חדשות חוץמבזקים

לאחר הרשעה נוספת: המפיק הארווי ויינשטיין יבלה את שארית חייו בכלא

מפיק הסרטים הארווי ויינשטיין נידון בשבוע שעבר (23.2) ל-16 שנות מאסר בגין עבירת אונס ושתי עבירות של תקיפה מינית, מה שהוסיף לעונש קיים של 23 שנות מאסר.

ויינשטיין ירצה את עונשו של 16 שנה – שהוטל על ידי בית משפט בלוס אנג'לס – ברציפות עם עונש של 23 שנים שהטיל בית משפט בניו יורק ב-2020, כלומר, בן ה-70 כנראה יבלה את שארית חייו בכלא.

בדצמבר הורשע ויינשטיין באונס ותקיפה מינית בבית המשפט בלוס אנג'לס לאחר שדוגמנית ושחקנית, שכונתה במשפט ג'יין דו מס' 1, העידה שהמפיק תקף אותה במלון לאחר פסטיבל הסרטים של לוס אנג'לס איטליה בפברואר 2013.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ויינשטיין התמודד עם 11 אישומים במשפטו בלוס אנג'לס: הוא הורשע בשלושה הנוגעים לג'יין דו מס' 1, אך ארבעה אישומים הקשורים לאישה אלמונית אחרת בשם ג'יין דו מס' 5 בוטלו. הוא זוכה מאשמת תקיפה מינית חמורה הקשורה לג'יין דו מס' 3 והוכרז משפט פסול בגין אישומים הקשורים לג'יין דו מס' 2 ולג'יין דו מס' 4.

ג'יין דו מס' 4 זוהתה כג'ניפר סיבל ניוסום, אשתו של מושל קליפורניה גאווין ניוסום, שהעידה בנובמבר כי ויינשטיין אנס אותה בחדר מלון ב-2005 לאחר שפגשה אותו בפסטיבל טורונטו.

לפני גזר הדין שלו, ויינשטיין כינה את התיק "מארב" והמשיך להכחיש הכול. הוא טען שהוא וג'יין דו מס' 1 מעולם לא הכירו אחד את השנייה והתיק עוסק ב"כסף".

לפני שלוש שנים הורשע ויינשטיין בנפרד באונס מדרגה שלישית ובמעשה מיני פלילי בדרגה ראשונה בבית משפט בניו יורק, מה שהוביל לעונש של 23 שנות מאסר. המשפט בניו יורק התמקד בעיקר בהאשמות של התעללות בשחקנית ג'סיקה מאן ובעוזרת להפקת Project Runway, מימי היילי, אם כי התובעים קראו לארבע מאשימות אחרות של ויינשטיין להעיד על דפוס ההתעללות שלו לכאורה. ויינשטיין גם טען לחפותו באותו מקרה.

ההאשמות נגד ויינשטיין שהגיעו למשפט מייצגות רק קומץ מהטענות נגד מפיק הסרט הוותיק: יותר מ-100 נשים בסך הכול האשימו את ויינשטיין בתקיפה מינית או הטרדה, כולל מקרים רבים שבהם הוא הבטיח לכאורה קידום בקריירה בעבור תמורה מינית.

ויינשטיין הקים יחד עם אחיו את חברת ההפקה וההפצה של הסרטים Miramax ב-1979 ואת אולפן הקולנוע The Weinstein Company בשנת 2005. הוא הפיק סרטים שקטפו פרסים גדולים ורווחי קופות, ביניהם שייקספיר מאוהב, שזיכה אותו בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר ב-1999.

למרות שההתנהגות הפוגענית של ויינשטיין לא עלתה לכותרות עד 2017, כמה דמויות הוליוודיות ידעו על כך ושמועות נפוצו בעיתונות. הבמאי קוונטין טרנטינו אמר שהוא התעמת פעם עם ויינשטיין בנוגע להתנהגותו, וקורטני לאב הזהירה שחקניות שאפתניות בראיון ב-2005 שאם "ויינשטיין מזמין אותך למסיבה פרטית בארבע העונות, אל תלכי".

למרות ההאשמות שלו על התעללות שנמשכו עשרות שנים, עיתונאים התקשו בתחילה לסקר את הנושא מכיוון שקורבנות רבים חששו מנקמה אם הם ידברו נגד המפיק החזק. ויינשטיין נחקר במשטרה ב-2015 בגין גישוש לכאורה של הדוגמנית האיטלקייה אמברה גוטיירז, שצילמה הקלטת אודיו של האינטראקציה שלה עם ויינשטיין, אך הוא מעולם לא הואשם; משטרת ניו יורק והפרקליטות המחוזית האשימו מאוחר יותר זה את זה בכך שלא הגישו כתב אישום.

עשרות שנות ההטרדות של ויינשטיין התגלו באוקטובר 2017, כאשר גם הניו יורק טיימס וגם הניו יורקר פרסמו תחקירים המפרטים מקרים שבהם הוא ביצע לכאורה תקיפה מינית ושילם קורבנות, כולל השחקניות אשלי ג'אד ורוז מקגוון. החשיפות גרמו במהירות לקורבנות אחרים לכאורה להתייצב; קבוצת נשים פרסמה רשימה של 100 האשמות של הטרדה מינית והתעללות נגד ויינשטיין בנובמבר 2017. ויינשטיין אמר לניו יורק טיימס כי הוא התנצל על התנהגות ש-"גרמה לכאב רב", למרות שהכחיש פעולות של מין ללא הסכמה ותגמול כלפי הניו יורקר. גילויי ויינשטיין עזרו לעורר את תנועת MeToo#, וגררו להאשמות על התנהגות מינית לא נאותה נגד עשרות אנשים אחרים בעלי פרופיל גבוה, במיוחד בתעשיית הבידור.

ויינשטיין הגיש ערעור על הרשעתו בניו יורק בחודש שעבר, וביקש מבית המשפט לערעורים בניו יורק לזרוק את הרשעתו ולהציע לו במקום זאת להיות מואשם בסעיף אחד של מעשה מיני פלילי. עורכי דינו של ויינשטיין טענו שהמשפט בניו יורק לא הוגן מכיוון שהשופט ג'יימס בורק אפשר לתובעים להשתמש בעדות על מקרים קודמים לכאורה של התעללות שלא קשורים להאשמות של ויינשטיין וכי בתי המשפט נכנעו ל-"לחץ" של תנועת MeToo#.

כלא - בית סוהר - מעצר
אילוסטרציה. צילום: pixabay

5 תגובות

Back to top button