חדשות הארץמבזקים

חוק החמץ בהכנה לקריאה שניה ושלישית

הצעת החוק להכנסת מזון לבתי חולים בפסח נידונה כעת (שני) בוועדת הבריאות – בהכנה לקריאות שניה ושלישית. יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו: "הצעת חוק מחברת, חבל שיש מי שמנסה להפוך את זה למחלוקת בעם; הדגשנו ונדגיש שוב- לא יהיה חיפוש בתיקים ולא יהיו מגנומטרים לאיתור חמץ". לעומתו ציינה ח"כ שרן השכל: "במשך אלפי שנים ליהודים לא היה צורך בחוק כדי לשמור את חג הפסח, האם דווקא כאן היהודים כל כך חלשים שצריכים גם חוק אדם? קרעתם את העם, הגיע הזמן שניקח אחריות ונמתן את השיח".

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו: "הצעת החוק תבטיח את זכויות המטופלים במערכת הבריאות ומעגנת בסך הכל את הסטטוס-קוו שנהג עד היום. נשוב ונדגיש שוב- לא יערך חיפוש בתיקים ולא יוצבו מגנומטרים לחיפוש חמץ. המטרה היא לאפשר למנהלים להגדיר מדיניות. חבל שיש מי שמנסה להפוך את זה למחלוקת בעם. זוהי הצעת חוק מחברת וכל מי שקורא אותה לעומק יודע היטב שזוהי הצעת חוק מרוככת, מאוזנת, ומידתית. אנחנו נמצאים במדינה יהודית ודמוקרטית וההחלטה לתת למנהל בית החולים את שיקול הדעת זה האיזון הראוי".

הרב פנחס פרנקל, ממונה ארצי לענייני דת במשרד הבריאות: מהיכרותי עם כל בתי החולים בארץ, כל מנהלי בתי החולים יודעים מצוין, בהתאם לאוכלוסיות וליכולת התפקודית של בתי החולים, לקבוע הסדרים שיניחו את דעתם של כל הצדדים ולכן אנחנו חושבים שזזה הסדר נאות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יהודה כהן, מנכ"ל הרבנות הראשית: "בתי החולים מקבלים במהלך כל השנה את כלל אוכלוסיית מדינת ישראל. מנהל בית חולים שמגדיר עצמו כשר עומד בקשר עם הרבנות המקומית, עם רב בית החולים והכל נעשה בצורה מאוזנת וטובה שמשרתת את כלל האוכלוסיה וכך צריך להיות גם בפסח. מתן הסמכות למנהל בית החולים היא הנכונה".

ח"כ ולדימיר בליאק: "אתם נכנסים עם כלי חזק כמו חוק לבעיה שלא קיימת ובכך אתם יוצרים את הבעיה בעצמכם. החוק הוא חלק ממהלך רחב יותר של אצבע בעין לציבור החילוני והמהלך הזה ישיג את המטרה ההפוכה, יהיה יותר חמץ בבתי החולים. עדיף שתעצרו כאן בלי ליצור עוד מקום למחלוקת".

ח"כ משה רוט: "החרדים לא צריכים את החוק הזה, המטרה שלו היא לעזור למאושפזים. לדעתי בחוק היה צריך להיות כתוב שאסור להכניס חמץ על פי חוק, לא הסכימו איתי והתפשרתי. מי שהביא את הדבר הרע הזה אלה עמותות כמו עדאלה והפורום החילוני שיש להן אינטרס לקעקע ולהחליש את מדינת ישראל מכל כיוון. הם מתנגדים גם לשירת התקווה ולטקסים של יום העצמאות. רוצים לתת למנהל בית החולים אפשרות לשים שלט על נהלי פסח".

ח"כ שרן השכל: "אנחנו מדינה יהודית אבל לא צריך חוק לברית מילה, לנסיעה ביום כיפור. אנחנו בוחרים בזה, לא בגלל שכופים עלינו. במשך אלפי שנים ליהודים בכל העולם לא היה צורך בחוק כדי לשמור את חג הפסח. האם כאן היהודים כל כך חלשים שכדי לשמור הם זקוקים לחוק אדם בנוסף לחוק האלוהים? אותי שלחו עדאלה? תפסיקו לבלבל את השכל. די עם התעמולה המכוערת הזאת. אתם קרעתם את העם שלנו. יש פה מאבקים אלימים בין קבוצות, הגיע הזמן שניקח אחריות ונמתן את השיח".

עו"ד נירית להב קניזו, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים הבהירה לבקשת חברי הכנסת המתנגדים להצעת החוק שהסמכות של מאבטחים בבתי חולים לבדוק תיקים היא לצרכי ביטחון בלבד, "לחיפוש כלי נשק וכלי תקיפה. אם הם מוצאים דברים אחרים כמו חמץ או סמים לדוגמא הם לא אמורים לעשות עם זה כלום. הסמכות המוגדרת בחוק הנוכחי היא אך ורק יידוע. אין לו סמכות למנוע כניסה או הכנסה של חמץ. המנהל יוכל לקבוע נהלים אבל לא יהיו לו סמכויות אכיפה. זה קורה גם בתחומים אחרים כמו קביעת שעות ביקור".

ח"כ נאור שירי אמר בתגובה: "זו בדיוק ההוכחה שיש את מה שכתוב בחוק ויש את החיים האמיתיים. בבתי החולים יש שעות ביקור ואתה לא יכול לחרוג בהם, כי ברגע שתחרוג יגיעו אחות או מאבטח ויבקשו ממך לצאת. כך יהיה גם כאן ויש פה ניסיון להסתיר את זה".

ועדת הבריאות - חוק החמץ
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button