מבזקיםפוליטי / מדיני

"לא ניתן להגיע למצב של הפיכה מצד פקידה": דיון סוער בכנסת על חוק הנבצרות

הוועדה המיוחדת של הכנסת המשיכה היום (שני), לדון בהצעת לתיקון סעיפי החוק המתייחסים להוצאת ראש הממשלה לנבצרות, והיועמ״ש לוועדה, עו״ד אייל לב ארי הקריא את סעיפי החוק כהכנה לקראת קריאה שניה ושלישית.

יו"ר הוועדה ויוזם הצעת החוק, ח"כ אופיר כץ: "לא ניתן להגיע למצב של הפיכה מצד פקידה. בכירה ככל שתהיה. בהמשך לבעיות שעלו בדיונים קיימנו שיח עם הייעוץ המשפטי של הממשלה ושל הכנסת ומוזמנים נוספים וענינו על רוב הטענות בנוסח, ועדיין הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד". ח"כ כץ הודיע כי בנוסח המתוקן הורד הסעיף המתייחס למניעת ביקורת שיפוטית על החוק.

כזכור, ע"פ ההצעה להוצאה לנבצרות יהיו שתי עילות בלבד: הודעה של רה״מ עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו. ומסלול נוסף כש-75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת רה"מ לנבצרות בניגוד לרצונו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסלול בקשת הממשלה, ובמידה ולא כינס רה״מ לבקשת 60% מחבריה ישיבת ממשלה בתוך 3 ימים, מזכיר הממשלה יכנס ישיבה באופן מיידי, שאותה ינהל מ״מ ראש הממשלה. ככל שיהיו שלושה רבעים מחברי ממשלה שיבקשו להכריז על נבצרות זמנית, תחול הנבצרות ל-3 ימים, והיא תובא לאישור ועדת הכנסת.

ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע נבצרות של 7 ימים נוספים מיום החלטת הממשלה וברוב של 2/3 מחברי הוועדה. במקרה של עילה בריאותית, החלטת ועדת הכנסת תהיה על פי חוות דעת רפואית שתיעשה בהתאם לכללים של ועדת הכנסת. הארכת התקופה מעבר ל-10 ימים אלו תאושר ע״י הכנסת, לפי הצעת ועדת הכנסת, וברוב של 80 חברי כנסת, זאת במקום 90 כפי שהוצע בנוסח המקורי. ע"פ ההצעה, תוקף כל הארכה תהיה ל- 21 ימים בכל פעם ועד 100 ימים לכל היותר, אז הנבצרות, ע"פ החוק, תהפוך לקבועה. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע את תום תקופת הנבצרות בהחלטת רוב חברי הוועדה.

כאמור, בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק.

המשנה ליועמ"ש לענייני משפט ציבורי, עו"ד גיל לימון: "הסדרים מעין אלה, ראוי להסדיר מתוך ראיה רחבה, ומאחורי מסך בערות, ובטח לא מנסיבות קונקרטיות. אף שלא היה מקום כלל לעסוק בהיבטים פרטניים של ראש הממשלה במסגרת דיון עקרוני וכללי בעניין הסדר הנבצרות שבחוק היסוד, משהדברים שבו ועלו במהלך הדיונים על-ידי חה"כ חשוב להדגיש, כי בניגוד לנטען בוועדה, היועצת המשפטית לממשלה לא בקשת להכריז נבצרות של ראש הממשלה. עמדת היועצת המשפטית היא שהסדר ניגוד העניינים שנערך לראש הממשלה, המונע את מעורבותו במרכיבים השונים של המהלך המכונה "הרפורמה המשפטית", שיש בה כדי להיטיב עם מצבו במשפט הפלילי, מקיים את פסיקת בית המשפט העליון בנושא."

"מה שאנחנו רואים לנגד עינינו, הוא צבר של דברי חקיקה מטרידים ביותר, שמקודמים כולם במהירות רבה, עד תום המושב הנוכחי של הכנסת, רובם תוך שימוש בסמכות המכוננת של הכנסת, שלא למטרות לשמה סמכות זו נועדה ,ואשר יש בהם כדי להיטיב עם עניינו האישי של אדם בקשר לתוצאות הנובעות מהליכים משפטיים בעניינו. לפיכך, על אף מתן המענה שניתן לחלק מהקשיים שהעלנו, התנגדותנו העקרונית להצעת החוק עומדת בעינה". הוסיף.

ח"כ כץ הגיב לדברי המשנה ליועמ"ש ואמר: "את רוב הקשיים שהעליתם, הסכמנו להוריד ולשנות. כמו ביטול הביקורת השיפוטית, והיועמ"שית עדיין מתנגדת לחוק. ואחר כך שואלים למה הקואליציה מרגישה שהיועמ"שית נגד הממשלה הזאת. לא ניתן להגיע למצב של הפיכה מצד פקידה. בכירה ככל שתהיה."

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: ״החוק הקיים לא מפרט מקרה של נבצרות זמנית. נכון היה לקיים את הדיונים שלא בעיתוי הזה. עם זאת, הייעוץ המשפטי לכנסת הציף את הבעיות שעלו והשתדלנו לייצר מנגנון שיהיה סביר ויתייחס למכלול של מצבים. המציעים עשו נכון כשויתרו על ביטול הביקורת השיפוטית. המנגנון אולי לא מושלם אך הוא בהחלט נותן מענה והסדרה מוצלחת מהמצב כיום. אם לא מסתכלים על מכלול החוקים ורק על הסוגיה עצמה, אני חושבת שהנוסח אליו הגיעה הוועדה מייצר מנגנון ניתן יהיה ליישם ברוב המקרים".

יו״ר הוועדה, ח״כ אופיר כץ, הודיע כי ניתן יהיה להגיש הסתייגויות להצעת החוק עד השעה 17:00 הערב. כמו כן, הודיע היו"ר כי כעשר דקות לתום המליאה הערב, תתכנס שוב הוועדה להקראת והצבעה על ההסתייגויות.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

תגובה אחת

  1. "פקידה" אלק…מי ישמע איזה עבר עשיר תרתי משמע יש ליושבי הכנסת 😎

Back to top button