מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעה לחילוט רכוש כענישה לעבירות סחר בנשק אושרה בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין, תיקון – הסדר חילוט לרכושו של סוחר נשק, התשפ"ג-2023, של חבר הכנסת אליהו רביבו. 27 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת.

מוצע לקבוע שאם אדם הורשע בעבירת סחר בנשק יחולט כל הרכוש ששימש או נועד לשמש כאמצעי לביצוע העבירה או ששימש או נועד לשמש כדי לאפשר את ביצועה וכן רכוש שהושג כשכר העבירה או כתוצאה מביצועה אלא אם הוכיח כי האמצעים להשגת הרכוש היו חוקיים או שהרכוש הגיע לידיו לא מאוחר משמונה שנים שקדמו ליום הגשת האישום.

בדברי ההסבר נכתב: " בשנים האחרונות, הפכו עבירות בנשק למכת מדינה. במיוחד במגזר הערבי תופעת הסחר באמצעי לחימה משתלמת מאד כלכלית – הנשק קל יחסית להשגה (לרוב דרך מעברי הגבולות או הרשות הפלסטינית) והרווח ממכירה או מהשכרה של כלי הנשק עצום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בקרב רשויות האכיפה בארץ ובעולם גוברת בעשורים האחרונים ההבנה שכדי להיאבק בפשיעה חמורה ובפשיעה מאורגנת יש צורך לעשות שימוש בכלים נוספים לצד עונשי המאסר והקנס המהווים את ליבת הענישה בהליך הפלילי. אחד הכלים המרכזיים שגובשו לצורך כך, הוא החילוט, אשר מהווה מתווה של אכיפה כלכלית. במסגרת זו, גופי האכיפה משלבים זרועות במטרה לשלול את טובת ההנאה הכספית שצמחה לעבריין מביצוע העבירה.

הצעת חוק זו מאמצת את הסדר החילוט הנוגע בעבירת סחר בסמים ומחילה אותו על מי שמייצר או סוחר בנשק. כיום הענישה בעניין הסחר בנשק היא עונש מאסר בלבד ואין כל פגיעה ברווח הכלכלי שצומח מעבירה זו. בתיקון מוצע לפגוע גם במניע הכלכלי העומד ביסוד עבירת סחר בנשק."

נשקים - רובים - אמל"ח - תפיסת משטרה
אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button