מבזקיםפוליטי / מדיני

השרים תקפו את מתווה הנשיא: "גרוע מהמצב היום". נתניהו התייחס טרם עלייתו למטוס

ראש הממשלה, בנימין, נתניהו ומרבית שרי הממשלה, התייחסו לפני זמן קצר (רביעי) למתווה הנשיא בעניין הרפורמה המשפטית, שהציג מוקדם יותר הערב נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מתווה שהתקבל בברכה אצל חברי האופוזיציה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני המראתו לברלין: "אני יוצא עכשיו לביקור בגרמניה, בו אפגש עם קנצלר גרמניה. הנושא העיקרי שאדון בו זה איראן, וגם נושאים אחרים שחשובים למדינת ישראל. הנושאים הביטחוניים לא לוקחים פסק זמן אפילו לרגע. בעניין מתווה הנשיא, אני חושב שכל ניסיון להגיע להסכמה ולהידברות בוודאי הוא ראוי, ועל כן נציגי הקואליציה הלכו ונדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו. לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה. סעיפים מרכזיים במתווה שהוא הציג רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל. זו האמת המצערת. עכשיו אני הולך לברלין אתם מוזמנים להצטרף".

בנימין נתניהו - תקשורת
צילום: חיים צח, לע"מ

שר החינוך והשר המקשר, יואב קיש כתב: "בשם הליכוד: כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערנו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות. עוצר הראיונות (מלבד הנושא הבטחוני) מבוטל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' כתב: "יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס "מתווה העם". העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון."

ששרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב כתבה בתגובה: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני."

שר התקשורת, שלמה קרעי כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "מתווה הנשיא גרוע מהמצב היום. לא נוכל לקבלו. הנשיא משאיר את הכח המלא ואת סופיות ההחלטות בעניינים ציבוריים וערכיים בידי השופטים הלא נבחרים של בג"צ. שלטון בג"צ על מלא והפעם ברשות ובסמכות. שוד הדמוקרטיה לאור יום. מתווה הנשיא מעמיד את בג"צ מעל החוק – ללא פסקת התגברות, קובע הסדר בלתי אפשרי ולא הגון בוועדה לבחירת שופטים, משאיר על כנו את מנגנון הסניוריטי לבחירת נשיא העליון, קובע רף פרדוקסלי ומופרך לחקיקת ושינוי חוקי יסוד שמצד אחד מאפשר לבג"צ לפסול חוקים על סמך חוקי היסוד הקיימים ומצד שני מסכל בפועל כל הכרעה של העם, וקובע ביטול חוקים על ידי בג"צ בהינף יד של 7 מתוך 11 שופטים."

"לא נוכל להסכים לדבר כזה. מדובר בביטול רצון העם, בחקיקה מודעת של שלטון בג"צ והאליטות וברמיסת הדמוקרטיה ברגל גסה. תודה לנשיא, אך לא, תודה. מצער לראות שנכנע כניעה מבישה למחוללי האנרכיה. מנהיגי השמאל לא רוצים לדבר, הם רוצים לשרוף את הכל. מתברר שכל מחווה של רצון טוב מצידנו, נתפסת בעיניהם כחולשה או כרמז להתקפלות, ורק מעצימה את תקוות השווא שלהם לאנרכיה. אף אחד מאיתנו לא חפץ במלחמות פנימיות. זה מובן ואנושי. רוצים שקט!" הוסיף קרעי.

לסיום, כתב קרעי: "אבל העם גם עייף מביטול הבטחות, מרמייה ומהונאה. מספיק עם מתווים. "ברוב דברים לא יחדל פשע". חייבים להעביר את הרפורמה ככתבה וכלשונה. אם הידברות, רק בחדר ועדת החוקה. זה לא מתווה הנשיא. זה גם לא מתווה העם. נשמע יותר כמו מתווה אהרון ברק. נוע תנוע הרפורמה בעז"ה – לתפארת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

מתוך עמוד הפייסבוק של שלמה קרעי

יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ח"כ יצחק קרויזר על מתווה הנשיא: "הצעת הנשיא לא מתייחסת כלל לבעיות שצריך לתקן במערכת המשפט, היא רק מנציחה אותן. הלכנו לבחירות והבטחנו לעם ישראל שינוי במערכת המשפט. הבטחות צריך לקיים. הידברות – כן, חיסול הרפורמה – לא!".

צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ

Back to top button