חדשות הארץמבזקים

יו"ר מרכז השלטון המקומי מאיים: "נכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות"

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, התריע הבוקר (שני) בוועדת הפנים כי אם לא ימצא פתרון להורדת מחירי הדיור, השלטון המקומי יכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובניה בכל הרשויות עד להודעה חדשה. "המינהל הרוויח 59.2 מיליארד ₪ בשנתיים האחרונות על קרקעות באזורי הביקוש, ועוד כמעט 20 מיליארד ש"ח ממיסוי, מכל ההכנסות הללו – לא חזר שקל אחד לזוגות צעירים. המדינה היא המרוויחה הגדולה ממשבר הדיור ואין לה רצון אמיתי לפתור אותו; הם רוצים שהמשבר יעמיק כי הם למדו איך עושים כסף על הגב של הצעירים שלנו", את הדברים הללו אמר היום ביבס בוועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר, בדיון שעסק בזינוק בהכנסות המדינה משיווק וממיסוי דירות חדשות, זאת לאור דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשת היו"ר ח"כ אשר.

ביבס הוסיף ש"המשמעות היא שהדירה מתרחקת כי זוג צעיר לא יכול לקנות דירה גם אם יש לו מיליון ₪ בכיס. אנחנו נמצאים במשבר הגדול ביותר שיש במדינת ישראל, והפתרון של האוצר הוא הקמת קרן ארנונה. אם הדברים לא ישתנו בעוד כמה ימים לאחר שיחות שנעשה, נכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובניה בכל הרשויות, בכל הפרויקטים החדשים עד להודעה חדשה, כולל פרויקטים לאומיים, כי אנחנו נמצאים בשלב שאנחנו קורסים. משרד האוצר של מדינת ישראל הגיע למסקנה שהוא רוצה לקחת הכל באופן מידי מבלי להסתכל על הנזק הגדול שנגרם. כשלא מטפלים בזוגות הצעירים הורגים על הדרך גם את השלטון המקומי. אנחנו נשים את הברקס הגדול, כי הגענו לדרך ללא מוצא". עוד אמר – "הילדים שלי בני 24, אחרי שירות צבאי משמעותי, ואין להם עתיד פה. אל תתפלא אם תראה בקרוב חברות שמתחילות לקרוס. האוצר לא שם, הם איבדו את זה לגמרי", אמר ביבס לאשר.

אסף וקסלר, רכז שיכון באגף התקציבים הסביר בתחילת הדיון כי ההכנסות ממיסוי נדל"ן, כמו הכנסות אחרות, נכנסות לקופת המדינה ויוצאות בהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה. "הממשלה גיבשה ואישרה תקציב לשנים 23-24 שיגיע לאישור הכנסת ושם מופיעים סדרי העדיפויות של הממשלה. הממשלה מקדמת הרבה מאוד תוכניות בתחום הדיור וזה נעשה במסגרת סדרי העדיפויות של הממשלה, והיא מוציאה הרבה מאוד כסף בתחום הנדל"ן והדיור".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר אשר אמר: "האוצר חייב להפנים שזו שעת חירום, וצריך תכנית עם תוספות תקציביות משמעותיות. האינטרס הוא בסוף של משרד האוצר – משפחות נאנקות תחת תשלומי המשכנתא שמטפסים בגלל עליית הריבית, משפחות יקרסו כלכלית ויהיו נטל על המדינה ברווחה ובביטוח לאומי. אנחנו חייבים לעצור את הדימום. זה נמצא בידיים של משרד השיכון עם רגולציה מתאימה שנדרשת וראשי הרשויות ישתפו פעולה. יש שני דברים משמעותיים – הגברת קצב התכנון והוצאת היתרים".

יעקב אשר - חיים ביבס
ארכיון. צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

Back to top button