מבזקיםפוליטי / מדיני

התוכנית החדשה של מקדמי המהפכה המשפטית, "תרגיל הטעיה, הממשלה הזאת מסוכנת"

על רקע ההפגנות ברחבי הארץ נגד השינויים במערכת המשפט שהולכות ומתעצמות וחברי כנסת בקואליציה שמבקשים לקיים הידברות עם הצד השני שהבולטים שבהם, דוד ביטן ויולי אדלשטיין, מתרבים הדיווחים על כך שמובילי הרפורמה המשפטית, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן שוקלים להקפיא את תהליך החקיקה.

יריב לוין - שמחה רוטמן
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, ‏אמנון אברמוביץ דיווח אמש באולפן שישי כי "הרעיון שמסתובב שלוין ורוטמן יודיעו על הקפאת מוחלטת של כל הרפורמה למעט השינוי בוועדה לבחירת שופטים, כך שלקואליציה יהיה רוב. ואז בשנה הקרובה הם ימנו שלושה שופטים לבית המשפט העליון וגם את נשיא בית המשפט העליון, יבטלו את הסניוריטי". לדבריו, "זה נועד לסמם את המחאה בארץ ובעולם, זה דורש אזהרה חמורה ביותר. אני מניח שלא מדובר בפראיירים, לא בארץ ולא בעולם ולכן זה לא יתקבל".

אברמוביץ הוסיף, "הם לא מתכוונים למנות שלושה (שופטים) שמרנים, אלא שלושה משפטנים שעוינים את בית המשפט העליון".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הכתבת של ערוץ 12 דפנה ליאל חיזקה את דברי אברמוביץ והוסיפה כי "בסביבת נתניהו מבינים את הטעות בהבאת כל החוקים בבת אחת. מתכוונים להקפיא את הכל פרט לוועדה למינוי שופטים ולהעביר את כל החבילה בהדרגה ולאט. הדבר נועד להחליש את המחאה מתוך הנחה שאנשים לא יתמידו במשך זמן רב לצאת לרחובות".

צילום: מתוך אולפן שישי, חדשות 12

נדגיש כי מובילי המחאות ברחבי הארץ אינם מעוניינים בעצירת החקיקה אלא בגניזה של כל החוקים "הדיקטטורים" לדבריהם שלא מתקנים את מערכת המשפט אלא משנים באופן מוחלט את כללי המשחק בדמוקרטיה. הם הבהירו כי נדרשים תיקונים אך כאלה שישמרו על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מבלי לפגוע במיעוטים. בג"צ צריך להמשיך לשמור על אוכלוסיות המיעוט במדינה ולא לאפשר לכנסת לחוקק חוקים שפוגעים בהם.

איתי אלמוג-בר, ממתנגדי המהפכה המשפטית אמר כי "הם יעצרו החקיקה לשנה כי הם מבינים שבג״צ הנוכחי יפסול החוקים. במקום זאת הם יתמקדו בשינוי הועדה למינוי שופטים כדי למנות מספר שופטים שנאמנים לשליט, נאמנים להפיכה המשטרית ועוינים את בג״צ. הם גם יקבעו מי יהיה נשיא העליון שיהיה אחד מהנאמנים להם."

"מה המשמעות? " הוסיף אלמוג-בר, "שאחרי שישתילו אותם בבג״צ יהיה בלתי אפשרי לבג״צ לפסול את יתר חוקי ההפיכה המשטרית שהם יקפיאו כעת באופן זמני – זו תחבולה מסוכנת שכולם צריכים להבין ולהפיץ כדי שאחרים יבינו. אסור לאפשר להם לשנות את הרכב הועדה – ואסור לעצור את המחאה גם אם יקפיאו החקיקה כי זה רק תרגיל הטעיה. הממשלה הזאת מסוכנת ומטרתה חיסול הדמוקרטיה וזה לא משהו שעומד להשתנות."

עו״ד אביגיל יואלס התייחסה לעניין הוועדה למינוי שופטים ואמרה: "אני עורכת דין כמעט 20 שנה ורוצה להסביר במילים פשוטות את הקרב על הועדה למינוי שופטים. ‏כבר כיום, 9 מתוך 15 השופטים בעליון, הם מינויים של ממשלות ביבי. יצחק עמית (עילוי משפטי וגאון) הוא הנשיא הבא לפי שיטת הסניוריטי שרוצים לבטל כדי לסכל את מינויו. אגב, רובם שמרנים. מאוד. חלק מהשופטים ה״שמרנים״ שאיילת שקד הצניחה out of nowhere כמו למשל אלכס שטיין (איש אקדמיה שחי בארה"ב) הם שופטים מדהימים, לא כאלה שישתפו פעולה עם הפיכה משטרית. אין מצב, והוא הבהיר את זה בפס"ד דרעי לאחרונה. הבנאדם ישר כמו סרגל. לא הלך להם עם ההצנחה שלו. שופט מעולה."

לדבריה, "הממשלה הקרובה תמנה ארבעה שופטים לעליון. זה מספיק כדי להשתלט על העליון. מבטלים את הסניוריטי כדי שיצחק עמית הגאון לא יפריע (הוא האויב), מצניחים נשיא מבחוץ, ממנים עוד שלושה שופטים אחרי שמוודאים איתם מראש שתפקידם ברור (לא כותבת שמות כדי לא להסתבך בדיבה. נחשו לבד) והסיפור גמור. למה? הסיפור גמור כי מהרגע הזה, נשיא מוצנח ממנה הרכבים לכל בג״צ או ערעור פלילי ובדרך פלא השופטים שמונו איתו ידונו בתיקים שצריך בהם תוצאה מסוימת. ארבעה שופטים מתוכם אחד נשיא = גן עדן. על זה הקרב הנוכחי. ‏זוכרים מי אולי יורשע ויערער לעליון? ‏עכשיו תדעו גם את תוצאת הערעור. זכאי."

הכתבת ליאור קינן מערוץ 13 פרסמה את מתווה "השרים לשעבר", לפשרה בחקיקה המשפטית שיהיה בלי רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים אבל עם הסכמה מראש על מינוי שלושת השופטים הבאים.

על פי המתווה שגיבשו השרים לשעבר שי פירון, יזהר שי ויובל שטייניץ והוצג לנשיא ולקואליציה בתחילת השבוע, הרכב הוועדה הקיים ישתנה כך שבמקום שני נציגי לשכת עורכי הדין ימונו שני נציגי אקדמיה שייבחרו על ידי שר המשפטים ונשיא המדינה, כך שבהרכב כזה יהיו לקואליציה שלושה חברים מתוך תשעה, אך יסוכם מראש (לא בחקיקה אלא בסיכום פוליטי) על מינוי שלושה השופטים שצפויים להתחלף בשנה וחצי הקרובה.

מגבשי המתווה שכאמור נדון עוד בתחילת השבוע, יציעו לצדדים לבחון את ההצעה שלהם כחלופה לפשרה שתסדיר קודם כל את הסוגיה המורכבת והשנויה ביותר שהיא המחלוקת בעניין הוועדה לבחירת שופטים.

עוד דווח בערוץ 13 כי ריכוך החקיקה ששוקלים בקואליציה הוא מתווה שבו יהיה רוב לקואליציה בוועדה, אולם הרוב הזה יספיק רק למינוי של 2/3 השופטים הראשונים ואחר כך ייקבע שדרוש רוב מיוחד גדול יותר.

לדבריה של קינן, העיקרון בכל הרעיונות האלה והסיבה שלווין והקואליציה נוטים לכיוונם, הוא שינוי המאזן בעליון כמה שיותר מהר לכיוון השמרני. זו גם הסיבה שמתנגדי החקיקה יחששו שהתוצאה בפועל תהיה שינוי שיסלול את הדרך להמשך החקיקה במצב שבו הסיכויים שבג"צ יתערב בה יפחת מאוד.

צילום: ערוץ 13

2 תגובות

  1. חחחחחח אברמוביץ חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח איזה צחוקים

Back to top button