מבזקיםפוליטי / מדיני

מתווה הבנות חדש בנושא הרפורמה המשפטית: דיווח על פריצת דרך שעשויה להוביל להבנות

האם הושגה פריצת דרך שתביא להסכמות בין הצדדים בנוגע לרפורמה המשפטית? על פי דיווח הערב בערוץ 12 ישנה הצעת פשרה, ביוזמת פרופ' יובל אלבשן, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, מוביל מחאת ההיי-טק גיורא ירון ואיש הביטחון גיורא איילנד שהציעו מתווה לפיו הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וכי נשיא בית המשפט העליון יוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה. מקורבים לשר המשפטים יריב לוין מסרו: "מדובר בפריצת דרך".

במתווה שהוגש לנשיא המדינה יצחק הרצוג, הוצע כי חוקי יסוד יאושרו לאחר ארבע קריאות ברוב של 61 חברי כנסת לפחות בכל אחת מהקריאות. כמו כן, במקרה שחוק יסוד יתקבל בתמיכה של פחות מ-70 ח"כים בכנסת אחת – הקריאה הרביעית תתקיים בכנסת הבאה.

על פי הדיווח בחדשות 12 "הארבעה כתבו בהצעתם כי ביקורת שיפוטית על חוקים שאינם חוקי יסוד תוגבל לבית המשפט העליון במליאתו ותוכרע ברוב של שלושה רבעים מחברי הוועדה, שהם 11 שופטים לפחות מתוך 15. בנוגע לפסקת ההתגברות הוסיפו הארבעה כי הכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק, שבוטל או שונה בידי בית המשפט העליון – ברוב של 65 חברי כנסת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נמסר בדיווח כי "באשר לסבירות, הציעו הארבעה שהפיקוח השיפוטי על רשויות המנהל יימשך גם בעילה הקיימת של סבירות וכי עילת הסבירות לא תשמש לפסילת מינויים בממשלה ובכנסת, וכן מינויים שאושרו על ידי הכנסת. "נבצרות של ראש ממשלה תיקבע אך ורק על ידי מליאת הכנסת בהליך שייקבע על ידה".

יריב לוין - שמחה רוטמן
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

3 תגובות

  1. תקראו את משה גורלי בכלכליסט, היום 7.3.2023. מסביר מעולה
    ש"בית הנשיא לא יבלום את מתווה הדיקטטורה של נתניהו. אין בכוחו של מתווה הפשרה של הנשיא לפרק את שדה המוקשים אליו נקלעה ישראל. כל עוד הממשלה מושקעת בריסוק הדמוקרטיה תוך קידום מדינת הלכה תמורת שחרור נתניהו ממשפטו והנצחת שלטונו, אין משמעות להסכמות על סעיפי רפורמה (…)."
    #דמוקרטיה

Back to top button