל טוב העיר אילת!"

בסיום דבריו, העניק ראש העירייה לנשיא את תמונת דגל הדיו כהוקרה על תרומתו רבת השנים לחברה הישראלית ומחויבותו הבלתי מתפשרת לקירוב לבבות בין כל חלקי העם, בארץ ובתפוצות.

ראש העירייה – אלי לנקרי, פתח את נאומו בטקס, בדברי ברכה ותודה למייסדי העיר על הרוח החלוצית ותרומתם האדירה לבניית העיר ולעיצוב דמותה, לבני הנוער הנפלאים, ולחיילי צה"ל שבתעוזה גדולה פתחו את הדרך לאילת, ועם הנפת דגל הדיו הפכו אותה לשערה הדרומי של מדינת ישראל.

הוא אמר: "74 שנים חלפו מאז שוחררה העיר הנפלאה שלנו, שנים מאתגרות, בהן הונחו על בסיסה של עיר נמל ונחושת שוממה יסודות קהילתיים, כלכליים ותרבותיים, שנים מרתקות במסגרתן שורטטו פניה ואופייה של העיר היפיפייה שלנו, בירת התיירות של מדינת ישראל. העובדה, כי הצלחנו להפוך חזון למציאות ולממש תוכניות שחלמנו עליהן שנים רבות, גרמה לנו להמשיך לחלום בגדול ולהאמין. בעבודה קשה ובלתי מתפשרת תוך אמונה שהכול אפשרי, הצלחנו להגשים חלום אחר חלום, והנה היום – אנו צועדים בגאווה אל תוך עידן חדש ותוסס, במסגרתו העיר אילת הופכת להיות עיר תיירות וספורט בינלאומית ולא פחות – עיר חכמה וחדשנית הצופה את פני העתיד".

ראש העירייה הוסיף: "אתם, תושבי אילת – האכפתיים והמעורבים, אתם היוצרים את ההון האיכותי שלה, אתם ההופכים את הקהילה שלנו לערכית יותר ואת אילת לעיר טובה וחזקה יותר. בזכות כל אחד ואחת מהתושבים שלנו, הפכה אילת להרבה יותר ממקום מגורים – אילת היא משפחה אחת גדולה, מגובשת וערכית, היא פסיפס אנושי, צבעוני ומרהיב, כשהמגדלור שלה הוא מערכת החינוך המצוינת שלנו, הזוכה לפרסים ושבחים רבים על העצמת החינוך למעורבות והצטיינות חברתית, לצד השאיפה להצטיינות בתחומי הדעת השונים. התברכנו בסגלי חינוך והוראה שהם שחקני נשמה, המחנכים היום כדי ליצור לילדינו את המחר".

על רקע המצב במדינה אמר ראש העירייה: "אין ספק, כי בין כל האיומים שמדינת ישראל מתמודדת מולם, קרע בעם הוא האיום הגדול מכולם. גורל אחד שם אותנו כאן! ומכאן, משערה הדרומי של מדינת ישראל, אנו נושאים תפילה ומייחלים, שהשבר שנקלענו אליו יתאחה במהרה והוא יצמיח הזדמנויות לחיבורים חדשים ולחיזוק הסולידריות והרוח הישראלית שהן מאבני היסוד שלנו כאן – בארץ הזאת. ״עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ובינינו, ועל כל ישראל ונאמר אמן".

כמידי שנה גם השנה הונף הדגל מעל למבנה המשטרה הישן של אום רשרש כשיחזור הרגע בו הונף דגל הדיו המאולתר עם סיום מבצע עובדה ומלחמת השחרור. את דגל ישראל הניפו השנה: נשיא המדינה – יצחק הרצוג וראש העיר אילת – אלי לנקרי. אליהם הצטרפו השר ניר ברקת, חבר הכנסת שלום דנינו ועליזה אוחיון ממייסדות העיר אילת.

לאחר הטקס נהנו התושבים מהופעה חיה של הזמר חנן בן ארי.

הנשיא יצחק הרצוג - ראש עיריית אילת אלי לנקרי
צילום: חיים צח, לע"מ
הנשיא יצחק הרצוג - ראש עיריית אילת אלי לנקרי
צילום: חיים צח, לע"מ

Back to top button