כלכלהמבזקים

"יוקר המחייה בישראל ירד ולא יעזור לאף אחד שום דבר": דיון סוער בוועדת הכלכלה | צפו

במסגרת סדרת הישיבות לטיפול ביוקר המחייה בישראל, שיזם יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר הועדה לשתי ישיבות שעסקו בצמצום זמני ההמתנה בנמלים וכן בהסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל. בדיון היום עלה כי עיקר הבעיה כיום נוגעת למחסור בנהגי משאיות שיובילו מטען מהנמל והיו"ר ביטן קרא למשרדי התחבורה והאוצר למצוא לכך פתרונות ואמר: "יוקר המחייה בישראל ירד ולא יעזור לאף אחד שום דבר".

בפתח הדיון הציגה החוקרת בת חן רוטנברג ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים על הנעשה בנמלים ואמרה, כי כיום פועלים בישראל שישה נמלים מהם אחד ממשלתי וחמישה פרטיים. עם זאת, דירוג ישראל ביחס למדד ביצועי הנמלים בעולם הוא נמוך. עוד ציינה כי אניית מכולות שהתה בנמלים בשנת 2021 20 שעות יותר לעומת 2019 ואניית מטען כללי ואניות עם צובר חופנים (גרעינים) שהתה ב-2021 בממוצע 84 שעות יותר לעומת 2019. מנתוני האוצר אף עלה כי הפגיעה בייצוא מוערכת בכ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר, ובייבוא כ-10 מיליון שקל ליום במונחי תוצר כאשר חלק מהעלות מתגלגלת לכיסי הצרכנים.

המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, אלי בר יוסף, אמר כי צוואר הבקבוק בפריקת גרעינים נפתר והמסוע החדש נפתח. עם זאת, הוא הוסיף כי קצת פריקת הממגורות לא עומד בקצב הטעינה וזה יוצר סתימות. הוא קרא לבטל את הפטור שניתן ליבואנים על 8 ימי אחסנה. בדיון התעורר ויכוח באשר לקנסות, כאשר בר יוסף טען שהנמל לא גובה קנסות אלא תעריפים לפי חוק, בעוד יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, טען כי בשנה שעברה שולמו 300 מיליון שקל קנסות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ במשרד התחבורה, צביקה שפירא, אמר כי הממגורה לא הייתה סתומה מזה זמן, וכי בצפון יש תור כי יבואנים בוחרים לפרוק בצפון ולשנע את הסחורות דרומה. "אני לא בטוח שהפחתה של ימי הפטור בממגורה באשדוד תפתור את הבעיה", אמר.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר כי כל מה שצריך לעשות זה לדרוש משרת התחבורה ושר האוצר לאפשר תפוקה מלאה בכל הרציפים ושתהייה תחרות. היו"ר ביטן ביקש לדעת מה המשמעות המשפטית של המהלך. נציגת משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, התייחסה ואמרה כי כדי שזה יקרה נמלי המפרץ והדרום צריכים להעביר מכתבי בקשה. לדבריה, נמל הדרום לא העביר מכתב כזה ובמכתב שהעביר נמל המפרץ היו חסרים פרטים. נציג האוצר, איציק דניאל, הוסיף כי לאחר שיועבר כל מה שצריך הבקשות יבחנו ויוגשו לשרים לקבלת החלטה.

סמכ"לית נמל חיפה, ליהי גולן, אמרה כי בחיפה אין תור ואניות נפרקות תוך 20 שעות, עם זאת היא טענה כי נמל מספנות ישראל חורג מהמגבלה שהוטלה עליו לפריקת עד 5% מטען כללי.

באשר לבעיות השינוי אמר סמנכ"ל הכלכלה במשרד התחבורה, עופר אליישר, כי המשרד פועל לתקן את תקנת שעות עבודה ומנוחה לנהגים, כך שיהיו להן יותר שעות עבודה אך תוך איזון מול הבטיחות. בר יוסף הוסיף כי ב-2010 היו 347 אלף משאיות וב-2021 ירד המספר ל-305 אלף, בעוד שכמות המטען עלתה ב-30%. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי תקנת שעות העבודה היא הסיבה האמיתית לפקק ועוד ב-1999 הורה בג"ץ למשרד התחבורה לתקן אותה.

היו"ר ביטן קרא למשרד התחבורה להביא הוראת שעה שתסייע לטיפול במצב הזה ולקדם פתרונות נוספים של עידוד חיילים משוחררים במענק לעבודה מועדפת כנהגים, תכנון אזורי מנוחה לנהגים ועוד. "משרד התחבורה צריך לתת לזה פתרון, כולם יודעים שמחיר הגרעינים זה 70% מעלות המזון מהחי וזה משפיע על כולם", אמר. עוד קרא היו"ר ביטן גם לאוצר להתגייס ולהשקיע בכך כסף שהוא מקבל כדיבידנד מהנמלים.

סמנכ"ל הכספים של חברת נמלי ישראל, טיקו גדות, אמר כי יש תקציב של 5 מיליון שקל לתמרוץ נהגים לעבודה בלילה, בין 100 ל-300 שקל לנהג, והוא מנוצל אבל אנחנו רק בתחילת השנה. היו"ר ביטן קרא לאוצר להגדיל את התקציב ולתמרץ יותר את הנהגים ולא את היבואנים.

נציג ההסתדרות, ניר אייזנברג, אמר כי העלות של התור התפעולי היא רק 0.1% אינפלציה בשנה, והוסיף כי העובדים יודעים להיות חלק מההסכמים אבל אי אפשר לפתוח את התחרות באבחת סכין. היו"ר ביטן אמר כי מקובל עליו שלא צריך לפגוע בהסכמים חריגים, אבל יוקר המחייה במדינת ישראל ירד ולא יעזור לאף אחד שום דבר. הוא הוסיף כי לא יכול להיות שמשלמים על אחסנה בנמלים 300-400 מיליון שקל בשנה וציין כי הדבר משפיע על מחיר הגרעינים ומעלה את כל מחירי המזון מהחי. "אם נפחית את מחיר הגרעינים ב-30 אחוז זה יגיע למחיר לצרכן, והעבודה העיקרית שלנו היא לטובת הציבור הרחב", אמר.

באשר למסילות לנמלים אמר כתריאל מוריה מרכבת ישראל, כי המסילה שנמצאת בתוך השטח של הממגורה שבבעלות חנ"י צריכה להיות מתוחזקת מכספי חנ"י. הרכבת הפסיקה להגיע לשם כי אסור לעבוד במסילה מבחינה בטיחותית, אך חני בשלבי תכנון הטיפול בה והסכימה לממן את התחזוק.

ח"כ אלון שוסטר אמר לקראת תום הישיבה, כי באיזון בין העקרונות של משק חופשי ושוק חופשי ומשימה פרטית הוא תומך בעמדת היו"ר ביטן, כי אי אפשר לייצר מציאות של תקיעות כשכולם עושים את מה שהם צריכים לעשות. "אם יש תקיעות המדינה צריכה להתערב", ציין ח"כ שוסטר.

ועדת הכלכלה - דיון - כנסת
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ועדת הכלכלה - דיון - כנסת
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ועדת הכלכלה - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ועדת הכלכלה - דיון - כנסת
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
צילום: דוברות הכנסת

תגובה אחת

Back to top button