חדשות הארץמבזקים

"הכל זה כסף? הכל ביזנס?" – איפה גדי וילצ'רסקי בחר לערוך 'קבלת שבת'?

נמשכת מחאת תושבי רמלה, לוד, גזר והישובים בסביבה כנגד הזיהום הנפלט ממפעל המלט נשר. תחת הכותרת "באים למזהמים", נציגי התושבים, בהובלת האקטיביסט גדי וילצ'רסקי, הגיעו הבוקר (שישי) להפגין ולערוך "קבלת שבת" מול ביתו של מנכ"ל מפעל נשר, אלדד בן-משה, המתגורר בשוהם. נציגי התושבים שהשתתפו באירוע הבטיחו כי ימשיכו להגיע אל בתיהם של ראשי מפעל נשר, כל עוד המפעל לא יעמוד בתקנות שנקבעו לו. אירוע "קבלת השבת" התקיים ימים בודדים לאחר שנקבע שמפעל נשר ישלם קנס של כ-6 מיליון ש"ח על פליטת מזהמים, ולאחר שהמפעל הודה בכל בחריגות ומשך את עתירתו נגד המשרד להגנת הסביבה.

לאחרונה החלו תושבי רמלה, לוד וגזר, יחד עם האקטיביסט גדי וילצ'רסקי, בסדרה של פעולות והפגנות במטרה לחייב את המפעל לחשוף את נתוני הפליטה והזיהום ובמטרה לחייב אותו לעמוד בתקינה המחמירה עד לסוף השנה. בין השאר הפעילים קיימו הפגנה, ראשונה מסוגה, מול המפעל, התפרצו לפאנל בהשתתפות סמנכ"ל הקיימות של נשר בכנס סביבה 2050 וכעת הם החלו בסדרה של "קבלות שבת" מול ביתם של ראשי המפעל ושל בכירים בתעשיית המלט והבטון בישראל, הנמנים על לקוחות החברה.

המפגינים דרשו ממנכ"ל המפעל לבצע ניטור קבוע של האבק המרחף מהמפעל, לבצע סקר תחלואת סרטן בקרב ילדים הגרים ליד מפעל נשר ושהמפעל יעמוד בתקן החדש ולהוריד את רמת הזיהום ותחמוצות החנקן בחצי עד סוף השנה. בנוסף, המפגינים דרשו כי השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, תתערב בנושא ותפעל לוודא שהמפעל יעמוד בתקינה החדשה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גדי וילצ'רסקי מסביר כי ההחלטה להגיע לביתם של מנהלי נשר נובעת מההתעלמות המוחלטת של הנהלת המפעל, והבעלים, מהדרישות של 300,000 תושבי רמלה, לוד ומועצת גזר, המתגוררים מסביב למפעל. "אלדד בן משה, מנכ"ל נשר גר בשוהם. לן בלווטניק, הבעלים גר בלונדון ואבי פישר, יו"ר נשר גר בצפון ת"א. אף אחד מהם לא היה מעז לגור ליד המפעל. אף אחד מהם לא היה מעז לחשוף את ילדיו לאוויר הנפלט מארובות המפעל. הם נושמים אוויר נקי ומשאירים את הבעיה לכ-300,000 תושבים, ביניהם עשרות אלפי ילדים". יחד עם זאת, וילצ'רסקי מסביר כי המפגינים אינם פועלים נגד המפעל עצמו, אלא נגד הזיהום הנפלט ממנו: "אנחנו לא נגד המפעל. אנחנו נגד הזיהום. הנהלת המפעל יכולה לפתור את הבעיה או לפחות להקטין אותה על ידי התאמת פליטות המפעל לתקנים המקובלים בעולם. "הכל זה כסף?! הכל ביזנס?! נחנקנו בן משה, נחנקנו".

גדי וילצ'רסקי - באים למזהמים
צילום: ללא קרדיט
צילום: ללא קרדיט

Back to top button