מבזקיםפוליטי / מדיני

"הכנסת הזאת היא הסמרטוט של הממשלה"

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון שנקבע להצבעה, על הוצאת צו הבאה לוועדה למפכ"ל המשטרה ומפקד מג"ב לדיון בדו"ח המבקר על מבצע שומר החומות והמהומות בערים המעורבות, צעד חריג חסר תקדים שאמנם מוקנה בזכות לוועדה אך לא נדרשו לכך בהצבעה עד כה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי אמר בדיון: "במשך חודשיים וחצי נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים להזמין את המפכ"ל ומפקד מג"ב שהיו דמויות מרכזיות בדיון. נשלחו חמש פניות לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שלא נענו. נעשו אף שתי פניות ליו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה שלא נענו – אני כיו"ר כנסת לא הייתי מעיז שלא לענות לחבר כנסת. התנהלות לא מקובלת שהביאה אותי אחר תקופה כזו להפעיל את ה'צו הבאה'. אם יהיה עוד כזה סבב כמו מבצע של שומרי החומות, זה יהיה על ראשי המצביעים כנגד הבאתו של המפכ"ל. זו היא פניה של ראשי הערים שמבקשים ממנו לקיים את הדיון על מנת להפיק לקחים ולהתכונן לבאות. דיון מקצועי לחלוטין וחובה עיקרית של הכנסת והוועדה".

מיקי לוי
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

עו"ד תומר רוזנר, יועמ"ש הוועדה אמר בדיון כי "תפקיד הוועדה כפי חוק לקיים דיון על דוחות המבקר ולזמן אנשים לצורך כך. זהו הכלי המרכזי של הוועדה ע"י קיום הדיון ולכן יש סמכות בחוק לזמן אנשים. ככה מתנהל הליך הפיקוח הפרלמנטרי ביישום או אי יישום דוחות המבקר מאז שנות ה70. הוועדה קובעת את קיום הדיון ועל המוזמנים להיות. הפרת חובה זו היא עבירה משמעתית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ ארז מלול אמר בדיון: "זו ועדה חשובה מאין כמוה אך נראה אולי שהיו"ר מופעל על ידי נציבים כדי לגרום להתפטרות המפכ"ל או השר. מרגישים שזה בא לא על רקע מקצועי אלא על רקע אישי".

ח"כ טלי גוטליב אמרה בתחילה כי "זה הכל פרובוקציה ואין כל צורך במפכ"ל בדיון". במענה להסברו של יו"ר הוועדה כי יש חובה בנוכחות מפכ"ל שהיה ממונה ואחראי על פריסת הכוחות, התכניות והמבצע, ביקשה ח"כ גוטליב כי ידחה היו"ר את ההצבעה והיא מצידה תפעל בנושא מול השר בן גביר לאשר את הגעת המפכ"ל לדיון, "ביום שני אצטייד עם מידע ומועד סביר", סיכמה.

ח"כ חילי טרופר אמר בדיון: "היחיד שאמור לדאוג בחדר הזה הוא אני שהייתי שר וחבר בקבינט בזמן מבצע שומר החומות. חברי האופוזיציה אתם מגינים באוטומט על השר. לא היה כאן בוועדה כל דיון בנושא. אם יש דרך להביא את המפכ"ל בלי להביך – אדרבה אבל לצערי זה לא קורה".

ח"כ מירב בן ארי "הכנסת הזאת היא הסמרטוט של הממשלה. מבין שלוש הרשויות, הכנסת צריכה להיות ראשונה בין שוות אבל הכנסת נדרסת ע"י הממשלה. בקדנציה קודמת כיו"ר ועדת בט"פ בכל חודש היה מגיע המפכ"ל. כך צריך להיות ולעשות גם עכשיו".

ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ משה רוט הצטרף לכך שיש להגיע להסכמות ברורות בנושא ולא להגיע לכך שצריכים להביא מישהו בכוחנות לדיון. "יש אנשים שחשודים שיש להם כוונות פוליטיות. ראו שכל מטרתם הייתה פוליטית ולאנשים יש הרבה חשדנות בכל מה שקורה היום. אם יש דבר שמוסכם על הצדדים צריך שיהיה כך ולא בכוחנות".

ח"כ משה סעדה אמנר בדיון כי העניניות כבר לא קיימת לצערו היום בכנסת, "אנחנו בקרקס. בכנסת הזו העניניות היא לא חלק מהמשחק. פניתי אליך כמה פעמים בנושאים גדולים לשבת ולדבר וכן לעוד חברי כנסת רבים ואין כל מענה. בכל האירועים בכנסת הכל פה זו פוזיציה פוליטית. אף אחד מהחברים באופוזיציה שיצא לתקשורת וגידף את החוק שלי לתיקון מח"ש, לא הסכים לשבת ולשמוע ממני – אפילו לא להסכים – רק לשמוע אף אחד לא רצה".

בסיום הדיון קיבל יו"ר הוועדה את ההצעות לדחות את ההצבעה על צו הבאה ליום שני הקרוב בתקווה שעד אז יפעלו המציעים לקבוע מועד ולהסדיר דיון בהקדם עם המפכ"ל ומפקד מג"ב על הליקויים והכשלים שמצא המבקר במבצע שומר החומות.

Back to top button