בריאותמבזקים

לראשונה: כנס מדעי של רופאים מהארץ והעולם – בנושא צעירים חולי סרטן

כנס מדעי התקיים היום (שלישי) ביוזמת עמותת 'חלאסרטן' שהוקמה בהשראתה של טל יעקובסון ז"ל. בכנס השתתפו בכירי הרופאים מהארץ והעולם בכנס מדעי ראשון וייחודי מסוגו שדן בנושא צעירים חולי סרטן.

לפי נתוני רשם הסרטן, בין השנים 1998-2018, חלו 56,045 צעירים בגילאי 15-44 בסרטן. מספר החולים הצעירים (20-44) עלה לאורך שנים אלה, בהתאם לגידולם באוכלוסייה. ניתן למצוא כי עלייה מובהקת בתחלואה בסרטן בלוטת המגן (5.1% לשנה בקרב גברים יהודים, 4% בשנה בקרב נשים יהודיות, 2.8% בקב גברים ערבים ו 4.5% לשנה בקרב נשים ערביות). עליה נוספת ניתן לראות בתחלואת צעירים בסרטן אשך- 5% בקרב גברים יהודים ו 4.3% בקרב גברים ערבים.

חשוב להדגיש כי ישנם פערים גדולים בין הפריפריה למרכז בטיפול בחולי סרטן צעירים והם נאלצים לנסוע שעות לטיפולים במרכז לפעמים כמה פעמים בשבוע. עמותת 'חלאסרטן' ששמה לעצמה למטרה לשנות את העתיד של חולי הסרטן הובילה פתיחה של מרכזי טיפול לחולים צעירים גם בפריפריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפי נתוני "חלאסרטן", מדי יום מאובחנים 10 צעירים (בגילאי 18-44) כחולי סרטן בישראל, כ 3800 בשנה. קבוצת החולים הצעירים מציבה מספר סוגיות ייחודיות בפני הקהיליה הרפואית: לאור שיעורי השרידות ההולכים ועולים, לצעירים תוחלת חיים צפויה ארוכה ממבוגרים, לכן יש ללמוד יותר על תופעות הלוואי של הטיפולים היוצרים תחלואה חדשה בצעירים. יש להמשיך ולחקור האם מדובר בפרופיל גנומי שונה? מטרת הכנס להעמיק את השיח על צעירים ולהרחיב את הדיון על הביולוגיה של סרטן בצעירים. סוגי הסרטן השכיחים בישראל בקרב צעירים הם: שד, בלוטת מגן, אשך, לימפומה שאינה הודג'קין, צוואר הרחם, מעי ומלנומה. (משתנה אצל נשים וגברים).

קהילת חלאסרטן היא קהילת החולים הגדולה בישראל. העמותה מהווה עבורם פלטפורמה לפיתוח, והובלה של יוזמות ושירותים לכל תחומי החיים שנפגעו מהמחלה. המודל הייחודי של "יזמות משקמת" בו המחלימים הם אלו שיוצרים את המענים לעצמם, הפך למודל ודוגמה בתחום בעלי מוגבלויות בישראל. הצרכים הייחודיים של צעירים על פי הגדרת הקהילה (שיצרו בשנה החולפת הכרה של משרד הבריאות בתפקיד אחות ייעודית לצעירים) הם: מיניות, פוריות, זוגיות, הורות, בדידות ודיכאון, שימור ושיקום תפקודי, השכלה ותעסוקה ומיצוי זכויות העמותה הקימה מרפאות לצעירים חולי סרטן בבתי חולים: רמב"ם, שיבא, איכילוב ובלינסון. לצד זאת, משיקה בימים אלו מרפאה לצעירים שמחלימים מסרטן במסגרת קופת חולים מכבי.

שירה קופרמן, מייסדת שותפה ומנכ"לית חלאסרטן – "לצד הפעילות הענפה של הקהילה, אנחנו מקימים בימים אלו פלטפורמה משמעותית לטובת פיתוח ומחקר בתחום צעירים חולי סרטן. ישנם סוגיות מגוונת הקשורות לאיכות החיים שחשוב לנו להעמיק בהן את המחקר. תוחלת החיים הצפויה של הצעירים, ארוכה ממבוגרים ויוצא שהם נאלצים לחיות עשרות שנים עם קשיים במגוון תחומים. נעשה את המירב על מנת למצוא את הדרך האופטימלית לאפשר להם לחיות באיכות חיים טובה יותר."

זוהר יעקבסון, נשיאה מייסדת חלאסרטן – "טל הבת שלנו, לא זכתה לקבל את מעטפת התמיכה שאנחנו מעניקים היום. אנחנו פועלות בנחישות כבר מספר שנים, כדי שאף חולה צעיר או צעירה לא יתמודדו לבד עם הסרטן. כשטל חלתה, חשבנו שהיא הצעירה היחידה שחלתה בסרטן בישראל. ברוח חזונה, אני נרגשת לבשר שהגיע הזמן שלנו גם להנגיש מרפאה לצעירים חולי סרטן שחיים באזור באר שבע. מבחינתי, כמי שגדלה בבאר שבע, חיכיתי ליום שבו נגיע לשם. זו עוד סגירת מעגל מרגשת. אנחנו בסיום תהליך עבודה עם סורוקה ומגיעים לשם בקרוב. בחודש אפריל נתפרס עם המרפאות שלנו למכונים אונקולוגים נוספים, בהדסה, שערי צדק וסורקה".

פרופ' עידו וולף, פרופ' אירית אהרון, פרופ' ברגר. צילום: חאלס סרטן
סרטן דם כדוריות דם
אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button