מבזקיםפוליטי / מדיני

יבוטל צו עיכוב יציאה מהארץ בשל חוב כספי נמוך?

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (שני) בהכנה לקריאה ראשונה, בהצעת החוק של יו"ר הועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) וח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) לפיה במקרה שבו חייב אשר קרן החוב קטנה מ- 40,000 שקלים חדשים, לא יוכלו הנושים להטיל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ. החוק ממעט אם מדובר בחוב מזונות.

לדברי יו"ר הוועדה ויוזם החוק ח"כ הרב אייכלר , "אדם לא בורח מהארץ בגלל 40 אלף ש"ח. מדובר בדרך-כלל בשכחת החוב או חוסר-ידע. לעיתים נגרם עוול למעוכב היציאה, כאשר מתברר כי כבר שילם את חובו ועורכי הדין לא מיהרו להסיר את בקשת העיכוב. גופים כגון בנקים וחברות סלולר מפעילים סוללות עורכי דין המשתמשים בבקרי הגבול ובשערי היציאה מהארץ כמנגנון גביית חובות יעיל. נוצר מצב שבו אנשים רצים לשלם את החוב הקטן שזה עתה גילו – בנמל התעופה, המטוסים והנוסעים מתעכבים עד לסידור החוב והשלכות העיכובים הללו נופלות גם על הציבור וחברות התעופה".

ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי 58% מהתיקים שנפתחו בהוצאה לפועל בשנת 2021, היו על חובות הפחותים מ-5,000 ₪, וכך נוצרו בארץ כרבע מיליון חייבים. בנוסף, חובות לחברות סלולר או לכביש 6, שצברו ריבית, ואפילו חובות לרשות השידור (חוק שכבר התבטל) אף הם מונעים יציאה מהארץ. טיבי פירט מדינות רבות במערב – בהן אין כלל איסור יציאה מהארץ בגלל חובות כספיים, הוא הדגיש כי החוק יחול גם על חובות של הנוסע – למדינה ולרשויותיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ הרב יונתן משריקי קרא לרשות האכיפה לפעול בצורה יזומה – כדי ליידע אזרח שהוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. "לא יעלה על הדעת שאדם מגיע לשדה התעופה ומגלה חוב שלא היה מוכר לו, ועכשיו כולם מתעכבים בגללו".

מירב ולדמן, היועצת המשפטית של איגוד לשכות המסחר טענה כי החוק עוקף ומייתר את שיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל. עו"ד רונן סלומון, סמנכ"ל תאגידים באיגוד, הודה כי מבחינתם הצעד המהיר והיעיל ביותר הוא עיקול החשבון, ולאחריו עיקול מטלטלים. עו"ד ענת הר אבן, היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגביה, הוסיפה כי ניתן לבטל את עיכוב היציאה תמורת ערבות, וכיום אין מצב בו החוב נפרע – ועיכוב היציאה טרם בוטל. לדבריה, בנתב"ג נוכח כונן של רשות האכיפה 24 שעות ביממה לצורך תשלום לפני הטיסה.

על מנת לקיים הליך מסודר שבו ניתן יהיה לעכב יציאה מי שמבקש לחמוק מהחוב, לבין אותם רבים אשר החוב הנמוך אינו מהווה עבורם זרז להימלטות, הודיע יו"ר הוועדה אייכלר כי ההצבעה על החוק בוועדה תדחה לדיון הבא ולאחר שישמעו כל הצדדים הרלוונטיים.

אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

2 תגובות

Back to top button