כלכלהמבזקים

ישיבה מרתונית בוועדת הכלכלה לטיפול בבעיות העסקים הקטנים והבינוניים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון בנושא העסקים הקטנים והבינוניים, בישיבה בה הוצגו מסקנות ועדת המשנה בראשה עמד ח"כ שלום דנינו. היו"ר ביטן הודה לח"כ דנינו ואמר כי הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים והקטנת הוצאותיהם ישפיע בסופו של דבר גם על יוקר המחייה. ח"כ דנינו הציג את ואמר כי למרות שהוא בא מעולם העסקים עדיין היה ממנוע הצמיחה האדיר של העסקים הקטנים והבינוניים.

ח"כ דנינו פירט שורה של נושאים בהם המליצה ועדת המשנה לטפל, בין היתר בנושא דמי אבטלה, קצבת אבל, קצבת אזרח ותיק, קיזוז הפסדים משנים קודמות, השוואת תנאים לנשים, בעיות במחסור כוח אדם, הגדלת הפריון וההשקעות, הטבות ליצואן עקיף, טיפול בתובענות ייצוגיות, הקלות רגולטוריות ונושאים רבים נוספים. ח"כ דנינו קרא לטפל קודם כל בדברים שלא עולים כסף ולאחר מכן לדון ולתעדף את התיקונים שדורשים תקציב.

נציג המוסד לביטוח לאומי, אלעד זכות, התייחס להצעות ואמר כי הביטוח הלאומי רואה ערך גדול בחיזוק וסיוע לעצמאים ועסקים קטנים. עם זאת ציין זכות כי פגיעה בשוויון זכויות של שכירים מול עצמאים עלולה להיות בעייתית, ואמר כי צריך ללמוד לעומק את הצעות ועדת המשנה. "נשמח לשבת ולדון בהצעות ואף להציע תכניות מטעמנו", אמר. נציג האוצר, גל ברנס, ציין כי עלות ההצעות יכולה להגיע למיליארדי שקלים וצריך לעשות עבודה מסודרת בעניין. ח"כ דנינו סיפר על בעלת עסק ששכלה את אמה, וביום שזרה פרחים לשמחה של אחרים בזמן שבערב ישבה שבעה כי לא יכלה להרשות לעצמה לסגור את העסק. "זה לא מוסרי והגיע הזמן לטפל בזה", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ממלאת מקום מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, נעמי היימן רייש, אמרה כי חלק מהזכויות ניתנות על ידי המעסיק, ועצמאי הוא המעסיק של עצמו לכן צריך לעשות אבחנה בין מה שהמדינה נותנת באופן אחיד לעצמאים ושכירים, למעט דמי אבטלה, לבין שאר הדברים שמעסיק נותן.

נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן, התייחס לקיזוז הפסדים ואמר כי רשות המסים יכולה לפתוח שומה גם 7 שנים אחורה, ולא ברור למה היא מתנגדת לכך שעסק יוכל לפתוח שומה, אם הפסיד, ולקזז מרווח של שנה קודמת. נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי זו תביעה צודקת מאין כמותה והוסיף כי צריך לבטל את הפטור ממע"מ על קניות מחו"ל באינטרנט ולא לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים.

מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה, רווית גרוס, התייחסה לכך שהסכם השכר שנחתם עם ההסתדרות יביא לכך שבשנה הבאה תעלה הארנונה, מאחר שהיא צמודה לשכר הממוצע במגזר הציבורי, וקראה לבטל זאת. נציג מרכז השלטון המקומי, עמיחי דרורי, אמר כי כל עוד החשיפה תהייה על חשבון הרשויות המקומיות הם מתנגדים לכך. היו"ר ביטן העריך כי בשנה הבאה, על רקע עליית המדד והסכם השכר, תעלה הארנונה והציבור ייענש פעמיים וביקש לבחון את הנושא הזה.

בנוסף נדון נושא הפחת המואץ, על מנת לסייע לעסקים להשקיע בטכנולוגיה ולהגביר פריון. על כך אמר נציג האוצר ברנס כי לעודד הוצאות במצב של עליית ריבית ואינפלציה זה הכי גרוע שאפשר וזה יגרום לעוד עליית ריבית שתפגע בעסקים. היו"ר ביטן אמר כי הוא תומך בכך שהדבר יחול רק על עסקים קטנים.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי צריך לעודד מי שהולך ללמוד מקצוע, כי יש סיכוי הרבה יותר גבוה שהוא יעסוק במה שלמד מאשר מי שהלך ללמוד ספרות למשל. נציגות המכון לתכנון כלכלי, כרמל גומא ורות זית, ציינו כי בעיית כוח האדם היא הבעיה הכי קשה של העסקים והפתרונות הם כמעט רק אוטומציה, ולשם כך צריך מענקים והלוואות ופחת מואץ. לדבריהן, המצב היום הוא בעייתי ובעלי עסקים מספרים שאפשר לקבל הלוואה אבל בדרך העסק ימות.

באשר לתובענות הייצוגיות אמר היו"ר ביטן כי הוא מצפה שלפני שתובעים בעל עסק קטן יאפשרו לו לתקן את הדרוש תיקון, שכן עסקים קטנים לא מסוגלים להתמודד עם תביעות כאלה ובסופו של הדבר זה בא על חשבון הציבור. נציגת משרד המשפטים, לירון חשין ברוש, ציינה כי במשרד יש צוות שבודק את התיקונים הדרושים בחוק והוא נמצא בשלבי סיום עבודתו.

מנכ"לית ארגון חברות הניקיון, ורוניקה רוזנברג, ציינה כי חוק מוסר תשלומים (שוטף פלוס 30) לא נאכף והדבר פוגע מאוד בחברות ניקיון ושמירה שכמעט כל ההכנסות שלהם הולכות לתשלום שכר לעובדים. היו"ר ביטן אמר כי הדבר גורם ליצירת מונופולים, בכך שכל הקטנים נסגרים ונשארים רק הגדולים, וקרא לדווח לוועדה על יישום החוק.

מנהלת קשרי הממשל בהתאחדות התעשיינים, עו"ד מיטל פרי, אמרה כי כ-70% מתוך כ-1,800 המפעלים בהתאחדות הם עסקים קטנים ובינוניים. לדבריה, תנאי הסף במכרזים הם בלתי אפשריים. היא קראה גם להגדיל את תקציב מענקי הייצור המתקדם ולפרסם את הקול הקורא בעניין מספיק זמן מראש.

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות התייחס לדיון ואמר כי זו הפעם הראשונה שארגוני העצמאים מרגישים שיש שותפים אמיתיים למאבק שלהם, והוסיף כי הדבר דורש אומץ פוליטי. לטענתו, "הבעיה היא שהפקידות באוצר רואה עצמה שומרי הסף של הכסף, אבל אנחנו הסף. עלינו צריכים לשמור אחרת נקרוס ולא יהיה על מה לשמור". הוא קרא שלא לתת לחוק ההסדרים לעבור בלי רשת ביטחון לעסקים בשעת חירום.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי לא ניתן לטפל בכל הנושאים בישיבה אחת. הוא הוסיף כי בקרוב תקיים הוועדה דיון נוסף במסקנות ועדת המשנה, ולאחר מכן תקבל את התייחסות אנשי המקצוע במשרדי הממשלה. הוא הוסיף כי ימשיך את הדיונים עד אשר ימצאו הפתרונות הדרושים.

ועדת הכלכלה
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ועדת הכלכלה - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button